2010-03-11, 05:01
Medlem
Jag lnar min kompis Axels konto fr att stlla en frga bara (har registrerat mig, men orkar inte vnta 3 dagar fr att stlla frgan fr jag har ADHD och r otlig )

Om tv brder har ADHD och redan vid vldigt tidig lder brjar den ena brodern visa tecken p det (han r allmnt stkig, hyperaktiv och tar upp mycket plats..) kan det d bli s att den andra brodern mer visar tecken p ADD? Att han blir mer en intvnd dagdrmmare.. Och senare i mer vuxen lder brjar den dr hyperaktiviteten som surrat omkring inombords i hjrnan s han aldrig kunde koncentrera sig i skolan visa sig utt? Jag var allts lugn som en filbunke och vldigt blyg som barn, jag kallades en "obotlig dagdrmmare" av lrarna (idag hade jag garanterat ftt diagnosen ADD), men sammtidigt om jag lrde knna ngon s slppte blygheten efter ett tag och nr den vl slppt s pratade jag konstant tillgrnsen att folk blev less p mig, sen i tonren slppte det helt och jag blev ett jvla ADHD barn, och nu i vuxen lder r jag helt hyperaktiv och kan fan inte st stilla eller hlla kft i mer n 10 sekunder vilket skulle irritera min omgivning till vansinne om jag inte vore iaf hyffsat rolig.) Jag r under utredning fr ADHD och har ftt metylfenidat och jag gillar den vl sisdr (jag kan koncentrera mig bttre men liksom min personlighet frsvinner p nt stt + att jag blir trtt av den.)

Ja, ni ser hur mkt jag skriver nr jag egentligen bara undrar ganska kortfattat: r ADD egentligen bara ADHD men som uttrycker sig annorlunda beroende p uppvxtmilj eller personlighet, och om det bara r fr att man r blyg, kan sprudligheten man alltid knde i tankarna d "komma ut" nr man lr knna ngon tillrckligt bra fr att "slppa garden."

Lter konstigt men s var det fr mig.

MVH
Citera
2010-03-11, 08:12
Medlem
Springmasks avatar
Ska pbrja min utredning om drygt 2 timmar, nska mig lycka till.

Vi ses p psyk!
Citera
2010-03-13, 02:42
Medlem
Odhags avatar
Fan vad jag rabblar i trden. N, jag har nu gjort klart frsta delen av WAIS 1. Gick bra. Pussel och snt, inga problem. Allmnbildande frgor, nnu bttre. Sen hade jag inga problem med att bilda historier eller s.

Mitt problem lg ju i att exempelvis sortera siffror och bokstver i ordning. Exempel..

Het psykolog: 7k4g1b
Jag: Ehm.. Va?

Inte ens chans.

En annan iakttagelse jag gjort r att nr jag vl berttar fr folk om utredningen, eller rttare sagt varfr det tyder p ADHD, uppstr en mycket irriterande detalj.

"Jo, men det r ju sdr ibland. Fan, man har jobbat hela dagen, man kanske inte knner fr att stlla sig och laga mat eller betala rkningar. Jag vet precis vad du menar. Sen r ju inte skolan s rolig heller, jag tyckte det kunde vara svrt att sitta och lyssna hela jkla tiden. Det r bara att kmpa p s ordnar det sig!"

Aaaaahh!
Citera
2010-03-15, 17:59
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Mitt problem lg ju i att exempelvis sortera siffror och bokstver i ordning. Exempel..

Het psykolog: 7k4g1b
Jag: Ehm.. Va?

Inte ens chans.
Finns det ngot svar som r rtt? Min initiala reaktion r att gruppera dom i ordning: 147, bgk.
Citera
2010-03-15, 20:19
Medlem
kaffeochmackas avatar
Nr jag bodde sjlv var matlagningen ett stort bekymmer. Flera dagar bestod min kost enbart av kaviarmackor eller flingor - och en jvla massa kaffe. Tvttstugan var ocks svr, jag tror nog min bostadskamrat initierade alla tvttdagar under halvret jag bodde dr. Jag fick mina studier gjorda, men under extremt utdragna sessioner, med rusande tankar och ider som ofta mynnade ut i soffan framfr drnar-TV. Nu bor jag hemma och avbrt studierna fr andra gngen i vintras.

