Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
För det första håller jag inte med om att problemet är att hon uttalat sig på ett sätt som gör att man kanske kan misstänka jäv, utan det som är ett problem är om hon faktiskt har gjort en bedömning om skuldfrågan influerat av förutfattade meningar.
Om, alltså. Och visst kan man tolka henne så - om man tycker att det är kul med rabalder som berör rättssystemet, eller om man vill att de här jäkla rättegångarna ska hålla på i evighet, eller om man vill att hon ska frias, och inbillar sig att chansen är större för detta i slutändan om målet återförvisas till tingsrätten.
Men inte rimligen annars. TV4-klippet visar ju vidare, som jag har påpekat ovan hur jäkla fult reportern väver in henne i en diskussion om bevisvärdering, efter att ha låtit de andra nämndemännen säga okontroversiella saker. Det tycker jag ska ingå som en del i bedömningen.
Tingsrätten kommer rnaturligtvis inte heller att finna att de båda andra nämnemännen är jäviga. Sen får vi se hur långt PIE är beredd att dra cirkusen. Men det är klart, allt som tar bort fokus från CS juridiska position - att hon är förvunnen skyldig till mord på två små barn av en nehällig nämnd - är kanske bra för henne, även om om nte ett dugg ändras på sluttampen.