2008-08-25, 22:20
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bra att det inte bara är jag som är okapabel att gissa.
I polisbombsmålet var rättegången avslutad och man beslöt att de fem skulle kvarstanna i häkte tills dess man beslutat i åtalsfrågan. Detta använde man även vid den så kallade frysmannen. En Markarydsbo som sedemera dömdes i Ljungby tingsrätt och Göta hovrätt för att ha lagt sitt barn i frysen för att skoja med flickvännen.
Jag hoppas komma på ytterligare exempel under kvällen, men båda fallen hänvisade man till den så kallade rådrumstiden. Domaren i Malmö TR var mycket pedagogisk och berättade att det helt och hållet är en definitionsfråga. Häktningsförhandlingen ( vilket det också är i detta fall. Kvarstannande i häkte är att betrakta som en häktningsförhandling ) kan inte avslutas om det inte fattas ett beslut. Med andra ord måste beslut fattas inom 96 timmar för att man inte ska bryta mot lagen.

Oj, men det låter så himla skumt. I så fall finns det ingen mening med §16 i min mening om man tolkar in en gratis 4-dygns-paus i §15. Men men, jag har säkert fel. Fast domarens logik haltar väl ändå lite eftersom 16 säger att efter förhandlingen måste beslutet fattas omedelbart, och domaren påstår att förhandlingen inte kan avslutas utan ett beslut. Lite moment 22 där.

Har Ljungby en tingsrätt!? Sic transit gloria Iustus. Hur gick det till?
2008-08-25, 22:27
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag har inte missuppfattat någonting och självklart ska mt sitta kvar i häktet till TS avslutar rättegången med att fatta beslut om häktningen.
Ditt onödiga raljerande imponerar inte.

Det är ju synd att jag inte lyckas imponera på dig, för det är ju verkligen en av mina största motivationer till varför jag över huvud taget postar i den här tråden. Men jag får leva med den smällen.

Jag ska försöka vara kort och koncis då istället: Tingsrättens beslut att CS ska kvarbli i häkte med restriktioner till dess rätten fattar beslut om fortsatt handläggning av målet är ett beslut. Detta innebär att ditt påstående att rätten inte fattat något beslut är direkt felaktigt. Tydligen är ditt felaktiga påstående dock inte förorsakat av någon missuppfattning från din sida, vilket då reser frågan om hur det kan komma sig att du skriver någonting som är direkt felaktigt.
2008-08-25, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Stockholm kommun har ca 790 000 invånare och då är risken betydligt mindre att man får en granne eller god vän/fiende som nämndeman på rättegång än en liten ort på 2.300 invånare.
I alla rättssystem väljer man att utgå från jävssituation snarare än bostadsort. Jag tror det kan vara klokt.
2008-08-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Det är ju synd att jag inte lyckas imponera på dig, för det är ju verkligen en av mina största motivationer till varför jag över huvud taget postar i den här tråden. Men jag får leva med den smällen.

Jag ska försöka vara kort och koncis då istället: Tingsrättens beslut att CS ska kvarbli i häkte med restriktioner till dess rätten fattar beslut om fortsatt handläggning av målet är ett beslut. Detta innebär att ditt påstående att rätten inte fattat något beslut är direkt felaktigt. Tydligen är ditt felaktiga påstående dock inte förorsakat av någon missuppfattning från din sida, vilket då reser frågan om hur det kan komma sig att du skriver någonting som är direkt felaktigt.

Gör dig inte löjlig. Kom ihåg att vi fortfarande pratar om samma sak. Du behöver inte heller vara så koncis med mig för jag läste nyss att du var ute på djupt vatten när det gällde häkningsförhandlingar i ditt svar till en annan i tråden någon sida tillbaka.
I den här tråden avhandlar vi Arbogafallet så tuppiga översittarfasoner kan du ägna dig åt någonannanstans.
2008-08-25, 23:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad tror du Stefan, kan man dra några slutsatser av detta. Jag har aldrig lyckats göra det när beslut skjutits upp.
Du har, med andra ord, inte sett en signifikant högre frekvens skiljaktighet vid uppskjutna beslut? En rimlig anledning till att man skjuter upp beslutet är ju om domarna är oeniga, och försöker prata sig samman ett tag, innan de ger upp, och accepterar oenigheten.
2008-08-25, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har, med andra ord, inte sett en signifikant högre frekvens skiljaktighet vid uppskjutna beslut? En rimlig anledning till att man skjuter upp beslutet är ju om domarna är oeniga, och försöker prata sig samman ett tag, innan de ger upp, och accepterar oenigheten.

Inte ens jag är så dum att jag inte förstår att det här tyder på en oenighet i rätten. (Det är väl för övrigt bara en domare och jag hoppas han inte är oenig... )
Det jag menade var att jag genom åren inte hittat något mönster som tyder på att den misstänkte släpps eller döms oftare om rätten begär rådrum för att fatta beslut i häktningsfrågan.
2008-08-25, 23:54
Medlem
Citat:
Inte ens jag är så dum att jag inte förstår att det här tyder på en oenighet i rätten. (Det är väl för övrigt bara en domare och jag hoppas han inte är oenig... )
Det jag menade var att jag genom åren inte hittat något mönster som tyder på att den misstänkte släpps eller döms oftare om rätten begär rådrum för att fatta beslut i häktningsfrågan.

