2008-09-05, 07:24
Medlem
Frubeates avatar
Vem tar beslut?

Jag är inte lagkunnig, och undrar över vem som avgjorde att CS skulle åtalas?
På vilka grunder åtalades hon? För det måste ju finnas uppenbara grunder för ett åtal?
Att dessa grunder inte räcker för en fällande dom är ju en annan sak, men jag menar, det måste ju finnas goda indicier/bevis som är så övertygande att åtal väcks?

Jag är bara nyfiken på vad som lagts til grund.
2008-09-05, 08:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Därför att Sverige har världens äldsta - och bästa tryckfrihetsförordning. Här finns inte förbud att intervjua någon och det vore väldigt dumt att skapa ett prejudikat, när man istället kan förklara för nämndemännen att de ska följa gällande lagar.
Om vi skippar middagstaken kan vi konstatera att ett förbud mot att aktvt förleda till brott mot domareden skulle ha en mycket liten smittorisk på övrig tryckfrihets- eller sekretesslagstiftning. Det skulle heller inte ha någon effekt utifall att någon nämndeman är så upprörd över något missförhållande att h*n själv kontaktar media. Det enda den skulle stoppa är just mediagenererade jäv. Och förbudet skulle naturligtvis inte bara gälla journalister, utan vara ett generell förbud att kontakta eller hänvända sig till en nämneman i syfte att få denne att bryta sin domared.

Citat:
I dag avslöjas saker varje år då personer struntar i tystnadsplikten för att avslöja missförhållanden.
Sarah Wängert på Polhemsgården bröt sannolikt formellt mot lagen när hon avslöjade missförhållandena i Rapport. Det gjorde dock att Lex Sarah idag finns, där all vårdpersonal är skyldiga att anmäla missförhållanden.
Hade tryckfrihetsförordningen förbjudit massmedia att intervjua personal som har tystnadsplikt hade inslaget varit omöjligt att sända.
Det är en värld av skillnad mellan ett förbud mot att intervjua personer som har tystnadsplikt och ett förbud mot att aktivt förleda till brott mot domareden. Det duger inte att hänvisa till det ena när när man argumenterar mot det andra.

Citat:
Om man inte begriper att man inte ska uttala sig om att man aldrig tvivlat på den misstänktes skuld är det tveksamt om man uppfyller kraven i RB 4:6:
"Till nämndeman bör endast den utses som med hänsyn till omdömesförmåga, självständighet, laglydnad och övriga omständigheter är lämplig för uppdraget."
Jag tycker att man i lika mån kan kritisera lämpligheten hos den journalist som approcherar en nämndeman med frågor om rättegången - antingen kammar man noll, eller också ställer man till med en jävssituation. Något tredje alternativ finns inte.

Journalisterna finns faktiskt till för samhällets skull, inte samhället för journalisternas.
2008-09-05, 08:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Evig ära på Flashback + chansen att ge mig fel.
Jag tippar att ärendet återvisas till ny prövning med ny tingsrätt.
Evig ära på flashback låter oroväckande, men chansen att trycka till dig vill man ju inte försitta! Trots detta gyllene tillfälle är jag benägen att hålla med dig – eller rättare sagt: Hovrätten borde – vid en sammanvägning av alla aspekter – sluta kohandla och med kraft återförvisa ärendet. – Varför?

