2008-08-25, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJ Mixy
"Det ena är faktiskt detta enorma surfande på olika sajter som familjen Jangestig ägnar sig åt, säger Per-Ingvar Ekblad"

Ja, men han menade inte att dom får skylla sig själva. han tog upp det här i samband med alternativa gm..
Medlem
... sedan finns det gott om exempel i kriminalhistorien där det efteråt kommer fram att utredande polis och åklagare avsiktligt undanhåller information som talar till den åtalades förmån. Man vill sätta fast nån helt enkelt.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
En indiciekedja är inte starkare än dess svagaste länk. Finns gott om svaga länkar i den kedja åklagaren presenterar.

Det där är skitsnack, om det var som du skriver skulle ingen bli fälld i ett indiciemål, det finns alltid svaga länkar i alla såna mål, trots det fälls det personer i dessa mål.
2008-08-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Det där skulle jag vilja påstå är direkt fel. Det där låter som rent ordbajseri, pardon my french här.

En indiciekedja är så stark som alla de inblandade indicierna tillsammans.

jag håller med.....ju fler indicier som tyder på något desto troligare är det ju. Det är ju mänskligt att plussa ihop indicier (som försvarsadv sa att man ej ska göra) rent juridiskt kanske det räknas som "fel" men det är ju väldigt självklart att man gör det ändå. Det är ju som att räkna ihop massa tecken på en sjukdom. Har man bara ett symptom så kanske man kan slappna av...har man ALLA symptom som finns så har man anledning att oroa sig....

frågan är bara vad som är rent lagligt, det är jag inte säker på....men eftersom det har existerat indiciemål där det varit fallande domar så borde det ju vara lagligt....
2008-08-25, 15:21
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Nu var det väl inget pistoltvång på att ta med två Arboga-hjon, eller hur? Sedan visar väl kritik mer på bristerna med att använda ett medeltida system.

Nu vill du alltså att en nämndeman som kommer från samma stad som den brottsliga gärningen förövats i skall förklaras jävig? Har jag uppfattat dig rätt?
2008-08-25, 15:21
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Nu var det väl inget pistoltvång på att ta med två Arboga-hjon, eller hur? Sedan visar väl kritik mer på bristerna med att använda ett medeltida system.

Det var svårt att få nämndemän att ställa upp, flera tackade nej.
Att lokala nämndemän används sker i tingsrätter runt hela landet, har inget med Arboga att göra. Det finns naturligtvis för-onackdelar med detta men att insinuera att de inte är opartiska är att ifrågasätta hela systemet vilket man kan göra om man vet vad man pratar om tycker jag!
2008-08-25, 15:23
Medlem
En kedja kan aldrig vara starkare än dess svagaste länk. Problemet är kanske att åklagaren inte ens har en indiciekedja. Hon har en massa lösa indicier som sammantaget inte behöver betyda ett dugg!
2008-08-25, 15:26
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
En kedja kan aldrig vara starkare än dess svagaste länk. Problemet är kanske att åklagaren inte ens har en indiciekedja. Hon har en massa lösa indicier som sammantaget inte behöver betyda ett dugg!
Sett för mycket på TV?

Så du menar att Vansskorna, som varit i CS ägo men försvunnit, förlorar i bevisvärde om man samtidigt åberopar nåt som har lägre bevisvärde?

Skämtar du eller?
2008-08-25, 15:27
Medlem
Citat:

fast vad är skillnaden på kedja och lösa?

först nekar hon till att ha ägt skorna, sedan säger hon att dom försvann i jan, ett vittne säger att hon bar dom på morddagen, hon var i arboga, hon tog tågen fram & tillbaka som passar mord-tiden, det är rent fysiskt omöjligt att vandra till stenen fram och tillbaka på den korta tid som hon hävdar att hon gjorde. Bilderna på stenen har inte tagits, jag ser en kedja..........
2008-08-25, 15:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Javisst kommer det bli överklagande. Och det är nog det enda positiva just nu. Att utredningen kan fortsätta och eventuellt klara upp lite frågetecken.

Och det gäller oavsett vilken sida som överklagar för att ingen ska missförstå.
Jag håller helt med. Det mest väsentliga med fallet är att det finns stora luckor i händelseförloppet. Vi vet mycket litet om morden och tiden omkring dem, och saknar bevis som utan annan tolkning omedelbart binder CS till att vara gm. Vi vet för litet om CS överhuvudtaget. Jämfört med detta finner iallafall jag sådant som hur domarna faller som relativt ointressant. Men jag tror att CS är skyldig, tror att hon döms i tingsrätten, tror att hon döms i hovrätten (förhoppningsvis efter mer utredning och färre luckor), och jag kan omöjligt tro att straff hjälper för denna form av brott.

[edit: det sista innebär, för klarhetens skull, att CS får vård, inte fängelse]
Senast redigerad av BaalZeBub 2008-08-25 kl. 15:33.
2008-08-25, 15:32
Medlem
Det är överhuvudtaget inte styrkt att kvinnan burit några Vans-skor. Det är en "vän" som påstår det.

Läs några böcker istället!
2008-08-25, 15:33
Medlem
Citat:
Det är överhuvudtaget inte styrkt att kvinnan burit några Vans-skor. Det är en "vän" som påstår det.

Läs några böcker istället!
Finns väl bilder på henne när hon bär dessa skor också, om jag inte minns fel?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in