2008-09-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Du har ingen kunskap i ämnet. Jag har läst artikeln tidigare och SÅc pratar om helt olika saker. Du missuppfattar tyvärr och tror att han motsäger sig själv. Vilket är helt fel.

Jag har väl aldrig påstått att jag har någon kunskap i ämnet?
Har du själv det?

Jag utgår endast ifrån SÅC:s egna ord i rätten.

Peka gärna på vad och hur jag missuppfattar istället för att bara säga att jag missuppfattar, jag tycker nämligen att det verkar vara precis som jag skrev och ser faktiskt inte hur jag skall tolka hans ord på något annat sätt?

Citat:
Kan lätt bli fel när vi vanliga människor ska försöka förstå så avancerade saker som hjärnans minnesfunktion.

Vi vanliga?

Du uttalar dig ju med löjligt säkra uttalanden om detta gång på gång så du verkar inte ingå i "vi vanliga"?
2008-09-09, 18:33
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Du har ingen kunskap i ämnet. Jag har läst artikeln tidigare och SÅc pratar om helt olika saker. Du missuppfattar tyvärr och tror att han motsäger sig själv. Vilket är helt fel.

Samma med myten om att SÅC skrivit ett annat yttrande och ändrade sig i rätten. Detta är också helt fel.

Kan lätt bli fel när vi vanliga människor ska försöka förstå så avancerade saker som hjärnans minnesfunktion.

Just det nackepa.... det kan lätt bli fel

För du räknar dig själv som en vanlig människa, eller?
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-09 kl. 18:40.
2008-09-09, 18:36
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Hitler är ostraffad.
Kraftigt off topic, men det var han väl knappast?

http://www.history.com/this-day-in-history.do?action=Article&id=4881
2008-09-09, 18:39
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
och hon kan inte ha hört den i rättssalen heller då menar du eller?

E hade inte många kvinnor som bröt på tysksvenska att välja mellan på försvarssidan i rättssalen, eller hur?

Vilket påminner mig om när FG sa i sin slutplädering att E har pekat ut CS i salen och lade till det fanns två kvinnor på försvarets sida att välja mellan - och E valde CS! Tja, hon kunde ha valt Frau Brettschneider, menade åklagaren.
2008-09-09, 18:40
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Tuesday hade fel! Är detta möjligt?

Att nackepa kan uttala sig så säkert om E's minne är för mig lite konstigt. Kategoriskt skriver denne användare att det inte är riktiga minnen. För att verka lite sympatisk lägger h*n till ett "tyvärr" efteråt. H*n skriver inte att h*n tror utan att det är så det är.

Men visst verkar denne användare tro sig vara lite förmer än oss andra vanliga användare? Eller hur Rock N Roll?
2008-09-09, 18:41
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jag skulle väl säga att jag är ungefär 95% säker på att hon är skyldig.

Alla hennes lögner är ju förklarliga om hon är oskyldig...om hon nu åkt till Arboga för att stalka T så är det i hennes huvud kanske inte så bra att säga det, utan hon drar till med runstenar för att hon har dåligt samvete för stalkingen och inser att det självfallet misstänkliggör henne med ett sådant svar.
Och då polisen är så extremt intresserade av skorna kan hon ha tänkt att det är bäst jag inte erkänner jag haft den typen av skor då det skulle kunna ligga mig till last. Kanske korkat, men inte helt omöjligt.

Framför allt E's påstådda tidiga kommentar om en kvinna med anknytning till T är rätt graverande, dock var det väl inte under ett förhör och därmed inte omständigheterna dokumenterade ordentligt. Hennes senare minnen förefaller inte som 100% trovärdiga utan kan vara omedvetet konstruerade.
Att ho pratat om hammaren med sin vän är ju mycket märkligt. Om hon är oskyldig är det verkligen att skumt samanträffande, och om hon är skyldig verkar det väldigt märkligt att fälla en sådan kommentar.
Att hammaren återfunnits bland de beslag som man gjort på Skavsta ger väl en viss trovärdighet åt hennes påstående att det var ett skämt även om det annars helt klart låter som en extremt korkad bortförklaring.

Jag hoppas verkligen det finns lite bättre bevisning i hovrätten, annars tycker jag det är tveksamt att hon borde fällas trots att hon verkar skyldig.
Mitt förtroende för rättssystemet är dock inte bättre än att jag tror att p.g.a. brottets natur och de känslor det väcker så kommer hon sannolikt att dömas även i hovrätten om de anser det 90% sannolikt att hon är skyldig.

Rimligt tvivel är ju öppet för tolkningar och det vore intressant att veta vad folk här tycker om man nu kan sätta en procentsats på vad det innebär.
Är det ok att t.ex. en på hundra kan dömas oskyldiga om man sätter siffran på 99% säker?
Det är en svår fråga och jag tror att svaren är väldigt individuella...det är nog många som hellre har 9 barnamördare som får sitt straff och betalar priset av en oskyldig för att åstadkomma det, medan många tycker att det priset är oacceptabelt.
Men tyvärr är det nog omöjligt att ha ett helt rättssäkert system där man kan döma annat än folk som tagits på bar gärning om man inte skall tillåta några tvivel alls, så det blir en balansgång hur mycket tvivel man tycker är rimligt.

Jeg skal nøye meg ved¨å bare citere dette: "Och då polisen är så extremt intresserade av skorna kan hon ha tänkt att det är bäst jag inte erkänner jag haft den typen av skor då det skulle kunna ligga mig till last. Kanske korkat, men inte helt omöjligt"

CS hadde nye skor dagen hun selv meldte seg for politet!

