Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Alltså jag sitter och funderar lite på det här och läser vad aftonbladet och expressen säger om vad domaren egentligen sa.
Ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag på om han verkligen får göra såhär.
Såhär är det. Lagen säger att rätten omedelbart måste besluta i häktningsfrågan efter att en häktningsförhandling är avslutad. Nu gäller det visserligen häktningsförhandlingar, men man ska nog tillämpa samma regler även i denna situation när häktningsfrågan är uppe för beslut. Domstolen gör ett märkligt icke-beslut här när man dels säger att man ska meddela beslut om häktning senare, men tills dess ska CS kvarbli i häkte.
Sen kommer någonting ännu märkligare. CS yrkar på att bli frisläppt. Åklagaren går med på att släppa restriktionerna. I denna situation får CS yrkande anses innefatta även ett yrkande om att häva restriktionerna. Detta yrkande medges alltså av åklagaren. Trots det beslutar rätten att CS ska sitta kvar med restriktioner. Här beslutar rätten om någonting som inte någon av parterna yrkar på. Det rätten beslutar om innebär samtidigt en tämligen allvarlig inskränkning i CS rättigheter.
Det är av den anledningen jag sitter med en känsla av att tingsrätten är ute på djupt vatten.
Nu ska jag lägga in en brasklapp, jag har inte suttit ting på flera år och vi hade aldrig några sådana här mega-mål på min tingsrätt, sen jobbar jag nu med helt andra typer av processer som inte innefattar häktade parter så det kan finnas processtekniska detaljer här som jag missar.
Men om min magkänsla är rätt här så kan vi precis ha bevittnat en karriärdödare.
Ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag på om han verkligen får göra såhär.
Såhär är det. Lagen säger att rätten omedelbart måste besluta i häktningsfrågan efter att en häktningsförhandling är avslutad. Nu gäller det visserligen häktningsförhandlingar, men man ska nog tillämpa samma regler även i denna situation när häktningsfrågan är uppe för beslut. Domstolen gör ett märkligt icke-beslut här när man dels säger att man ska meddela beslut om häktning senare, men tills dess ska CS kvarbli i häkte.
Sen kommer någonting ännu märkligare. CS yrkar på att bli frisläppt. Åklagaren går med på att släppa restriktionerna. I denna situation får CS yrkande anses innefatta även ett yrkande om att häva restriktionerna. Detta yrkande medges alltså av åklagaren. Trots det beslutar rätten att CS ska sitta kvar med restriktioner. Här beslutar rätten om någonting som inte någon av parterna yrkar på. Det rätten beslutar om innebär samtidigt en tämligen allvarlig inskränkning i CS rättigheter.
Det är av den anledningen jag sitter med en känsla av att tingsrätten är ute på djupt vatten.
Nu ska jag lägga in en brasklapp, jag har inte suttit ting på flera år och vi hade aldrig några sådana här mega-mål på min tingsrätt, sen jobbar jag nu med helt andra typer av processer som inte innefattar häktade parter så det kan finnas processtekniska detaljer här som jag missar.
Men om min magkänsla är rätt här så kan vi precis ha bevittnat en karriärdödare.
Som journalist har jag varit med om rätt många mål där man inte fattar beslut i häktningsfrågan förrän påföljande dag /dagar.
De fall jag omedelbart kan komma på är den så kallade polisbomben i Malmö, där rätten lät de fem åtalade stanna i häktet i 96 timmar innan de fattade beslut att släppa dem. De hänvisade till RB 24:15:
"Häktningsförhandlingen skall, om möjligt, pågå utan avbrott till dess häktningsfrågan kan avgöras.
Uppskov får äga rum endast om det finns synnerliga skäl till det. Uppskovet får inte vara längre än fyra dagar, om inte den misstänkte begär det."
Däremot är det ytterst märkligt att man beslutar om restriktioner utan att åklagare begärt det. Lagtext om det:
RB 24:5 " Om rätten beslutar att häkta någon, förordnar att någon skall kvarbli i häkte eller medger förlängning av tiden för att väcka åtal, skall den samtidigt på begäran av åklagaren pröva om den häktades kontakter med omvärlden skall få inskränkas."
Kanske är också denna lagtext om dom och beslut relevant?
RB 17:3 "Dom må ej givas över annat eller mera, än vad part i behörig ordning yrkat. Är saken sådan, att förlikning därom är tillåten, må dom ej grundas å omständighet,som icke av part åberopats till grund för hans talan."
Dessutom är det ett annat skyndsamhetskrav vad gäller beslut om RPU. Där finns ingen 96-timmarsregel, så beslutet bör väl i alla fall komma i morgon.
Vad tror du Stefan, kan man dra några slutsatser av detta. Jag har aldrig lyckats göra det när beslut skjutits upp.