2008-08-26, 11:27
Medlem
En fråga till er som verkligen har kunskap:
Som jag har förstått det, innebär det att nu när skuldfrågan äntligen är avgjord, blir utslaget av den lilla sinnesundersökningen offentlig.
Eller?
Senast redigerad av Vimperk 2008-08-26 kl. 11:28. Anledning: glömt mellanslag
2008-08-26, 11:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
http://vlt.se/artikelmall.asp?version=802956

Enligt VLT (min fetmarkering):

Haha. Där fick man för att man gav sig på att spekulera.
Senast redigerad av Clay Allison 2008-08-26 kl. 11:30.
2008-08-26, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Absolut inte. Jag har även tidigare skrivit att TR och HR dömer på helt olika sätt. Som många påpekat så är TR en instans där känslor kan påverka utslaget mer än i HR.

Jag är fullständigt övertygad om att det kommer se helt annorlunda ut i hovrätten, men jag är också övertygad om att de kommer beakta följande.

"- Övertygande bevisning har förebringats för att [tyskan] är skyldig till mord och försök till mord i enlighet med åtalet, skriver Västmanlands tingsrätt i sitt beslut."

och då kommer säkerligen domen se likadan ut i hovrätten, HD tar inte upp fallet. Case closed.
2008-08-26, 11:28
Medlem
knallkorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Du beter dig ju tamejfan efterblivet. Väx upp!! Vad TR gör för bedömning idag har noll betydelse eftersom fallet med hundraprocentig säkerhet ska upp i HR. Det är domen i HR som blir det enda intressanta.
Vaddå efterblivet, är väl ganska naturligt tycker jag när man känner igen de drabbade.
2008-08-26, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Vadå 4-1? Vem är den femte, det är väl bara en lagfaren domare i det här målet?
Jag är journalist, inte matematiker.
3-1 skulle det ju vara...
2008-08-26, 11:31
Medlem
På Söndag kl 19.20 är det säsongsstart på Kalla Fakta.
Del ett handlar om det hela.
http://www.tv4.se/1.586500
2008-08-26, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
En fråga till er som verkligen har kunskap:
Som jag har förstått det, innebär det att nu när skuldfrågan äntligen är avgjord, blir utslaget av den lilla sinnesundersökningen offentlig.
Eller?
Utslaget har varit offentligt hela tiden; allvarlig psykisk störning kan misstänkas.
Utredningen blir hemlig i 70 år.
2008-08-26, 11:33
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
På Söndag kl 19.20 är det säsongsstart på Kalla Fakta.
Del ett handlar om det hela.
http://www.tv4.se/1.586500

Undrar om det verkligen står rätt på den hemsidan, att det går kl. 03:30 ?? Men tack för tipset !
2008-08-26, 11:35
Medlem
Citat:
Då kan E o T komma hem efter välförtjänt semester!!!
Hoppas, om dom är i luften redan, att dom får detta besked även där.

En enorm lättnad för dem så klart, att rättvisa har skipats.
Och jag kan inte tänka mig att hon någonsin kommer att frias från detta, det är alldeles för mycket som talar för hennes skuld för det.
Det bästa vore förstås om hon erkände sin skuld, men jag tvivlar på att hon kommer att göra det.
2008-08-26, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Du beter dig ju tamejfan efterblivet. Väx upp!! Vad TR gör för bedömning idag har noll betydelse eftersom fallet med hundraprocentig säkerhet ska upp i HR. Det är domen i HR som blir det enda intressanta.

Njä... det e ju en fördel för åklagaren att cs befunnits skyldig. bättre att ha en dom i ryggen än ett frikännande, givetvis.
2008-08-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Utslaget har varit offentligt hela tiden; allvarlig psykisk störning kan misstänkas.
Utredningen blir hemlig i 70 år.

Så, om inte C väljer att låta sig intervjuas av allehanda media, och berättar vad för psykisk störning hon har, får vi aldrig veta det heller?
Igår vid överläggningarna, fick ju åhörarna gå ut under tiden som resultatet av lilla lästes upp, alltså diagnos, för att det var hemligt tills skuldfrågan var avgjord - alltså idag.
Jag uppfattade det, i min enfald, som att VAD lilla visat, skulle bli offentligt idag.

Snälla, förklara, så att jag slipper fundera
2008-08-26, 11:43
Bannlyst
åPå tisdagen kom beslutet - tyskan hålls kvar, eftersom rätten tycker att "övertygande bevisning" för att tyskan är skyldig har kommit fram.
Men det betyder inte att ärendet är avgjort:
- Domen kommer att falla först efter att den rättspsykiatriska undersökningen är gjord, säger rättens ordförande Per Kjellsson.
- De har mellan fyra och sex veckor på sig att genomföra den, sen kommer domen, säger Per Kjellsson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in