Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det en nollvision i trafiken så vore det konstigt om inte domstolarna hade det också. Sen är en vision en vision och dit når man inte på en gång. 95% tycker jag är alldeles för lågt. Säkerheten bör enligt mitt tycke vara över 99%. Vad man än så länge i Sverige kan tycka vara ett orimligt tvivet är att bevis är utplanterade av polisen. Men jag tror inte det gäller för alla länder.
Nollvisioner är dock aldrig realistiska och läget är väl lite annorlunda i en rättegång.
För att minska antalet olyckor finns det väl alltid någonting mer man kan göra, men i ett rättsfall så sitter man med vissa bevis och det går helt enkelt inte oavsett hur mycket resurser man spenderar att se till att man alltid får bevis där det inte finns något utrymme för tvivel.
Som exempel:
CS påträffats av polis med hammare i handen och erkänner brottet.
Det hade väl kunna vart så att hon gick vilse på vägen till en runsten mitt i natten och hörde skrik från huset.
Hon gick in och såg E liggandes i hallen med hammaren liggandes på sig och fick av någon anledning ett infall och lyfte upp hammaren precis innan polis stormade in.
För att hon är lite rubbad och har något slags hämndbegär mot T ser hon nu en chans att få utlopp för det och erkänner.
Det går ju inte att fria någon baserat på den typen av tvivel, men samtidigt får inte jag känslan av det är något påtagligt hot mot rättssäkerheten om man ignorerar den typen av resonemang.
Nu är väl dessa procentsatser rätt meningslösa annat än som ett teoretiskt resonemang...annars skulle vi som smålandstintin sade like gärna kunna ha en dator som dömde. Vad som är 95% för dig behöver ju inte vara 95% för dig.
Men om jag skall sätta en siffra så är den 95% vilket är lite för lågt och enligt den bedömningen så borde hon gå fri även om det känns fruktansvärt.