2008-08-30, 22:49
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
En föreställning är inget konkret.

Att gå upp på morgonen. Att planera, att organisera osv. är någonting konkret! Oavsett om man faller ihop som ett korthus längre fram.

Jag vet inte om mitt inlägg missuppfattades?

Jag ville bara få fram att man tror att man ska reagerar på ett visst sätt INNAN man själv har varit med om det. I många fall reagerar man inte alls på det förväntade sättet!
Det Emma gör, och inte gör, är fullständigt normalt och ingenting konstigt!

Alla har rätt att reagera och bearbeta sin sorg på det sätt som passar en själv bäst utan att detta ska väcka misstankar!

Den vidriga tomhet som det innebär att sakna sitt barn måste fyllas. Det handlar inte om att man orkar eller inte.
Man har inget val..

För att återgå till rättegången. Vad tror ni kommer hända här framöver?

Får PIE sin vilja igenom eller tror ni att allt fortlöper som bestämt. Straffet förkunnas efter avslutat RPU och sedan går fallet upp till Svea Hovrätt?

Är det en självklarhet att Hovrätten tar upp fallet?

Vad är deras utvalskriterier?
2008-08-30, 22:50
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Så du tror inte på att det skulle kunna vara CS som beordrat sin advokat att anmäla nämdemännen för jäv?

Brukar PIE överklaga alla häktningsbeslut m fl beslut? Är det hans normala arbetssätt?
Är det vanligt att överklaga allt som går att överklaga?

Nej, jag tror inte det.

Märkligt nog känner jag inte till PIE sedan tidigare. I tråden har det hävdats att PIE är överklagningsglad. Jag vet dock inte om det stämmer...

Generellt sett är det inte vanligt med överklaganden, men ju mer som står på spel desto vanligare är det. Inte så märkligt, måhända.

Jag slog upp PIE i advokatmatrikeln och ser att hans inrikting listas som följer:

- Affärsjuridik
- Fastighetsrätt
- Obeståndsrätt

Alltså inte ett ord om brottmål. Det bådar inte gott.
2008-08-30, 22:51
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
[...]
Är det en självklarhet att Hovrätten tar upp fallet?

Vad är deras utvalskriterier?

Inga urvalskriterier är tillämpliga. Målet tas alltså helt säkert upp av hovrätten, förutsatt att överklagandet kommer in i rätt tid.
Senast redigerad av Muffin Man 2008-08-30 kl. 22:56. Anledning: La till rättidsaspekten i pedagogiskt syfte
2008-08-30, 22:55
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Nej, jag tror inte det.

Märkligt nog känner jag inte till PIE sedan tidigare. I tråden har det hävdats att PIE är överklagningsglad. Jag vet dock inte om det stämmer...

Generellt sett är det inte vanligt med överklaganden, men ju mer som står på spel desto vanligare är det. Inte så märkligt, måhända.

Jag slog upp PIE i advokatmatrikeln och ser att hans inrikting listas som följer:

- Affärsjuridik
- Fastighetsrätt
- Obeståndsrätt

Alltså inte ett ord om brottmål. Det bådar inte gott.
Jag läste i tidningen att han var David Sjöholms (som rymde från Säter nyligen) advokat. Som blev dömd i hovrätt -97 för mord på sin granne
Senast redigerad av Tantalora 2008-08-30 kl. 22:59.
2008-08-30, 23:06
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Inga urvalskriterier är tillämpliga. Målet tas alltså helt säkert upp av hovrätten.

För en okunnig, Hovrätten avslår ju en del överklaganden som kommer in till dom, så vad är det som gör att ett fall tas upp i Hovrätten om den inte har några urvalskriterier?

Här har vi tex. ett indiciemål med en enig Tingsrätt. Är det det grova brottet som gör att det "kvalificerar" sig till Hovrätten.?
2008-08-30, 23:15
Medlem
Inte alls så märkligt:

Citat:
Ursprungligen postat av midnattsblå
Jaja lugn och fin nu
jag talar faktiskt utav egen erfarenhet, jag vet hur det är att ha någon av sina nära i sådant här öde.
Min förra pojkvän vart mördad,vi var tillsammans i några år,helt obefogat utav ett psyko.
Både jag och min nuvarande kille har mycket nära vänner som bla har blivit mördade eller avlidit på andra suspekta sätt.
Och det jag menar är att några människor börjar bli helt maniska och vilja visa upp sig i media osv.
Jag tycker bara det är lite märkligt och dubbelmoraliskt utav Emma att börja gå ut i tv så fårt det ges tillfälle och sedan säger hon emot sig själv att hon aldrg mera vill finnas i närheten av huset.
Men sen nästa dag så går hon ut i tv där det kommer att sparas och finnas kvar för alltid när hon är inne i det huset där hennes barn blivit mördade.
Är inte det lite märkligt?
Att hon gör detta när rättegången är "över" till och med, så hon gör det inte för att försöka frammana några minnen inför en rättegång heller.....
Så länge hon finns med i media så kommer lågan att hållas igång och folk kommer spekulera.
Om hon nu inte vill synas, varför visar hon då ansiktet överhuvudtaget i media????

