2008-08-27, 23:48
Medlem
HjarterDams avatar
Varför varför varför yttrar hon ens ett enda ord till media? Det är så korkat så det finns ju inte. I mina ögon går det bara tolka det hon säger på ett sätt och tyskan är då dömd i förväg och det är rätt skrämmande faktiskt.

Är inte ett dugg förvånad över att hon blev dömd i tingsrätten, men jag är rätt övertygad om att hon blir friad i hovrätten. I mina ögon så finns det inte ett enda bevis, bara massa indicer och det kan man inte döma på!
2008-08-27, 23:53
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Frågan är nu varför försvarsadvokaten också anmält de två övriga nämndemännen för jäv. Vad har han för grund för det? Nån som vet?

Kanskje han tror at han lettere kan få CS frikjent med nye meddommere? Kanskje han tror at de nye vil være utrolig forsiktige i sine dommer, at muligheten er større for at CS blir frikjent.
Sånn som saken står nå har vel egentlig ikke CS så mye å tape på en runde til, eller?
2008-08-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Lagman Kjellson ser det hela som jäv! Så det är jäv! Hade det inte varit jäv så hade hon inte avgått.

Jäv och jäv. Som jag ser det avgick hon för att hon uttryckte sig klumpigt. Hon sa vad hon tänkte före domen. Jag hickade också till och tyckte det var onödigt, men trodde aldrig att någon skulle reagera så här i överkant. Men det handlar ju om att folk börjar se en chans att få ta om rättegången och få ett annat utslag. Inte alls positivt i mitt tycke. CUs uttalande är en fis i rymden om man betänker vad som nu kan ske.
2008-08-27, 23:55
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjarterDam
Varför varför varför yttrar hon ens ett enda ord till media? Det är så korkat så det finns ju inte. I mina ögon går det bara tolka det hon säger på ett sätt och tyskan är då dömd i förväg och det är rätt skrämmande faktiskt.

Är inte ett dugg förvånad över att hon blev dömd i tingsrätten, men jag är rätt övertygad om att hon blir friad i hovrätten. I mina ögon så finns det inte ett enda bevis, bara massa indicer och det kan man inte döma på!

Jo, folk kan dømmes på indisier, hvis indisiene er sterke nok. Det er det jo delte meninger om i denne saken
2008-08-27, 23:58
Medlem
Citat:
Frågan är nu varför försvarsadvokaten också anmält de två övriga nämndemännen för jäv. Vad har han för grund för det? Nån som vet?

Som jag förstår det tror man att CU genom sitt "jäv" kan ha påverkat de andra att ha varit jäviga.

Nu är jag inte 100% säker, men ungefär så här ", CU säger under överläggningarna/kafferasterna "Jag har ALLTID trott att SC är skyldig, hon ser ut som en mördare, jag läste tidningen och trodde genast blahablaha..." osv och då ska de övriga ledamöterna i rätten alltså ha hjärntvättats så till den milda grad att de också varit jäviga ifrån första början och dömt ufron sina förutfattade meningar om CS.

Rätta mig om jag fattat fel. Jag tycker det är skandalöst snurrigt att blanda in de övriga i något som knappast ens från början kan anses jävigt tycker ju jag. Så jag hoppas jag har fel, läste iaf någonb expert som uttalade sig i dessa ordalag.
2008-08-27, 23:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bl a att de har brutit mot tystnadsplikten och en fundamental sak i den domared de en gång svor: "Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller." Vidare kan de ha gett uttryck för en förutfattad mening i skuldfrågan.
2008-08-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jäv och jäv. Som jag ser det avgick hon för att hon uttryckte sig klumpigt. Hon sa vad hon tänkte före domen. Jag hickade också till och tyckte det var onödigt, men trodde aldrig att någon skulle reagera så här i överkant. Men det handlar ju om att folk börjar se en chans att få ta om rättegången och få ett annat utslag. Inte alls positivt i mitt tycke. CUs uttalande är en fis i rymden om man betänker vad som nu kan ske.

Det är väl så att rättsordningen är grundad på principer. Börjar man rucka på principerna hamnar man snart i ett sluttande plan som slutar i en lynch-justis.
2008-08-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bl a att de har brutit mot tystnadsplikten och en fundamental sak i den domared de en gång svor: "Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller." Vidare kan de ha gett uttryck för en förutfattad mening i skuldfrågan.

Hela rättegången borde göras om, i en plats långt borta från Västmanland.
2008-08-28, 00:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, och då ser PIE beslut att, som ett första steg i den uppkomna situationen, anmäla de två återstående nämndemänen för jäv riktigt ut. Både som ett juridisk och taktiskt drag. I valet mellan pest och kolera så är det bättre för hans klient att genomlida en ny tingsrättsförhandling än RPU.
Ja, men framför allt är det viktigt att den tilltalade får en opartisk rättegång - och ett domslut som strikt grundar sig på rättegångsmaterialet och inte på subjektivt tyckande, eller en uppiskad hatstämning mot hans klient.
2008-08-28, 00:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Respekten för domstolen upprätthålls inte om man inte får syna ledamöternas göranden och låtanden - och inte minst gäller detta om det visar sig att en ledamot låter sig påverkas av t ex pressens skriverier, eller dras med förutfattade meningar och låter dessa - på bekostnad av en självständig och opartisk analys av rättegångsmaterialet - ligga till grund för en dom.
Det där sista tillägget är viktigt. Jag vidhåller att alla människor, också domare, har förutfattade meningar om allting, och att regler om att domare inte ska ha förutfattade meningar är ungefär lika realistisk som en regel att domare ska ha en minimilängd på 2,30 skulle vara. Det vi kan kräva är just att dessa förutfattade meningar inte kommer i vägen för en självständig och opartisk analys av rättgångsmaterialet.

