Citat:
Ursprungligen postat av midnattsblå
Fler som vill bidra med sin åsikt, skyldig eller ikke skyldig?
Jag skulle väl säga att jag är ungefär 95% säker på att hon är skyldig.
Alla hennes lögner är ju förklarliga om hon är oskyldig...om hon nu åkt till Arboga för att stalka T så är det i hennes huvud kanske inte så bra att säga det, utan hon drar till med runstenar för att hon har dåligt samvete för stalkingen och inser att det självfallet misstänkliggör henne med ett sådant svar.
Och då polisen är så extremt intresserade av skorna kan hon ha tänkt att det är bäst jag inte erkänner jag haft den typen av skor då det skulle kunna ligga mig till last. Kanske korkat, men inte helt omöjligt.
Framför allt E's påstådda tidiga kommentar om en kvinna med anknytning till T är rätt graverande, dock var det väl inte under ett förhör och därmed inte omständigheterna dokumenterade ordentligt. Hennes senare minnen förefaller inte som 100% trovärdiga utan kan vara omedvetet konstruerade.
Att ho pratat om hammaren med sin vän är ju mycket märkligt. Om hon är oskyldig är det verkligen att skumt samanträffande, och om hon är skyldig verkar det väldigt märkligt att fälla en sådan kommentar.
Att hammaren återfunnits bland de beslag som man gjort på Skavsta ger väl en viss trovärdighet åt hennes påstående att det var ett skämt även om det annars helt klart låter som en extremt korkad bortförklaring.
Jag hoppas verkligen det finns lite bättre bevisning i hovrätten, annars tycker jag det är tveksamt att hon borde fällas trots att hon verkar skyldig.
Mitt förtroende för rättssystemet är dock inte bättre än att jag tror att p.g.a. brottets natur och de känslor det väcker så kommer hon sannolikt att dömas även i hovrätten om de anser det 90% sannolikt att hon är skyldig.
Rimligt tvivel är ju öppet för tolkningar och det vore intressant att veta vad folk här tycker om man nu kan sätta en procentsats på vad det innebär.
Är det ok att t.ex. en på hundra kan dömas oskyldiga om man sätter siffran på 99% säker?
Det är en svår fråga och jag tror att svaren är väldigt individuella...det är nog många som hellre har 9 barnamördare som får sitt straff och betalar priset av en oskyldig för att åstadkomma det, medan många tycker att det priset är oacceptabelt.
Men tyvärr är det nog omöjligt att ha ett helt rättssäkert system där man kan döma annat än folk som tagits på bar gärning om man inte skall tillåta några tvivel alls, så det blir en balansgång hur mycket tvivel man tycker är rimligt.