De var sorte med 2cm hvit remse fra solen og opp (lik de blå vans som er forsvunnet)
Skorne var i str. 40! Rettslegen som u.s CS spurte hvorfor hun tok av seg skorne når hun kom inn til ham for han hadde ikke bedt henne om det. CS svarer at innersålene var for små. Hvor rettslegen repliserer at skorne så da alt for små ut for henne!

Dette skjedde den 20.03 i Tyskland. Lenge før hun var under forhør av politet!
Hva kan vi resonere ut fra dette?
Vil minne om at teknisk u.s av disse skor beviser de nesten ikke er brukt......

Hun minnes og forklarer seg i avhør om detaljer om alle andre skor og man må bare lese forhørene for å forstå hvilket rot og selvmotsigelser som følger hennes forklaringer ut fra det som legges fram for henne.( les pippi langsrømp osv i forhør) Beviselig ikke forhørsmetode som er skylden i rotet om hennes blå vans eller de svarte skorne som ligner.

Hun er ikke dum........Og hun er ikke en psykotisk person. Beregnende og kald, Ja.....
2008-09-09, 18:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

För sina mest uppmärksammade brott, skulle jag ha tillagt.

OT som sagt.
2008-09-09, 18:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
E hade inte många kvinnor som bröt på tysksvenska att välja mellan på försvarssidan i rättssalen, eller hur?

Vilket påminner mig om när FG sa i sin slutplädering att E har pekat ut CS i salen och lade till det fanns två kvinnor på försvarets sida att välja mellan - och E valde CS! Tja, hon kunde ha valt Frau Brettschneider, menade åklagaren.

Varför i himlens namn skulle hon gjort det?
Nu är vi inte ens ute o diskuterar OM Emma minns,
nu diskuterar vi VARFÖR HON LJUGER?
Eller tror du hon lyder under LSSen?
2008-09-09, 18:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jag tror inte man kan förvänta sig att alla sätter ribban på samma ställe.
Man kan knappast sätta den på 100% hur gärna man än skulle vilja då det skulle innebära att knappt någon skulle kunna dömas.
Samtidigt skulle det vara förskräckligt att helt enkelt döma den som förefaller mest trolig.

Själv tycker jag att 95% är på den undre gränsen och jag hoppas verkligen att bevisningen blir lite bättre till hovrätten så att jag inte behöver känna att rättssäkerheten tummats på eller känna att en barnamördare med allra största sannolikhet gick fri. Båda alternativen är självfallet mycket hemska.
Finns det en nollvision i trafiken så vore det konstigt om inte domstolarna hade det också. Sen är en vision en vision och dit når man inte på en gång. 95% tycker jag är alldeles för lågt. Säkerheten bör enligt mitt tycke vara över 99%. Vad man än så länge i Sverige kan tycka vara ett orimligt tvivet är att bevis är utplanterade av polisen. Men jag tror inte det gäller för alla länder.
2008-09-09, 19:04
Bannlyst
Citat:

och du svamlar vidare, du tror du vet så mycket men visar bara gång på gång att du är lika vilse som alla andra.
Tråkigt att du inte kan hålla dig till uttalanden du vet något om, jag väntar fortfarande på att du ska presentera utdrag ur SÅC rapport om Emmas minne, du hade ju läst den enligt tidigare uttalande och kunde dementera att han sagt att Emma hade ett normalt minne. (Medias ungefärliga ord, inte mina, för exakt frasering så har det citerats massor av gånger)

Jag vet ju på ett ungefär vad som stod i vissa hänseenden och det vore ju intressant att veta exakt, och som sagt- det kan ju du referera ur nu.
2008-09-09, 19:10
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
och du svamlar vidare, du tror du vet så mycket men visar bara gång på gång att du är lika vilse som alla andra.
Tråkigt att du inte kan hålla dig till uttalanden du vet något om, jag väntar fortfarande på att du ska presentera utdrag ur SÅC rapport om Emmas minne, du hade ju läst den enligt tidigare uttalande och kunde dementera att han sagt att Emma hade ett normalt minne. (Medias ungefärliga ord, inte mina, för exakt frasering så har det citerats massor av gånger)

Jag vet ju på ett ungefär vad som stod i vissa hänseenden och det vore ju intressant att veta exakt, och som sagt- det kan ju du referera ur nu.

Har någon berättat för dig vad som stod i rapporten?
2008-09-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Då är de ju lika fullt medvetna om hennes försök, eller hur?
Blir ännu svårare för hennes då, att lyckas manipulera på rättspsyk, eftersom de där får ta del i vad som står om henne i denne läkares noteringar.

(Jag har inte FUP, så jag kan inte kontrollera vad som står där, men om du säger så får jag lita på det tills annat sägs :-) )
Psykologen är väl inte det eftersom denne inte uppfattade CS ha någon diagnos. Där står mest om att hon uppfattade CS som en intelligent kvinna som inte kommit över T osv. Däremot så lyckades hon inte med läkarna!
EN av dessa läkare ringde tydligen Polisen & berättade om vad de trodde & uppfattade av CS efter morden. De är inte med i Fup & förhörda utan polisen har bara tagit emot samtal från denna läkare. Det står alltså inget i FUP om hur dessa läkare pratat med CS vad jag vet! har inte läst hela Fup i brist på tid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in