2008-08-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Är ni säkra på att Kalla Fakta-teamet var med INNE i huset?

Det tvivlar jag starkt på att de har varit!
Men ikväll får vi svaret.

Jo på reklamen för programmet så visar dom när Emma är inne i huset och kameratemat syns långt inne i huset.
2008-08-31, 10:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Är ni säkra på att Kalla Fakta-teamet var med INNE i huset?

Det tvivlar jag starkt på att de har varit!
Men ikväll får vi svaret.

Jo, de står inne i huset och filmar målsäganden bla gå i hallen.
2008-08-31, 10:53
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnattsblå
Jag säger inget om att Emma inte är stark och hon har säkert sina sätt att bearbeta detta.
MEN jag ställer bara lite frågor om varför hon ställer upp på sådant här, när hon själv har sagt att hon inte vill vara i huset överhuvudtaget och sen andra dagen går hon med på att vara med i tv och bli filmad där det kommer att sparas i evighet att hon är i mordhuset.

E kanske helt enkelt ändrade sig?
Att det sedan är sparat i evighet att hon är i mordhuset efter morden, varför ifrågasätta alls?
Jag ser inte helt problemet
2008-08-31, 10:56
Medlem
Jag skulle även vilja tillägga att det var just TV4 som vi råkade ut för mest.
Vi tog deras hjälp till en början i vårat fall,men sen ville dom ha flera interjuver med oss,men det ville vi inte gå med på eftersom vårat syfte var att vi inte ville synas själva på bild.
Då tog en av dom kändaste reportrarna på TV4 och ställde till ett helvete för oss, genom att publicera reportage på tv nyheterna och på deras nyhetshemsida,genom att blanda ihop namn,fel person till fel uttalande, medvetet enbart för att jävlas, samt vinklade det totalt kaosartat.
När fel person fick fel uttalande så vart det farligt feltolkat och en person hade kunnat råkat riktigt illa ut pga "hans misstag".
När vi kontaktade honom så bad han om ursäkt och sa att han ville att vi skulel ställa upp på interjuver för att få chansen at tala det misstaget tillrätta osv....
Vilket vi aldrig gjorde, utan vi kontaktade tv4 chefen som såg till att det vart rätt uttalanden till rätt person,fast detta tog nästan en vecka innan det vart återställt och dom bad aldrig om ursäkt på hemsidan och felförklarade det tidigare inlägget.
SÅ skadan var redan skedd.

Det är detta jag menar med att även Emma trots hennes tragiska situation kan en dag komma att råka illa ut om hon träffar på fel journalister.
Journalister har ingen skam i kroppen, det är deras jobb att utnyttja människor för sensationella syften.
2008-08-31, 10:56
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnattsblå
Jo på reklamen för programmet så visar dom när Emma är inne i huset och kameratemat syns långt inne i huset.

Ja, det är ju lite märkligt i så fall.
Det trodde inte jag att polisen tillät. Vad jag har förstått så är huset fortfarande avspärrat?
(Det måste vara en missuppfattning av mig. Brottsplatsen är väl i o f så undersökt som den kan bli men har man gjort iordning huset helt, tapetserat om osv?)

Vad Emma vill göra är en annan sak som jag inte lägger några värderingar i. Hon gör det som känns rätt för henne!
2008-08-31, 11:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag funderade, när MF beklagade sig under förhandlingarna att rätten tyvärr ej har fått se rekonstruktionen från huset där E beskriver bla bla bla. Uppfattade det inte som någon kritik mot åklagarna. Om rekonstruktionen hade viktiga saker att tillföra, som MF påtalade, varför visade inte FG/JF upp den i rätten? Av hänsyn till just målsäganden? Samma målsägande som väljer att visa upp sig själv i huset i en betydligt mer spekulativ dokumentär, jämfört med polisens rekonstruktion (som isåfall hade visats för en begränsad samling personer i rättssalen), i en reklam-TV-kanal dessutom.

tillägg apropå nytillkomna inlägg: Då varierar uppgiften om skostorleken från Hallstahammarmordet. Det är ändå märkligt att den sko som så många anser vara så otroligt ovanlig, av polis, i nuläget, kopplas till en mördare i och ett mord i närheten. Nog finns det fler än tyskar och tyskor som använder vans, 2008.
Svar på ditt tillägg:

Nu blir detta lite konstigt eftersom det var uppe till diskussion i alternativtråden för inte så länge sedan.

Jag tycker att det är märkligt att ett skomärke, som jag aldrig tidigare hört talas om, figurerar i två mordutredningar på så kort tid och som geografiskt är så nära varandra. Tilläggas bör att jag är en gammal gubbe, vilket kan förklara min okunskap om detta skomärke. Men jag finner det trots allt märkligt.

Men håll med om att det finns mycket märkligare saker/sammanträffanden om man tittar på Arbogafallet och synar CS?
2008-08-31, 11:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag funderade, när MF beklagade sig under förhandlingarna
Du förmedlar här inga som helst personuppgifter, och "MF" är inte initialer för vare sig någon målsägare, tilltalad, ombud eller domare - som det kanske vid det här laget skulle finnas anledning för trådens habituéer att känna till. Det skulle nog följaktligen vara något fler som skulle rätt förstå ditt inlägg, om du förklarade vem MF är, och vad h*n hade för funktion under förhandlingarna.
2008-08-31, 11:59
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Det trodde inte jag att polisen tillät. Vad jag har förstått så är huset fortfarande avspärrat?
(Det måste vara en missuppfattning av mig. Brottsplatsen är väl i o f så undersökt som den kan bli men har man gjort iordning huset helt, tapetserat om osv?)

