2008-08-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Då tar vi i tu med de återstående 10 %.

FG yrkade att CS skulle kvarstanna i häkte pga recidivfara och kollusionsfara. Åklagaren yrkade att restriktionerna gällande "brev och telefon" skulle vara kvar och att restriktionerna gällande "TV, tidningar" skulle hävas.

Så, har CS tillgång till internet?

Nä i häkte har man inte tillgång till Internet
2008-08-26, 18:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singalong
Nä i häkte har man inte tillgång till Internet

CS ska vara i Huddinge på rättspsyk. Hur är det där?
2008-08-26, 18:25
Medlem
Tuesdays avatar
Här är den vägledande domen som PIE hänvisade till:

https://lagen.nu/dom/HDO/B416-90_1
2008-08-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Jag undrar om hon fortfarande är lika mån om att hålla dessa hemliga vänner om ryggen nu när hon befarats skyldig!

Ingen röjer Målgan, det vet du väl...
2008-08-26, 18:34
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
/.../ bilderna på väggarna i rättssalen under åklagarens plädering.

Det var framför allt osmakligt. De målsägande upprördes av att se fotot på väggen bakom den tilltalade.
2008-08-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
"Åklagaren började dagen med att lägga upp ett stort foto på barnen Max och Saga på bildskärmen – varför?

– Det är ett klart försök att känslomässigt påverka domstolen. Nämndemännens röst är lika mycket värda som domarens. Säkert tänker hon att nämndemännen är lättare att påverka undermedvetet."
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3179564.ab

Att använda en bild av barnen på detta sätt för att vädja till rättens känslor tycker jag är höjden av osmaklighet. Men det var tydligen ett knep som gick hem.

Nämndemännens värderingsgrund kan också ha påverkat deras beslut. Noterar att alla tre nämndenännen var moderater. Tycker mig ha märkt av en korrelation mellan de som ropar efter hårdare tag och strängare straff med de som man sällan förknippar med ord som man kan härleda ur ordet rättvisa.
Det skall bli intressant att se om hovrätten anser att det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att CS är skyldig.

Jag var inte den enda som blev illa berörd av att åklagarna utnyttjade minnet av barnen på det låga sättet för att vinna retoriska poäng.

Jag förstår hur du tänker och jag håller med dig om detta.
2008-08-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Hva betyr det at CS nå ikke har restriksjoner?
Kan hun lese alle aviser, se på TV, bruke internett?

Ja, hon får dessutom ta emot besök och prata i telefon.
2008-08-26, 18:39
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
PIE sade aldrig omedelbart. Nog för att jag aldrig har sett media vinkla ett mål så mycket tidigare, men inte menar du väl att de, förutom att uppenbarligen klippa bort det sista av pläderingen, även klippte itu det och lade in en annan persons röst som lade till ord? Lyssna igen, och länka gärna, för isåfall vore det intressant att höra vilken tidning/kanal som genomförde detta.

Åklagar FG yrkade på fortsatta restriktioner. Glömde media skriva det också?

Jag uppfattade det också på detta sätt. Men då har jag bara förlitat mig på ett antal nättidningars skriftliga bevakning och är medveten om rapporteringen inte alltid är rättvisande...
2008-08-26, 18:55
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Jag undrar om hon fortfarande är lika mån om att hålla dessa hemliga vänner om ryggen nu när hon befarats skyldig!

Vem vet? Hon kanske räknade med att bli frikänd? Kan ju komma fram nya uppgifter nu innan HR.
2008-08-26, 18:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Här är den vägledande domen som PIE hänvisade till:

https://lagen.nu/dom/HDO/B416-90_1
Det rättsfallet har varit uppe till behandling i tråden tidigare. Två saker som skiljer påtagligt mot det aktuella fallet är att det inte fanns något tydligt motiv, samt att den tilltalades berättelse inte var uppenbart osannolik. Den tilltalade hade fällts på ett rent uteslutningsresonemang i underrätt.
2008-08-26, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Vem vet? Hon kanske räknade med att bli frikänd? Kan ju komma fram nya uppgifter nu innan HR.

lol? så du tror på låtsaskompisarna?
2008-08-26, 19:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det var framför allt osmakligt. De målsägande upprördes av att se fotot på väggen bakom den tilltalade.
Jag kan hålla med om att det var onödigt. Men någon påverkan på domen har det knappast haft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in