2008-08-26, 11:57
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Inte om man ska hårddra det. Jag klistarde in stycket för några undrade hur lång tid den här undersökningen kunde ta.
Hon har befunnits skyldig och nu väntar vi på domen, eller hur? Hur vill du "hårddra" det?
2008-08-26, 11:58
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Efter att domen har utdömts, när sinnesundersökningen är klar, var tar hon vägen då i väntan på HD?

HD? Fallet ska upp i HR, inte HD.
2008-08-26, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Hon har befunnits skyldig och nu väntar vi på domen, eller hur? Hur vill du "hårddra" det?

Jag svarade på soppas fråga om domen var avkunnad idag..
2008-08-26, 12:00
Bannlyst
Vad kan göras bättre?

Utan att fastna i ytterligare en utdragen diskussion om bevisvärdering:
Vad kan åklageriet göra bättre till nästa gång. Vi har ju tidigare tagit upp det som kan anses vara åklagarens misstag och de flesta är väl omöjliga att fixa:
Brottsplatsen är ju körd.
Konfrontationen likaså.

Ett par synpunkter:
1 Byt åklagare. Det har varit alldeles för mycket samarbetssvårigheter med egna vittnen och en total konfrontation på fel punkter med CS.
2 Förbered ett vettigt förhör med Sven-Åke Christiansson.
3 Börja om från början med förhören med CS. Hitta en tysk psykiatriker eller vad tusan som helst. Men någon som kan tala med henne istället för att debattera.
2008-08-26, 12:00
Bannlyst
Det spekuleras i att HR skulle döma annorlunda. Jag har själv stuckit ut hakan den sista veckan och sagt att jag tror på fällande dom i båda instanserna. Och det är OVANLIGT att HR dömer annorlunda, normalfallet är att man fastställer. Det är mindre ovanligt att HR dömer annorlunda om TR varit oenig (dvs 3-1 situationer där den lagfarne domaren ansett att man borde fria/fälla). Men jag står fast vid vad jag sagt. Det är alldeles för många här som tror att rimligt tvivel innebär något helt annat än det gör. Vad är mer sannolikt än att det gått till som åklagaren framställt det? Att NJ flugit helikopter? Att T haft en hemlig raketmotor i bilen eller att bilen i själv verket är en förklädd DeLorean?

Nej, det blir en fällande dom i hovrätten också. Och sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
2008-08-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag trodde att både Aftonbladet och Expressen skulle slänga upp namn och opixlad bild på henne, om hon befanns skyldig. Direkt.

Varför gör de inte det tro? Har de blivit osäkra i och med att det drog ut på tiden? Har de inte dubbelkollat att det stämmer?

Kanske väntar de tills domen har kommit, men jag har en känsla av att de brukar avanonymisera den åtalade så fort domslutet har kommit.

Glömde tillägga att beslutet blev som väl de flesta av oss hoppats. Kan man tillåta sig ett litet HURRA!

Tycker också det är mycket märkligt att de har pixlade bilder. Opixlat finns på vlt.se
2008-08-26, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1 Byt åklagare. Det har varit alldeles för mycket samarbetssvårigheter med egna vittnen och en total konfrontation på fel punkter med CS.
3 Börja om från början med förhören med CS. Hitta en tysk psykiatriker eller vad tusan som helst. Men någon som kan tala med henne istället för att debattera.

1: Vore bra men verkar osannolikt. FG är inte särskilt bra men man får väl se om det finns någon på åklagarämbetet som vågar ge sig på att sparka lite stjärt. Hon har ju redan fått spö en vända och hållit sig på mattan rent yrkesmässigt sen dess.

2: Fan vet om det går.

3: Om jag vore hennes försvarare skulle jag råda henne att hålla käften. Totalt. Hon har ingenting att vinna på att säga något mer och allt att förlora. Man får väl se om något händer under RPUn. Det har ju hänt förr.
2008-08-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Utan att fastna i ytterligare en utdragen diskussion om bevisvärdering:
Vad kan åklageriet göra bättre till nästa gång. Vi har ju tidigare tagit upp det som kan anses vara åklagarens misstag och de flesta är väl omöjliga att fixa:
Brottsplatsen är ju körd.
Konfrontationen likaså.

Ett par synpunkter:

Inga svar, men några tankar och funderingar:
-Spelar språket någon roll i framtida förhör, dvs är det en fördel att förhör sker på tyska?
-Om man inte fasttällt sista bildnummer kan detta kanske vara bra att känna till för att höja värdet av bildbeviset.

Hade en grej till häromdagen men minns inte nu.
2008-08-26, 12:08
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Sådana här mål avvisas nog aldrig av Hovrätten, däremot så är Högsta Domstolen mycket mer restriktiv.

Ok. Jeg mente nok Høgsta Domstolen da som = Høyesterett på Norsk
2008-08-26, 12:08
Medlem
Soppas avatar
Nu missförstod du nog Marioo, h*n svarade på en fråga jag ställde.

Men jag vill faktiskt återigen ställa frågan - har hon inte fått sin dom idag, blivit dömd för mord och mordförsök? Det vi väntar på är straffet.
Oder??

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
2008-08-26, 12:09
Medlem
Mysko sak

Tittade just på en video i AB från vallningen av CS i Arboga och lade märke till en detalj. Det ser ut som hon har VANs skor på sig!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3182640.ab

Förklaring någon?
2008-08-26, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Tittade just på en video i AB från vallningen av CS i Arboga och lade märke till en detalj. Det ser ut som hon har VANs skor på sig!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3182640.ab

Förklaring någon?
Ja jäklar, det har du rätt i. Skumt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in