2008-08-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Så vad har man kommit fram till? Tråden är rätt lång vi det här laget...
man har kommit fram till att Rättegången i TR inte behöver tas om... om inte PIE kommer överklaga det nu då! sen har man också kommit fram till att CS är skyldig! hon ska genomgå en stor rättpsykiatisk undersökning som kan ta 4-6 veckor! Efter det kommer domen!
men innan vi är där så ska det säkert tas en tur i HR också!
Senast redigerad av Mimman 2008-08-29 kl. 15:43.
2008-08-29, 15:40
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Beslutet går att överklaga.

Nu inleder även riksåklagaren en förundersökning av de två nämndemän.

Inleder utredning
Under eftermiddagen meddelande Riksåklagaren att en förundersökning kommer att inledas mot de två nämndemännen, för att utreda om de begått tjänstefel.

http://nyhetskanalen.se/1.607036/2008/08/29/rattegangen_tas_inte_om

Självklart kommer PIE att överklaga beslutet.

Inget att förlora! Allt att vinna! Vi får vänta och se hur det går.
2008-08-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Usch man får ju huvudvärk av det här. Jag hävdar fortfarande att om CS är oskyldig så vore det väl bättre att låta domen falla och sen överklaga i högre instans. Men o andra sidan, skulle hon nu vara just oskyldig så är det väl som många säger att det blir lättare att komma till den högre instansen med en friande dom i ryggen. Men jag är rädd att det kommer bli en sju helsikes soppa av alltihop nu.
jag är faktiskt inte orolig! Jag tror hon även kommer fällas i HR för alla dessa sammanträffanden är ingen slump, det är uteslutet!
2008-08-29, 15:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, kanske det? Blir inte förvånad heller om den här TR-historien kan få ytterligare en vändning. Nu när all problematik kommit i ljuset. Är nog ett visst tryck även från Tyskland som inte kommer att nöja sig med detta.

Vi får se.

Ja, den här frågan är utan tvekan högprioriterad i Tyskland. Jag har hört att Merkel tycker att frågan om de processuella turerna i rättegången mot CS är minst lika viktigt som Georgienkonflikten.

Skärp dig.
2008-08-29, 15:46
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:

självklart är det dock inte. PIE sköt lite från höften med jävsanmälan för att se hur det skulle sluta. Nu har han fått en fingervisning och rimligen så börjar han nu fundera på sin fortsatta karriär.
2008-08-29, 15:48
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
jag är faktiskt inte orolig! Jag tror hon även kommer fällas i HR för alla dessa sammanträffanden är ingen slump, det är uteslutet!

Det tror jag också, men vägen dit verkar bli bumpy.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Ja, den här frågan är utan tvekan högprioriterad i Tyskland. Jag har hört att Merkel tycker att frågan om de processuella turerna i rättegången mot CS är minst lika viktigt som Georgienkonflikten.

Skärp dig.

Du som verkligen vet hur det går till, de kan väl inte överklaga till hovrätten innan dom fallit? Jag menar, hon måste väl först gå igenom rättspsyk, få en dom och sen överklaga?

Tycker i mitt stilla sinne att det måste vara så, men är för dåligt påläst för att säga att det verkligen är så.
Senast redigerad av wildone69 2008-08-29 kl. 15:48. Anledning: dum citering-har inget med frågan att göra, men vafan....
Medlem
Karembeus avatar
Citat:

Citat:
självklart är det dock inte. PIE sköt lite från höften med jävsanmälan för att se hur det skulle sluta. Nu har han fått en fingervisning och rimligen så börjar han nu fundera på sin fortsatta karriär.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1282558/rattegangen-ska-inte-tas-om

Tingsrätten avfärdar också att den avhoppade nämndemannen skulle ha påverkat sina kollegor i skuldfrågan.
Men enligt Schürrers advokat kommer beslutet att överklagas.
- Jag kommer att överklaga beslutet på måndag, säger den tyska kvinnans advokat Per-Ingvar Ekblad till TT.Ett överklagande kan leda till att jävsfrågan prövas direkt av Svea hovrätt. Eller också kan tingsrätten besluta att den bara får överklagas i samband med dom. Då måste man avvakta resultatet av den rättspsykiatriska undersökningen och därefter tingsrättens dom innan jävsinvändningen prövas av högre rätt.
- Jag tycker att det är ett väldigt märkligt beslut. Det rör sig utan tvekan om jäv, säger Ekblad.

Tar det aldrig slut?!?
2008-08-29, 15:50
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Skärp dig.

Har läst att många experter dömt ut hela rättegången. Detta sprider sig, växer och kan därför inte nonchaleras.

Finns ju jämförelser med den där Calle som påstods mörda någon i Grekland.
Då skrek alla i Sverige och klagade på det grekiska rättssystemet.
Samma sak kan hända i Tyskland nu när de ser vilken cirkus det är här i Sverige.

Tycker du att rättegången varit lyckad så här långt?
2008-08-29, 15:51
Medlem
Citat:
ja han sköt med knallpulver
Ja vad skulle det kuna vara? kanske han passar bättre som sovande fångvaktare!
2008-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

Tingsrätten avfärdar också att den avhoppade nämndemannen skulle ha påverkat sina kollegor i skuldfrågan.
- Jag kommer att överklaga beslutet på måndag, säger den tyska kvinnans advokat Per-Ingvar Ekblad till TT.Ett överklagande kan leda till att jävsfrågan prövas direkt av Svea hovrätt. Eller också kan tingsrätten besluta att den bara får överklagas i samband med dom. Då måste man avvakta resultatet av den rättspsykiatriska undersökningen och därefter tingsrättens dom innan jävsinvändningen prövas av högre rätt.
- Jag tycker att det är ett väldigt märkligt beslut. Det rör sig utan tvekan om jäv, säger Ekblad.

Tar det aldrig slut?!?
Nä för PIE tål inte att inte få rätt!
2008-08-29, 15:55
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

Tar det aldrig slut?!?

Det bästa vore att jävfrågan prövas direkt av Svea Hovrätt. Att jävfrågan avgörs utanför Västmanland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in