Citat:
Nå skulle jeg bare rette på det jeg oppfattet som en liten feil og jeg vil ikke kverulere, men kan du gi en link til at bare noen få kliniske psykologer i Sverige kan sette en diagnose? Dette blir jo litt ot, men...
De får inte skriva under en diagnos - det måste en psykiatriker göra - efter tester utförda av psykologer givetvis.
Citat:
Mener du at en klinisk psykolog ikke kan sette en diagnose på generelt grunnlag i Sverige? Og hvilken utdannelse må de ha, de som kan sette diagnoser?
De diagnoser som omskrivs i FUN 1126, kan endast skrivas under av psykiatriker.
Citat:
En lege(lãkare) med medisinsk kunnskap som hovedbase sender jo sin pasient til psykolog eller psykiater for utredelse for at disse har bedre kunnskap om psykiske lidelser/forstyrrelser....
Som jag skrev redan förra gången - men du av någon anledning missade:
Psykiatriker skriver diagnos.
Citat:
Jeg er fullt med på at psykologen som "thuesday" refererer til ikke har stilt en diagnose. Hun uttalte seg kun subjektivt om hvordan hun oppfattet CS.
Tuesday hänvisar till "läkarna" - men som man konstaterar när man läser hänvisningen, visar sig vara psykolog, alltså inte läkare...
Varför h*n hänvisar fel och därmed vilseleder och kommer med direkta lögner, kan jag omöjligen svara på, då h*n inte svarar när jag frågar. Kanske du har bättre tur?
Citat:
Det er ikke framkommet at CS noen gang har fått stillet en diagnose innen psykiatrien. Hun har heller ikke blitt utredet for dette etter arrestasjonen. Denne utredelsen er nå i gang. Der vil et team av flere proffesjoner observere/utrede og kommer til en konklusjon. Ikke nødvendigvis en diagnose, men en oppsummering av evnt. "forstyrrelser" som de mener personen kan ha/har hatt...
Jo, det har under häktningstiden gjorts en liten sinnesundersökning, som C inte passerade. Med resultat av den, skall hon nu genomgå den stora. Den har inte börjat än.
Citat:
I Norge er man forsiktigere med å journalføre diagnoser nå, enn tidligere av flere årsaker.... Man nedtegner mer direkte div. problemstillinger/uregelmessigheter som kan være et problem for pasienten eller omgivelsene. (forenklet forklart)
Man kan også tenke seg at pasienten vil ta i bruk sin rettighet til å lese egen journal under behandlingstiden. Enkelte diagnoser kan virke skremmende og sette pasientens behandlingsframgang tilbake i tid.
Jag kan bara säga så här - hade alla personer som fått väldigt knapp, eller usel hjälp av psykiatrin i Sverige, begärt ut journalerna om sig, skrivit egna anteckningar om hur de upplevt det och det datumet och skickat iväg det till Socialstyrelsen...Då hade nog t o m landstingspolitikerna hajat till...
Du är välkommen att diskutera svensk psykiatri med mig, men gör det gärna via pm, då det inte har i tråden att göra.
Vad gäller h*ns upprepade lögner och vilseledningar är vi ett antal här som försökt få slut på, men det verkar vara en aldrig sinande källa...