Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Det tror jag inte för ett ögonblick.
Jag tror över huvud taget inte att PIE har en särskilt uttänkt strategi, utan han söker snarare att bevaka sin klients intressen där han så finner lämpligt. Bevisläget i målet är diskutabel. Den uppkomna jävsfrågan är diskutabel. Jag ser inget konstigt i att väcka liv i dessa frågor.
Nejvisst. Men vad man kan diskutera processuellt är att han i dagsläget inte väntar med att väcka frågan om återförvisning på grund av jäv igen till sitt överklagande av domen. Det skulle, vad jag begriper, inte göra någon som helst skillnad för huvudmannen om han gjorde det. Det enda sätt som jag kunde se att det skulle kunna göra det på är att störa fokus på domskrivandet.
Citat:
Personligen tycker jag inte att hans arbete har imponerat, men det är en helt annan fråga (notera t.ex. PIE:s totala avsaknad av en utvecklad juridisk argumentation i frågan om jäv)
.
Mm. Och, så jag påpekade tidigare, avsaknaden av alternativyrkande i jävsfrågan. Fast för att ha det, måste man ju ha en mer utvecklad juridisk argumentation.
Citat:
Låt mig också påpeka att det är bara en person som skriver domen, nämligen rättens ordförande. Den skrivna texten blir inte föremål för nämndemännens godkännande. Inte heller tecknar nämndemännen sina namn på domen
.
I princip. Nämndemän kan ju dock vara skiljaktiga. Då skriver de sig vanligen skiljaktiga ytterst kort, men vad jag begriper finns det ingenting som uttryckligen kräver det. Man kan till exempel tänka sig en situation där en nämndeman har specialkunskaper från sin egen yrkesverksamhet som h*n kan tolka viss bevisning med, men som vederbörande likafullt inte fått med resten av rätten på. Eller har jag fel? Jag lade inte så väldigt mycket möda på valet av personligt pronomen, utan valde plural mest bara för att detta täckte alla överhuvudtaget tänkbara utfall.
Citat:
Eftersom det är så, är det än mer olämpligt att nämndemännen uttalar sig i media. Domen kan nämligen komma att innehålla element i domskälen som de förtroendevalda inte har en blekaste susning om
...
Visst. Nämndemännen har ju bara kännedom om hur de själva kommit fram till sin slutsats.
Citat:
Jag får dock instämma i att hur domen motiveras är mycket viktigt. Det ska bli intressant och spännande att se hur Kjellson lägger upp det (som jag minns det är han även en smula icke-traditionell i sitt domskrivande).
Icke-traditionell kan vara både bra och dåligt. Pia Johansson och Blekinge tingsrätt skrev en synnerligen icke-traditionell dom när de friade Rödebypappan helt. Men den är i all sin innovation, såpass välargumenterad att Hovrätten över Skåne och Blekinge får lägga ner en del arbete om de ska undanröja den.