Vad Emma vill göra är en annan sak som jag inte lägger några värderingar i. Hon gör det som känns rätt för henne!

Det finns en smal möjlighet att de har lånat ett likadant grannhus för inspelningens skull.

Annars förväntar jag mig massor av inlägg här i tråden, med vidhängande ojanden och suckanden över hur hon kan gå runt i hallen där hennes barn har slagits ner/mördats.

Det får mig att tänka på när jag var fastighetsskötare i ett hyreshus som inhyste en guldsmedsverkstad. En kväll, strax efter stängningsdags, blev guldsmeden rånmördad med sin egen guldsmedshammare som vapen.

Efter att ha saknat guldsmeden vid kvällsmaten, kom hans hustru och dotter åkandes i bil och fann honom helt nedblodad, död, med ett flertal djupa skador i huvudet.

Mördaren, en störd, ung man, greps efter två veckors spaning.

Men det jag ville komma till var att i början, strax inpå mordet, när guldsmedens svärson blev tvungen att inleda städning och utflyttning av alla inventarier och all inredning ur guldsmedsverkstaden, då tvärvägrade dottern att ens närma sig butiken, minnena och bilderna i hennes huvud av den mördade pappan var för starka.

Men efter ett par veckor var även faktiskt även hon med och städade/flyttade,de traumatiska minnen/bilder till trots, hon sa t o m att hon såg det som terapi.

I Emmas fall är det inte lika illa vad traumatiska bilder, fastfrysta på näthinnan, beträffar, eftersom hon inte var vid medvetande när barnen blev nedslagna/mördade.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-31 kl. 12:05.
2008-08-31, 12:15
Bannlyst
Citat:

Avspärrningarna är släppta, det gjordes före rättegången startade, det är både tömt och urstädat och återlämnat till hyresvärden.

och de var inne i huset under inspelningen till programmet..
2008-08-31, 12:19
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du förmedlar här inga som helst personuppgifter, och "MF" är inte initialer för vare sig någon målsägare, tilltalad, ombud eller domare - som det kanske vid det här laget skulle finnas anledning för trådens habituéer att känna till. Det skulle nog följaktligen vara något fler som skulle rätt förstå ditt inlägg, om du förklarade vem MF är, och vad h*n hade för funktion under förhandlingarna.

Mammans och sambons målsägarbiträde tillika förordnad för dödsboet efter barnen, har jag tidigare förkortat MF och utgick från att det är en känd förkortning i tråden då det tidigare aldrig har undrats över den, mig veterligen iaf. Precis som KS är en förkortning jag har använt om pappans ombud.

För övrigt finns anledning att tro att rätten kommer att pruta på yrkade skadestånd. Det är det enda som man med någorlunda säkerhet kan anta stå i domen. MF blandade t o m ihop summor. KS:s har däremot goda chanser att få igenom yrkandet för NJ:s del.
2008-08-31, 12:40
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Går lite OT men det har ju vid ett flertal tillfällen diskuterats om hur Emma orkar och att hon till råga på allt faktiskt kan ha ett leende efter att ha förlorat sina barn. Folk som inte har förlorat sina barn har berättat att de själva skulle ha legat och supit i soffan sedan i mars osv osv.

Såg ni nyhetsmorgon i TV4 imorse och studiodebatten om E? Ja, faktiskt om henne. Bl a visades en intervjusnutt från Kalla Fakta där E sa något i stil med att hennes barn inte hade dött en meningslös död, när GM (i E:s ögon) hade haft ett motiv. E sa att det varit värre om någon bara kommit in och gjort det utan något som helst motiv. Sedan diskuterades E:s försoningstankar som hon ger uttryck för, samt hur hon inte kan känna något hat.

Min egen reflektion, utifrån att ha mött brottsoffer, är att många av dem senare ångrar mediaframträdanden (relativt) kort efter ett stort trauma. Jag säger inte att E inte kan vara ett undantag här, utan att jag hoppas att hon har tänkt över framträdandena mycket noga. För sin egen skull.

Om jävturerna i tysk lokalmedia:

http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,670293

http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,671605
2008-08-31, 12:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Det tror jag inte för ett ögonblick.

Jag tror över huvud taget inte att PIE har en särskilt uttänkt strategi, utan han söker snarare att bevaka sin klients intressen där han så finner lämpligt. Bevisläget i målet är diskutabel. Den uppkomna jävsfrågan är diskutabel. Jag ser inget konstigt i att väcka liv i dessa frågor. Personligen tycker jag inte att hans arbete har imponerat, men det är en helt annan fråga (notera t.ex. PIE:s totala avsaknad av en utvecklad juridisk argumentation i frågan om jäv).

Det tror inte jag heller. PIE imponerar inte i jävsskrivelsen. Hans starka sida är agerandet i rätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in