Min problematik kan sammanfattas i knslan att hela tiden ha ngot bttre/viktigare att gra, att det finns ngot ogjort, att jag inte kan boka upp mig. Det r likadant i skrivandes stund, men det r nr jag ser tillbaka p mitt levnadsstt och i kontext av allt som skrivits i den hr trden som jag inser hur skrmmande irrationellt beteende det r. Denna distraherande, p nt stt pliktknsla har strkts, och kanske bildats, av att jag genom hela mitt liv med framgng haft mina egna intressen. Jag har ftt hra av folk att jag borde satsa p det ena och det andra yrket, frn ingenjr till frfattare till programmerare till konstnr; men nr intresset frloras gr det inte att lyssna p snt - det r inte fr mig.

Det dr med att hellre se sig sjlv p gatan n att beska socialkontoret kan jag relatera till. Det r som att till och med den enklaste arbetsuppgiften r en potentiell belastning jag r rdd att jag skulle haverera under. Nu r jag snart 22 och jag mste skaffa ett jobb eller utbilda mig. Och jag vill det! Jag brjar dock frlora hoppet om att hitta en vg som passar mig, ute i vrlden. Alla bcker och hobbys m ge pondus p festen efter ngra l - men jag vill ju fungera som vanlig mnniska ocks.

Ja... jag vet inte riktigt i vilket syfte jag skrev det hr inlgget. Knde bara fr att skriva av mig efter att ha lst allt som klickade. Tack fr den hr trden! Detta kan vara precis den hjlp jag behver.
Citera
2010-03-15, 21:22
Medlem
kaffeochmackas avatar
Usch, vilken fnig historia det blev ovan. Borde bara lst igenom hela trden innan jag brjade skriva.
Citera
2010-03-15, 21:23
Medlem
adagios avatar
Vilka riktlinjer anvnder man i WAIS-testet fr att utvrdera om patienten har ADHD/ADD?
Sifferrepetition? Det r vl det enda jag kan koppla till ADHD, dr arbetsminnet testas.
Citera
2010-03-15, 21:37
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeochmacka
Nr jag bodde sjlv var matlagningen ett stort bekymmer. Flera dagar bestod min kost enbart av kaviarmackor eller flingor - och en jvla massa kaffe. Tvttstugan var ocks svr, jag tror nog min bostadskamrat initierade alla tvttdagar under halvret jag bodde dr. Jag fick mina studier gjorda, men under extremt utdragna sessioner, med rusande tankar och ider som ofta mynnade ut i soffan framfr drnar-TV. Nu bor jag hemma och avbrt studierna fr andra gngen i vintras.

Min problematik kan sammanfattas i knslan att hela tiden ha ngot bttre/viktigare att gra, att det finns ngot ogjort, att jag inte kan boka upp mig. Det r likadant i skrivandes stund, men det r nr jag ser tillbaka p mitt levnadsstt och i kontext av allt som skrivits i den hr trden som jag inser hur skrmmande irrationellt beteende det r. Denna distraherande, p nt stt pliktknsla har strkts, och kanske bildats, av att jag genom hela mitt liv med framgng haft mina egna intressen. Jag har ftt hra av folk att jag borde satsa p det ena och det andra yrket, frn ingenjr till frfattare till programmerare till konstnr; men nr intresset frloras gr det inte att lyssna p snt - det r inte fr mig.

Det dr med att hellre se sig sjlv p gatan n att beska socialkontoret kan jag relatera till. Det r som att till och med den enklaste arbetsuppgiften r en potentiell belastning jag r rdd att jag skulle haverera under. Nu r jag snart 22 och jag mste skaffa ett jobb eller utbilda mig. Och jag vill det! Jag brjar dock frlora hoppet om att hitta en vg som passar mig, ute i vrlden. Alla bcker och hobbys m ge pondus p festen efter ngra l - men jag vill ju fungera som vanlig mnniska ocks.