Jag tycker att det finns en rimlighet i att man inte kan förutspå rättens utslag i den här gången, på samma sätt som man inte kan förutse rättens utslag andra gånger, när den drar sig tillbaka för överläggning. Skillnaden är ju bara att rätten väljer några timmar extra för att besluta om fortsatt häktning eller ej.
Förståss anar man att rätten har ett svårt mål att ta ställning till eller möjligen att rätten fastnat vid en specifik fråga som kan ha avgörande betydelse för rättens beslut. Vi får säkert veta mer imorgon.
2008-08-25, 23:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, alla fyra är faktiskt domare, dock är bara en av dessa domare lagfaren.

Citat:
Antyder väl isåfall att rådrummet utnyttjas på ett sätt som är vettigt i snitt.

En intressant tanke som slår mig just nu: Ponera att vi har en situation där nämnden överröstar ordföranden. Då blir det ju rimligen också nämnden som ska skriva domen, och i vart fall att formulera domskälen. I vilken utsträckning är det tillåtet att kontakta nämndemän under pågående mål och tipsa dem om hur de kan argumentera, och i vilken utsträckning är det tillåtet för nämndemännen att ta intryck av sådana tips?
2008-08-25, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag tycker att det finns en rimlighet i att man inte kan förutspå rättens utslag i den här gången, på samma sätt som man inte kan förutse rättens utslag andra gånger, när den drar sig tillbaka för överläggning. Skillnaden är ju bara att rätten väljer några timmar extra för att besluta om fortsatt häktning eller ej.
Förståss anar man att rätten har ett svårt mål att ta ställning till eller möjligen att rätten fastnat vid en specifik fråga som kan ha avgörande betydelse för rättens beslut. Vi får säkert veta mer imorgon.
Möjligen - MÖJLIGEN - kan man enligt en mycket uppsatt jurist tolka detta som att det kommer att bli 4-1 för en fällande dom.
Att domaren för närvarande är skiljaktig. I så fall vill han ha till imorgon på sig att slå in lagen i skallen på nämndemännen.
Blir domen 4-1 med den lagkunnige som den ende som vill fria är det svagast tänkbara dom. Hoppas jag har fel!
2008-08-26, 00:01
Medlem
Citat:
Möjligen - MÖJLIGEN - kan man enligt en mycket uppsatt jurist tolka detta som att det kommer att bli 4-1 för en fällande dom.
Att domaren för närvarande är skiljaktig. I så fall vill han ha till imorgon på sig att slå in lagen i skallen på nämndemännen.
Blir domen 4-1 med den lagkunnige som den ende som vill fria är det svagast tänkbara dom. Hoppas jag har fel!

Håller med dig. Det betyder ett betydligt svårare läge i hovrätten om inte nya omständigheter kommer fram innan dess.
2008-08-26, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, alla fyra är faktiskt domare, dock är bara en av dessa domare lagfaren.

Antyder väl isåfall att rådrummet utnyttjas på ett sätt som är vettigt i snitt.

En intressant tanke som slår mig just nu: Ponera att vi har en situation där nämnden överröstar ordföranden. Då blir det ju rimligen också nämnden som ska skriva domen, och i vart fall att formulera domskälen. I vilken utsträckning är det tillåtet att kontakta nämndemän under pågående mål och tipsa dem om hur de kan argumentera, och i vilken utsträckning är det tillåtet för nämndemännen att ta intryck av sådana tips?
A: Du skrev inte lagfaren domare, det var naturligtvis det jag menade. Mitt fel!
B Titta på tidpunkten för våra inlägg.
Kan vi vara något på spåret? 4-1 för fällande.
De får inte ta hjälp av utomstående, eftersom de enligt domareden RB 4:11 inte får diskutera domslutet.
"Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller. "
Senast redigerad av smålandtintin 2008-08-26 kl. 00:07.
2008-08-26, 02:05
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
En stor rättspsykiatrisk undersökning får man inte utsättas för om man inte ses överbevisad om att ha begått ett brott, eftersom att en sådan undersökning är så intigtitetskränkande. Dvs en majoritet av rättens ledamöter månste anse henne som skyldig för att undersökningen ska genomföras. Den undersökningen får inte användas för att bedöma om hon är skyldig eller inte utan bara för att fastställa om hon ska dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Undantag kan göras från detta i fall där den misstänkte har erkänt och försvaret yrkar på rättspsykiatrisk vård. Jämför styckmordsmålet där rätten beslutade att de misstänkta läkarna skulle genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Läkarna överklagade detta beslut till hovrätten hovrätten fastslog att bevisningen inte räckte för att tvinga på dem denna undersökning sen havererade hela det målet.

En stor rättspsykiatrisk undersökning får bara göras om gärningsmannen har erkänt eller om det finns övertygande bevisning (=man kommer att dömas för brottet till mer än böter). Om någon genomgår en sådan undersökning är det inte för att bedöma om någon är frisk eller sjuk. De flesta är sjuka, frågan är om man är tillräckligt sjuk för att fängelseförbud ska råda.

Om CS skulle genomgå en RPU beror det troligen på hennes tidigare diagnoser
Senast redigerad av Guardian Angel 2008-08-26 kl. 02:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in