2008-08-26, 11:44
Medlem
miapetters avatar
CS får domen i avskildhet av sin advokat va?
Vilket innebär att vi inte får veta hennes reaktion?
Tror det varit mycket intressant att se.

Kossan som jag inte kommer ihåg namnet på: Ja, så utvecklingsstörd är jag att jag tycker det är sköööönt att rättvisa skipats i denna instans!
Varje steg leder oss vidare till nästa...

AB:
Senast redigerad av miapetter 2008-08-26 kl. 11:47.
2008-08-26, 11:48
Bannlyst
nu spekulerar jag lite grann, men det sägs ju enligt illla psykundersökningen att hon lider av en allvarlig psykisk störning, och om den stora kommer fram till att hon är allvarligt störd så TROR jag att det ligger henne i fatet trots att det egentligen inte ska ha nån betydelse för skuldfrågan.

Om man sitter och har en misstänkt och i tingsrätten dömd barnamördare framför sig och har en psykundersökning som säger att personen är gravt psykstörd så kan jag tänka mig att man låter det påverka sig, kanske omedvetet...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Det bästa vore förstås om hon erkände sin skuld, men jag tvivlar på att hon kommer att göra det.

Nej, aldrig någonsin att hon kommer att erkänna...
Jag utgår ifrån att hon döms till rättspykiatrisk vård - På Hinseberg lär de inte lyckas hålla henne isolerad på livstid...
Medlem
Detta sker framöver

Nu ska gm genomgå rättspsykiatrisk undersökning och detta tar flera veckor. Därefter besltar TS om gm ska dömas till vård eller fängelse samt straffpåföljd.
Efter domen kan ärendet överklagas till HR som tidigast kan ta upp ärendet i November, troligen ännu senare.
2008-08-26, 11:49
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag är fullständigt övertygad om att det kommer se helt annorlunda ut i hovrätten, men jag är också övertygad om att de kommer beakta följande.

"- Övertygande bevisning har förebringats för att [tyskan] är skyldig till mord och försök till mord i enlighet med åtalet, skriver Västmanlands tingsrätt i sitt beslut."

och då kommer säkerligen domen se likadan ut i hovrätten, HD tar inte upp fallet. Case closed.

Høyesterett kan vel avvise saken dersom det ikke er blitt gjort en saksfeil under forrige rettsrunder ?
2008-08-26, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Høyesterett kan vel avvise saken dersom det ikke er blitt gjort en saksfeil under forrige rettsrunder ?

Sådana här mål avvisas nog aldrig av Hovrätten, däremot så är Högsta Domstolen mycket mer restriktiv.
2008-08-26, 11:50
Medlem
Soppas avatar
Är inte domen avkunnad idag - dvs skyldig. Det som återstår är att besluta straffsatsen? Detta görs efter den stora undersökningen och utfallet bli vård eller fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
åPå tisdagen kom beslutet - tyskan hålls kvar, eftersom rätten tycker att "övertygande bevisning" för att tyskan är skyldig har kommit fram.
Men det betyder inte att ärendet är avgjort:
- Domen kommer att falla först efter att den rättspsykiatriska undersökningen är gjord, säger rättens ordförande Per Kjellsson.
- De har mellan fyra och sex veckor på sig att genomföra den, sen kommer domen, säger Per Kjellsson
2008-08-26, 11:52
Medlem
paggans avatar
Hannovertidningen har också en omaskad bild:

http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,667439
2008-08-26, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Är inte domen avkunnad idag - dvs skyldig. Det som återstår är att besluta straffsatsen? Detta görs efter den stora undersökningen och utfallet bli vård eller fängelse.

Inte om man ska hårddra det. Jag klistarde in stycket för några undrade hur lång tid den här undersökningen kunde ta.
2008-08-26, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Så, om inte C väljer att låta sig intervjuas av allehanda media, och berättar vad för psykisk störning hon har, får vi aldrig veta det heller?
Igår vid överläggningarna, fick ju åhörarna gå ut under tiden som resultatet av lilla lästes upp, alltså diagnos, för att det var hemligt tills skuldfrågan var avgjord - alltså idag.
Jag uppfattade det, i min enfald, som att VAD lilla visat, skulle bli offentligt idag.

Snälla, förklara, så att jag slipper fundera
Den lilla psykundersökningen är bara till för att besluta om den åtalade ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. ( I princip. Det finns undantag som är OT här och i princip aldrig används.)
Har något dragits inför stängda dörrar så är det i princip alltid hemligstämplat. Så också i detta fall.
Däremot är BESLUTEN alltid offentliga. De är dock helt utan motivering och svarar enbart på frågan om Christine led av en allvarlig psykisk störning när hon begick brotten och om hon fortfarande lider av den.
2008-08-26, 11:55
Medlem
miapetters avatar
Efter att domen har utdömts, när sinnesundersökningen är klar, var tar hon vägen då i väntan på HR (naturligtvis HR kossan, hetsa inte upp dej... )?
Inte sitter hon väl kvar i häktet då?
Det borde väl bli Hinsan eller rättspsyk utifrån RPUs resultat, eller?
Senast redigerad av miapetter 2008-08-26 kl. 12:05.
2008-08-26, 11:56
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
En fråga till er som verkligen har kunskap:
Som jag har förstått det, innebär det att nu när skuldfrågan äntligen är avgjord, blir utslaget av den lilla sinnesundersökningen offentlig.
Eller?

Nej. Den kommer inte att bli offentlig inom de närmsta 70.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in