Tråkigt att just dina fall inte var så omfattande att media brydde sig utan att du fick hålla tillgodo med att redogöra för dem på blott FB Men tack i alla fall för att du delade med dig.
Inte lätt att vara avundsjuk. Men jag håller tummarna för att ngt mera närmare och mera liknande detta avskyvärda dåd kan komma att hända dig så du kan få luft i media istf för att andas konstgjort på FB.
2008-08-30, 23:40
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
För en okunnig, Hovrätten avslår ju en del överklaganden som kommer in till dom, så vad är det som gör att ett fall tas upp i Hovrätten om den inte har några urvalskriterier?

Här har vi tex. ett indiciemål med en enig Tingsrätt. Är det det grova brottet som gör att det "kvalificerar" sig till Hovrätten.?

Precis.

Enklare brottmål med bara böter som påföljd kräver s.k. prövningstillstånd.(*)

Rätten att få sin sak prövad i högre instans är huvudregeln. Allt annat är undantag. Man kan säga att rätten till tvåinstansprövning, även när den inte utnyttjas i det enskilda fallet, är en garanti för en korrekt och omsorgsfull bedömning. Bara vetskapen om att ett beslut kan komma att prövas i högre instans utgör en påtaglig påtryckning för beslutsfattaren.

(*)
Senast redigerad av Muffin Man 2008-08-31 kl. 00:25.
2008-08-30, 23:41
Medlem
Citat:

Friheten att överklaga till Hovrätten finns väl alltid oavsett kaliber på brott?
Stigen finns redan upptrampad s. a. s. Den behöver bara en vilsen sate att finna den!
2008-08-31, 00:37
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Eh?, Mordet vart väldigt uppmärksammat i media, det står blandannat om det i nordisk kriminalkrönika.
Hade jag velat synas i media hade jag gjort det för längesen ang det, jag har blivit tillfrågad,men har avböjt och undvikit det, eftersom det inte leder någonstans.
Trist att du inte har något bättre att komma med än massa ordbajsande.
Visst är det synd om Emma och en väldigt tragisk historia,men det hade kunnat sluta så, istället för att hon spinner vidare på det.
Den dagen då hon inte är så medgörlig för media längre och inte vill synas när hon "bearbetat" klart då kommer media inte vara lika förstående längre utan vilja hänga ut henne på ett mer negativt sätt bara för att hon inte samarbetar längre....
Tragiskt men sant,men så funkar media världen.

Men vad har du med det att göra?
Vore det inte bättre du skötte ditt?
Hängde media ut dig för att du inte samarbetade?
2008-08-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Men vad har du med det att göra?
Vore det inte bättre du skötte ditt?
Hängde media ut dig för att du inte samarbetade?

Eh Emma kan ju knappast styra vem som ska tycka vad, visar hon sig sådär öppet så får man ta att folk har åsikter om det.
Jag skriver vad jag vill och jag tycker det verkar lite dubbelmoraliskt gjort av stackars Emma.
Jag tänker inte berätta hur mycket det vart uthängt här inne,eftersom det då blir lättare att lista ut vem det kan handla om.
Och det vill vi ju inte......
2008-08-31, 00:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Och det jag menar är att några människor börjar bli helt maniska och vilja visa upp sig i media osv.
Jag tycker bara det är lite märkligt och dubbelmoraliskt utav Emma att börja gå ut i tv så fårt det ges tillfälle och sedan säger hon emot sig själv att hon aldrg mera vill finnas i närheten av huset.
Men sen nästa dag så går hon ut i tv där det kommer att sparas och finnas kvar för alltid när hon är inne i det huset där hennes barn blivit mördade.
Är inte det lite märkligt?
Att hon gör detta när rättegången är "över" till och med, så hon gör det inte för att försöka frammana några minnen inför en rättegång heller.....
Så länge hon finns med i media så kommer lågan att hållas igång och folk kommer spekulera.
Om hon nu inte vill synas, varför visar hon då ansiktet överhuvudtaget i media????

Jag tycker att det är lite märkligt att du hakar upp dig så mycket på hur E gör. Alla är vi olika. Det här är hennes sätt att bearbeta det som har hänt. Du kan ju tycka vad du vill om det, men du är inte hon, och därmed ska du uppriktigt sagt skita i hur hon gör.
2008-08-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tycker att det är lite märkligt att du hakar upp dig så mycket på hur E gör. Alla är vi olika. Det här är hennes sätt att bearbeta det som har hänt. Du kan ju tycka vad du vill om det, men du är inte hon, och därmed ska du uppriktigt sagt skita i hur hon gör.

Bah! sen när har en offentlig person kunnat bestämma vad folk ska tycka om sig??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in