Ja... jag vet inte riktigt i vilket syfte jag skrev det hr inlgget. Knde bara fr att skriva av mig efter att ha lst allt som klickade. Tack fr den hr trden! Detta kan vara precis den hjlp jag behver.
Har du gtt till en psykolog n?
Citera
2010-03-15, 22:10
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Finns det ngot svar som r rtt? Min initiala reaktion r att gruppera dom i ordning: 147, bgk.

Korrekt ja.
Citera
2010-03-15, 22:21
Medlem
Odhags avatar
Mnga med ADHD beskriver en del symptom som positiva. Frmgan att superfokusera, ngot jag sjlv ibland har mycket gldje av. Naturligt pund, extrema gldjetoppar osv.

Dessa positiva effekter, frsvinner de i och med medicinering? Blir det lite "ta ett steg bakt och tv framt" eller "ta tre framt"?
Citera
2010-03-15, 23:18
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Mnga med ADHD beskriver en del symptom som positiva. Frmgan att superfokusera, ngot jag sjlv ibland har mycket gldje av. Naturligt pund, extrema gldjetoppar osv.

Dessa positiva effekter, frsvinner de i och med medicinering? Blir det lite "ta ett steg bakt och tv framt" eller "ta tre framt"?
Jag medicinerar inte regelbundet, men jag har anvnt ritalin i fem dagar i rad en gng, ca 10mg depotkapsel (jag delade upp flera 30mg-kapslar till nnu fler kapslar som fick ca 10mg vardera) en gng per dag, och jag la mrke till att jag under "ruset" blev lite avtrubbad. Jag slutade att associera roliga saker till allt mjligt som jag brukar gra, istllet fick jag grymt bra fokus och kunde koncentrera mig p tentaplugget fr en gngs skull.

rligt talat s gillade jag inte det, jag tycker om att vara som jag r i dom flesta situationer, men jag kan inte plugga fr fem jvla re s jag mste ha ngon hjlp p den fronten, och vardagliga saker som att jobba och vara mentalt aktiv pallar jag inte alls, s nr jag brjar jobba mste jag antingen ha det perfekta jobbet eller nn medicin.
Jag vntar fr tillfllet p en tid fr utredning f..
Citera
2010-03-15, 23:39
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag medicinerar inte regelbundet, men jag har anvnt ritalin i fem dagar i rad en gng, ca 10mg depotkapsel (jag delade upp flera 30mg-kapslar till nnu fler kapslar som fick ca 10mg vardera) en gng per dag, och jag la mrke till att jag under "ruset" blev lite avtrubbad. Jag slutade att associera roliga saker till allt mjligt som jag brukar gra, istllet fick jag grymt bra fokus och kunde koncentrera mig p tentaplugget fr en gngs skull.

rligt talat s gillade jag inte det, jag tycker om att vara som jag r i dom flesta situationer, men jag kan inte plugga fr fem jvla re s jag mste ha ngon hjlp p den fronten, och vardagliga saker som att jobba och vara mentalt aktiv pallar jag inte alls, s nr jag brjar jobba mste jag antingen ha det perfekta jobbet eller nn medicin.
Jag vntar fr tillfllet p en tid fr utredning f..

Avtrubbning allts. Det r lite den delen jag r skraj infr eftersom jag r en ganska eccentrisk mnniska. Fler som upplever detta? Eller r det en frstagngsfas?

Min id r vl att medicinera nr det behvs. Tydligen inte att rekommendera, men jag gillar ju mig sjlv i mnga skeenden i vardagen dr all form av medicinering skulle bli verfldigt. Samtidigt skulle det vara sknt att ibland knna sig avtrubbad, faktiskt.

Nu tnker jag hgt hr, men om vi tar en syssla som krver 50% passion och 50% planering.. Exempelvis ltsnickeri. Dr kan man inte mekaniskt fnula ut en bra slinga, det krvs knsla och ett mtt av r kreativitet. Sen ska man stta samman spekaklet och det krvs ibland att arbetshsten och tlamodet gr sitt.

Nu tnker jag aningen frenklat, kanske t o m korkat, men kan man slnga i sig en concerta/ritalin och f trkjobbet gjort? Tack fr svar frresten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in