Citat:
Ja, det är helt riktigt, dvs att vi stegvis bygger upp våra slutsatser, men man kan dock inte gärna säga att CU har gjort en omdömesgill och regelrätt bedömning av rättegångsmaterialet, när hon i stället tycks grunda sina slutsatser på väldigt lösa boliner, eller ”mest utgått [från] att hon har varit skyldig”.
Men vad betyder det där, egentligen? Vad gör när man "mest utgår från att någon är skyldig"? Gör man det större delen av tiden? Eller lutar man hela tiden åt att CS är skyldig? Det är ett mycket egendomligt adverb i sammanhanget. Vilket leder till nästa fråga: Är det, under de omständigheterna, så himla självklart att det där tillagda "från":et som CU inte sa verkligen ska med? kan det verkligen tas för givet att hon har avsett att använda "utgå" i dess normala betydelse?

Citat:
Babblandet kan tyda på att hon inte har önskvärt omdöme och förhållningssätt till rättegångsmaterialet.Det är väl ingen som har tvingat nämndemännen att pladdra på om sin s k tankeprocess. Pladdrandet kan närmast sägas utgöra ett starkt indicium på dåligt omdöme, och en sådan pladdrande nämndeman är ingalunda lämplig för sitt ansvarsfulla uppdrag.
Det kan jag gott hålla med om. Men för frågan om huruvida grovt rättegångsfel, tillräckligt för att rättegången ska behöva göras om, är för handen, är frågan om vad hon egentligen menade central, och det faktum att hon har babblat i sig underordnat.
2008-08-28, 00:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Hela rättegången borde göras om, i en plats långt borta från Västmanland.
Instämmer fullt. Rättegången bör flyttas till en storstad med domare och nämndemän utanför KAK området.
2008-08-28, 00:09
Medlem
Citat:
Nå skulle jeg bare rette på det jeg oppfattet som en liten feil og jeg vil ikke kverulere, men kan du gi en link til at bare noen få kliniske psykologer i Sverige kan sette en diagnose? Dette blir jo litt ot, men...

De får inte skriva under en diagnos - det måste en psykiatriker göra - efter tester utförda av psykologer givetvis.
Citat:
Mener du at en klinisk psykolog ikke kan sette en diagnose på generelt grunnlag i Sverige? Og hvilken utdannelse må de ha, de som kan sette diagnoser?

De diagnoser som omskrivs i FUN 1126, kan endast skrivas under av psykiatriker.
Citat:
En lege(lãkare) med medisinsk kunnskap som hovedbase sender jo sin pasient til psykolog eller psykiater for utredelse for at disse har bedre kunnskap om psykiske lidelser/forstyrrelser....
Som jag skrev redan förra gången - men du av någon anledning missade: Psykiatriker skriver diagnos.
Citat:
Jeg er fullt med på at psykologen som "thuesday" refererer til ikke har stilt en diagnose. Hun uttalte seg kun subjektivt om hvordan hun oppfattet CS.
Tuesday hänvisar till "läkarna" - men som man konstaterar när man läser hänvisningen, visar sig vara psykolog, alltså inte läkare...
Varför h*n hänvisar fel och därmed vilseleder och kommer med direkta lögner, kan jag omöjligen svara på, då h*n inte svarar när jag frågar. Kanske du har bättre tur?
Citat:
Det er ikke framkommet at CS noen gang har fått stillet en diagnose innen psykiatrien. Hun har heller ikke blitt utredet for dette etter arrestasjonen. Denne utredelsen er nå i gang. Der vil et team av flere proffesjoner observere/utrede og kommer til en konklusjon. Ikke nødvendigvis en diagnose, men en oppsummering av evnt. "forstyrrelser" som de mener personen kan ha/har hatt...
Jo, det har under häktningstiden gjorts en liten sinnesundersökning, som C inte passerade. Med resultat av den, skall hon nu genomgå den stora. Den har inte börjat än.

Citat:
I Norge er man forsiktigere med å journalføre diagnoser nå, enn tidligere av flere årsaker.... Man nedtegner mer direkte div. problemstillinger/uregelmessigheter som kan være et problem for pasienten eller omgivelsene. (forenklet forklart)
Man kan også tenke seg at pasienten vil ta i bruk sin rettighet til å lese egen journal under behandlingstiden. Enkelte diagnoser kan virke skremmende og sette pasientens behandlingsframgang tilbake i tid.
Jag kan bara säga så här - hade alla personer som fått väldigt knapp, eller usel hjälp av psykiatrin i Sverige, begärt ut journalerna om sig, skrivit egna anteckningar om hur de upplevt det och det datumet och skickat iväg det till Socialstyrelsen...Då hade nog t o m landstingspolitikerna hajat till...

Du är välkommen att diskutera svensk psykiatri med mig, men gör det gärna via pm, då det inte har i tråden att göra.

Vad gäller h*ns upprepade lögner och vilseledningar är vi ett antal här som försökt få slut på, men det verkar vara en aldrig sinande källa...
Senast redigerad av Vimperk 2008-08-28 kl. 00:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in