En depresion i sig innebär väl inte att man förlorar all empati, dvs att bry sig om andra människor?
Tex en mamma som har fått sina två barn mördade och blivit halvt ihjälslagen själv?
Hade jag suttit häktad (oskyldig) för detta dåd så hade jag gråtit, varit förtvivlad, skrikit och bett om att någon skall lyssna på mig. Jag hade bett alla mina vänner komma och vittna, för att jag skall bli rentvådd.
Detta har ju CS lite problem med då hon inte vill röja sina kompisar...
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Hur tror du snacket hade gått om CS börjat gråta eller på annat vis hade visat känslor i rätten när det handlade om barnen? Hade folk sagt.."hon är nog oskyldig eftersom hon visar så stor empati" "hon kan inte ha gjort det här" eller hade det varit mer..."fy fan, nu sitter hon där och spelar igen" "hon är bara ledsen för att hon inte lyckades helt" "hon är ledsen för att hon inte har T längre" osv osv osv...
Hur hon än gör så tolkas det efter behag.
Jag vet inte hur det är att sitta häktad för barnamord. Bryr man sig om särskilt mycket annat än sig själv under den tiden?
CS är deprimerad om man ska tro de som träffar henne, och då är det ännu svårare att engagera sig i andra människor.
Jag bara gissar nu men det skulle inte förvåna mig om hon fått rådet att INTE visa så mycket känslor då det kan tolkas lite hur som helst..