Jag är till viss del med dig Hamilkar.
Jag är uppvuxen i en journalistsläkt och har hört, och deltagit i, diskussionerna om etiken och moralens sönderfall inom framför allt kvällspressen.
Jag minns när Expressen publicerade falska artiklar om Mikael Persbrandt. Något som bla. fick PO Enquist och Anders Ehnmark att sätta ner foten.
Nu kan inte publicerade osanningar jämföras med de uttalanden som den klumpiga nämndemannen gjorde -men den grundläggande frågeställningen, som herrarna framför, är densamma.
Citat:
Med sorg har vi följt hur vår gamla tidning gett upp andra ärenden än det kommersiella. Ofta sägs att det hårda tidningsklimatet, och kommersiell konkurrens, tvingar fram denna journalistik. Men denna publicistiska linje har sedan 1990 mer än halverat tidningens upplaga
Citat:
Expressen har varit,
och bör vara, en kontroversiell tidning. Men också som hatad bör den betraktas med respekt. Förlorar den i aktning, då är undergången nära. Vi oroas över att Expressen inte längre har ett moraliskt centrum, glömt sitt engagemang och sina passioner. Den riskerar kort sagt att förlora sin själ.
Artikeln i sin helhet:
http://www.expressen.se/1.290528
Min personliga åsikt är att vi ska inte begränsa tryckfrihetsförordningen.
Men för att återupprätta kvällstidningarnas anseende så borde man om inte annat tillsätta dessa redaktörsposter med folk som inte vill gå i tex.The Sun´s fotspår.
För det är i första hand i kvällspressen jag märker hur mediaetikens flagga halas till förmån för sensionalismens vajande dito!
Att intervjua någon som har tystnadsplikt är ingenting annat än en katt o råttalek vars
syfte jag ifrågasätter.
Riktigheten i de sanningar som framförs under sådana förhållanden betvivlar åtminstone jag.
Vill förtydliga att jag inte tar nämndemannen i försvar. Hennes uttalanden var självklart olämpliga och oerhört korkade.