2008-09-04, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har gått igenom lite rättsfall och hittar inget om huruvida ledamöter av rätten som uttalar sig gör rätten i sig jävig.
Sätter tio låtsaspengar på att det här kommer att hamna i HD, oavsett vad Svea Hovrätts beslut blir. Någon som sätter emot?
Om jag sätter emot beror lite grann på vad du menar med "hamnar i". Svea Hovrätts jävsbeslut kommer säkerligen att överklagas till HD om det går CS emot - PIE överklagar ju allt som rör sig av ren jävla princip, vad det förefaller.

Däremot är jag mycket osäker på om HD skulle ta i ärendet. Ja, det skulle kunna finnas ett prejudicerande värde. Men ett HD-avgörande skulle rimligen ta sån tid att detta i sig skulle störa den fortsatta processordningen, och det skulle då också innebära att den tilltalade kan riskera att sitta i häkte under en snarast inhuman tid.

Så jag tror att HD släpper detta. Och jag är alldeles säker på att de släpper detta om de tycker att det verkar som om HovR har gjort ett vettigt jobb av saken.
2008-09-04, 12:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
KS drar fram ett jävsexempel i sitt yttrande till TR men gör det rätt virrigt. Har ni läst det?
Nä. Har inte sett till någon målsägarsynpunkt på jävet öht.
2008-09-04, 12:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Nyinlärningsminnet.

Inlärningsminne och händelseminne är väl olika?
Fast vad som hävdas i tråden är ju att Christiansson just har bestämt E:s nyinlärningsminne, och sedan dragit slutsatser om hennes händelseminne från detta.

För övrigt borde E inte kunna fungera tillnärmelsevis så adekvat som hon verkar göra idag om hon fortfarande har en nyinlärningsdefekt så grav som den som Christiansson fann i april. Jag skulle tro att åklageriet beställer en ny minnesutredning inför hovrättsförhandlingarna.
2008-09-04, 12:43
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
KS drar fram ett jävsexempel i sitt yttrande till TR men gör det rätt virrigt. Har ni läst det?

Nej, men om du har tillgång till det får du gärna göra det tillgängligt här!
2008-09-04, 15:24
Medlem
Citat:
Har gått igenom lite rättsfall och hittar inget om huruvida ledamöter av rätten som uttalar sig gör rätten i sig jävig.
Sätter tio låtsaspengar på att det här kommer att hamna i HD, oavsett vad Svea Hovrätts beslut blir. Någon som sätter emot?

Som jag skrev tidigare i tråden så finns det ju visst ett tidigare exempel när detta hänt och tingsrättsförhandlingarna fått göras om. I styckmordsrättegången från 1988 uttalade sig nämndemännen i pressen i precis samma skede som i denna rättegången. De jävsanmäldes till hovrätten som rev upp tingsrättens beslut om en RPU, försatte de tilltalade på fri fot och bestämde att tingsrättsförhandlingarna skulle göras om.
2008-09-04, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Som jag skrev tidigare i tråden så finns det ju visst ett tidigare exempel när detta hänt och tingsrättsförhandlingarna fått göras om. I styckmordsrättegången från 1988 uttalade sig nämndemännen i pressen i precis samma skede som i denna rättegången. De jävsanmäldes till hovrätten som rev upp tingsrättens beslut om en RPU, försatte de tilltalade på fri fot och bestämde att tingsrättsförhandlingarna skulle göras om.
Men visst var det mer än en nämndeman som uttalade sig på ett solklart sätt så det innebar jäv?
Här är det väl bara Ugglan med den stora truten och lilla hjärnan som solklart uttalat sig på ett förgripligt sätt?
2008-09-04, 15:53
Medlem
Citat:

Menar du i jävsfrågan eller vad Hovrättens dom i målet blir?
2008-09-04, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av singalong
Menar du i jävsfrågan eller vad Hovrättens dom i målet blir?
Jävsfrågan.
2008-09-04, 16:08
Medlem
Citat:
Men visst var det mer än en nämndeman som uttalade sig på ett solklart sätt så det innebar jäv?
Här är det väl bara Ugglan med den stora truten och lilla hjärnan som solklart uttalat sig på ett förgripligt sätt?

Ja det stämmer nog som du säger. Samtliga nämndemän uttalade sig som sagt i pressen den gången, och om jag minns rätt var det två av dessa uttalanden som var tveksamma. Den ene uttalade sig om att obducenten verkade pervers och av den andras uttalande framgick att hon inte varit övertygad bortom rimligt tvivel. Den gången avgick ju dessutom först samtliga nämndemän och sedan även lagmannen. Det var även rättegångsfel av den anledningen att rättens ordförande inte varit närvarande vid det sista sammanträdet eller något sådant.
2008-09-04, 16:09
Medlem
När kommer hovrättens beslut då? Någon som har koll?
2008-09-04, 16:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
När kommer hovrättens beslut då? Någon som har koll?

Det senaste jag har sett var Vlt, som ca 10.30 idag meddelade att överläggningarna skulle forsätta under dagen.

http://vlt.se/artikelmall.asp?version=806182
2008-09-04, 16:33
Medlem
Citat:
Jävsfrågan.

Sätter inte emot

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem