Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
/.../Jag utgår från att det också finns någon måttstock på hur tung den nya bevisningen ska vara för att föranleda jäv. Annars skulle ju en aktivistisk advokat kunna trolla fram ett jäv genom att anföra ren tramsbevisning så fort som rätten beslutar att skicka den tilltalade på RPU.
Bevisningen kan tänkas bestå i ändrade uppgifter från CS själv mot bakgrund av vad som kan framkomma i det rättspsykiatriska utlåtandet. Vidare är det inte uteslutet att CS i väsentliga hänseenden ändrar tidigare lämnade uppgifter, eller först när huvudförhandlingen fortsätter ger sin version av vad som egentligen har utspelat sig den 17 mars 2008.
RB 35:7
Citat:
Finner rätten, att omständighet, som part vill bevisa, är utan betydelse i målet eller att erbjudet bevis ej erfordras eller uppenbart skulle bliva utan verkan, må bevisningen ej tillåtas. Rätten äge ock avvisa erbjudet bevis, om bevisningen finnes med avsevärt ringre besvär eller kostnad kunna föras på annat sätt.
Paragrafen har från den 1 november följande lydelse:
Citat:
Rätten får avvisa bevisning
1. om den omständighet som en part vill bevisa är utan betydelse i målet,
2. om beviset inte behövs,
3. om beviset uppenbart skulle bli utan verkan,
4. om bevisningen med avsevärt mindre besvär eller kostnad kan föras på annat sätt, eller
5. om beviset trots rimliga ansträngningar inte kan tas upp och avgörandet inte bör fördröjas ytterligare. Lag (2005:683).
Och nu till den delikata frågan: Vem/vilka ska avgöra vilken "verkshöjd" bevisningen har?