1. Det faktum att alla tre nämndemännen är moderater och således inte kan anses ha gett domstolen den legitimitet som erfordras.
2. Det faktum att samtliga nämndemän är socialdemokrater när tingsrätten fattar beslutet om att ogilla PIE:s överklagan - precis som om detta skulle kunna ge mer legitimitet åt tidigare snedfördelning betr. "menige mans" representation.
3. Det faktum att ingen av nämndemännen begripit domaredens innebörd eftersom alla tre med en rörande enighet har uttalat sig om CS:s skuld innan någon dom avkunnats i målet. Härutöver har motiv, "lögner" m m förts ut i offentlighetens ljus.
4. Det faktum att det enligt PK ”stått kristallklart för nämndemännen” att de inte ska kommentera rättens beslut (som utgjort en förutsättning för att få skicka CS på rättspsykiatrisk undersökning).
5. Det faktum att PK länge övervägt att anmäla två nämndemän för brott mot tystnadsplikten.
6. Det faktum att tingsrätten i Västerås i sitt avvisande av jävsanmälan skriver: ”Hennes inställning, liksom resterande ledamöters, framgick dock redan av rättens enhälliga beslut den 26 augusti 2008” och med det tycks mena att det är helt OK att yttra sig i skuldfrågan mitt under pågående huvudförhandling samt att med ”rättens inställning i skuldfrågan blivit känd på sätt som den anges i huvudförhandlingsprotokollet” synes mena att CS inte ska betraktas som oskyldig tills huvudförhandlingen avslutats och dom fallit.
7. Det faktum att varken tingsrätten i Västerås eller de tre nämndemännen tycks känna till den s k oskuldspresumtionen.

Och då har jag ännu inte nämnt den hyeneaktiga mentalitet som kommer fram under intervjuerna med nämndemännen.
2008-09-05, 08:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
/.../ Jag tycker att man i lika mån kan kritisera lämpligheten hos den journalist som approcherar en nämndeman med frågor om rättegången - antingen kammar man noll, eller också ställer man till med en jävssituation. Något tredje alternativ finns inte.

Journalisterna finns faktiskt till för samhällets skull, inte samhället för journalisternas.
Om man kammar noll = OK. Om man ställer till med en jävssituation = Nämndemannen har ev. varit jävig. - Eller vill du påstå att en journalist tvingar nämndemannen att redogöra för sin inställning - och är det i så fall sådana labila och okunniga nämndemän du önskar ska ingå som lekmannadomare i en domstol och kunna medverka till en ev. livstidsdom?
2008-09-05, 08:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
På vilka grunder åtalades hon? För det måste ju finnas uppenbara grunder för ett åtal?
Att dessa grunder inte räcker för en fällande dom är ju en annan sak, men jag menar, det måste ju finnas goda indicier/bevis som är så övertygande att åtal väcks?

Åtalet var en stämning till tingsrätten gjord av åklagare Frieda Gummesson 23 juli i år. Som bevis fanns bla förundersökning och 56 vittnen. Jag vet inte, men jag tror att åklagare är de enda som kan göra stämning i brottmål, och den stämningen granskas inte, dv.s den behöver inte på något sätt 'godkännas'.

Jämför med att du själv kan stämma i annat än brottmål, till tinget, för i stort sett vilka dumheter som helst.
2008-09-05, 09:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Nu skriver jag ett dumt inlägg... igen. Jag har ju inte läst ikapp!
Jag tror inte på en ny prövning i tingsrätten. CS ska genomgå sin psykundersökning och sedan reder vi upp allt i hovrätten. Logiskt, klokt och humant för alla inblandade.
HD kommer aldrig att ta upp målet om det inte uppkommer nya bevis som talar emot tidigare domstolar. Jag kan inte se något prejudiserande i detta mål då dna-bevisningen är en relativt ny företeelse.
Det finns flera saker som talar mot att riva upp allt igen, såväl praktiska som känslomässiga. "Enda" vinsten skulle vara att man värnade om rättssäkerheten och den åtalades rätt enligt den fundamentala principen in dubio pro reo.
2008-09-05, 09:32
Medlem
Astracans avatar
Jag är till viss del med dig Hamilkar.
Jag är uppvuxen i en journalistsläkt och har hört, och deltagit i, diskussionerna om etiken och moralens sönderfall inom framför allt kvällspressen.

Jag minns när Expressen publicerade falska artiklar om Mikael Persbrandt. Något som bla. fick PO Enquist och Anders Ehnmark att sätta ner foten.
Nu kan inte publicerade osanningar jämföras med de uttalanden som den klumpiga nämndemannen gjorde -men den grundläggande frågeställningen, som herrarna framför, är densamma.

Citat:
Med sorg har vi följt hur vår gamla tidning gett upp andra ärenden än det kommersiella. Ofta sägs att det hårda tidningsklimatet, och kommersiell konkurrens, tvingar fram denna journalistik. Men denna publicistiska linje har sedan 1990 mer än halverat tidningens upplaga

Citat:
Expressen har varit,
och bör vara, en kontroversiell tidning. Men också som hatad bör den betraktas med respekt. Förlorar den i aktning, då är undergången nära. Vi oroas över att Expressen inte längre har ett moraliskt centrum, glömt sitt engagemang och sina passioner. Den riskerar kort sagt att förlora sin själ.

Artikeln i sin helhet: http://www.expressen.se/1.290528

Min personliga åsikt är att vi ska inte begränsa tryckfrihetsförordningen.
Men för att återupprätta kvällstidningarnas anseende så borde man om inte annat tillsätta dessa redaktörsposter med folk som inte vill gå i tex.The Sun´s fotspår.

För det är i första hand i kvällspressen jag märker hur mediaetikens flagga halas till förmån för sensionalismens vajande dito!
Att intervjua någon som har tystnadsplikt är ingenting annat än en katt o råttalek vars syfte jag ifrågasätter.

Riktigheten i de sanningar som framförs under sådana förhållanden betvivlar åtminstone jag.

Vill förtydliga att jag inte tar nämndemannen i försvar. Hennes uttalanden var självklart olämpliga och oerhört korkade.
Senast redigerad av Astracan 2008-09-05 kl. 09:34.
2008-09-05, 09:36
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Åtalet var en stämning till tingsrätten gjord av åklagare Frieda Gummesson 23 juli i år. Som bevis fanns bla förundersökning och 56 vittnen. Jag vet inte, men jag tror att åklagare är de enda som kan göra stämning i brottmål, och den stämningen granskas inte, dv.s den behöver inte på något sätt 'godkännas'.

Jämför med att du själv kan stämma i annat än brottmål, till tinget, för i stort sett vilka dumheter som helst.

Så då går det att säga att Frieda Gummesson känt sig övertygad om CS's skuld då hon gjorde denna stämning den 23 juli.
Och att hon var övertygad av förundersökningen och alla dessa vittnen.
Hon är åklagare, altså lagkunnig, i HR sitter också lagkunniga. Varför skulle inte också de då se det samma som åklagaren?
Är en åklagare mindre kompetent änn en person i HR?
2008-09-05, 09:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Går de att scannas in?

Problemet är att de innehåller målsägandens personuppgifter och det skulle således bryta mot PUL att lägga upp yttandena på nätet.
2008-09-05, 09:58
Medlem
Tuesdays avatar
Såg ni när PK vid VTR intervjuades förra veckan och fick frågan om han kände något förtroende för de resterande två nämndemännen. Han kunde inte svara. Jag tycker att det var talande.

Hinner inte mer här nu. Hoppas att Svea HovR tar ett bra beslut idag, dvs det enda vettiga i nuläget, och tar om TR-förhandlingen. Kostnaden för skattebetalarna borde faktureras CU...
2008-09-05, 09:59
Medlem
I dag kommer beslut om ny rättegång

Snart får vi veta om det blir ny rättegång eller inte.

Citat:
I dag fredag klockan 11 lämnar Svea hovrätt besked om Arbogarättegången ska tas om eller ej.
Hovrätten ska då ha tagit ställning till ifall den åtalade Christine Schürrer blivit utsatt för jäv. Om rätten anser det blir det en ny rättegång.

Källa VLT
2008-09-05, 10:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Så då går det att säga att Frieda Gummesson känt sig övertygad om CS's skuld då hon gjorde denna stämning den 23 juli.
Och att hon var övertygad av förundersökningen och alla dessa vittnen.
Hon är åklagare, altså lagkunnig, i HR sitter också lagkunniga. Varför skulle inte också de då se det samma som åklagaren?
Är en åklagare mindre kompetent änn en person i HR?
Självklart kan en domstol komma fram till att en person är skyldig. Vem har sagt något annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in