2008-08-27, 13:58
Medlem
Ny rättegång eller vad?????

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1279954/namndeman-i-arbogarattegangen-avgar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3191589.ab

Kan det inte få ta en ände på detta hemska nån gång!!!
2008-08-27, 14:02
Medlem
StefanD13s avatar
Tja, rätten är domför även med endast två nämndemän.

Men mitt hat mot expressen i allmänhet och kvällstidningsjournalistiken i synnerhet har inte direkt minskat av detta uppförande.
2008-08-27, 14:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Någon som vet om Silbersky får betalt för alla intervjuer? Eller kör han bara lite gratis reklam?
Förutom radio så har han kommenterat i TV + ett antal tidningar....
(verkar som sagt väldigt tidskrävande för en stjärnadvokat)
Tidnings- och nyhetsredaktioner är jävligt fantasilösa. Har dom lärt sig namnet på en advokat så kör dom med honom in absurdum.

Silbersky brukar inte vara nödbedd att uttala sig och det är mycket enklare att ringa honom än att plötsligt behöva lära sig namnet på en andra advokat.
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Tja, rätten är domför även med endast två nämndemän.

Men mitt hat mot expressen i allmänhet och kvällstidningsjournalistiken i synnerhet har inte direkt minskat av detta uppförande.

Jag håller med, intressant också hur Silbersky försöker passa på, medans Kjellson inte verkar hålla med honom.

Citat:
– Det ska vara en helt ny rättegång. De är jäv så det skriker om det. Ska det bli en meningsfull ny rättegång måste det ske med en helt ny sammansättning. Skulle jag vara försvararer skulle jag inte tveka en sekund, säger advokat Leif Silbersky till Expressen.se.
– För oss innebär det att vi kommer att fortsätta med mig som ordförande och med bara två nämndemän. Om inget annat oförutsett inträffar, säger Per Kjellsson.
Medlem
Clay Allisons avatar
Nämdemannen (kvinnan) lämnar sin post.

Jag för min del kan inte begripa hur jävla go i huvet man kan vara som nämndeman.
2008-08-27, 14:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nämdemannen (kvinnan) lämnar sin post.

Jag för min del kan inte begripa hur jävla go i huvet man kan vara som nämndeman.
Dags att skippa systemet med nämndemän. Att dessa fårskallar så ofta saboterar rättsprocessen med sina idiotiska uttalanden till pressen är obegripligt. Varför ges dom inte en grundkurs i allmänt vett när dom ska döma i ett sådant här uppmärksammat rättsfall?

2008-08-27, 14:14
Medlem
Men va fan är det jag hör? Ska de behöva göra om rättegången? J-la moderata klantarslen Nån som vet; är det verkligen så att hela rättegången kommer att göras om? Detta är inte sant!!
2008-08-27, 14:16
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Men va fan är det jag hör? Ska de behöva göra om rättegången? J-la moderata klantarslen Nån som vet; är det verkligen så att hela rättegången kommer att göras om? Detta är inte sant!!

Troligtvis inte, rätten är domför med endast den lagfarne domaren och två nämndemän ifall en nämndeman får förhinder efter att rättegången inletts.
2008-08-27, 14:16
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Dags att skippa systemet med nämndemän. Att dessa fårskallar så ofta saboterar rättsprocessen med sina idiotiska uttalanden till pressen är obegripligt. Varför ges dom inte en grundkurs i allmänt vett när dom ska döma i ett sådant här uppmärksammat rättsfall?

Vad ska vi ha istället? Endast juristdomare eller en tvättäkta jury?
2008-08-27, 14:18
Medlem
Citat:
Troligtvis inte, rätten är domför med endast den lagfarne domaren och två nämndemän ifall en nämndeman får förhinder efter att rättegången inletts.

Tack för ditt svar. Herregud... höll på att få panik där. Hoppas att E och hennes familj inte läser kvällstidningrna..
2008-08-27, 14:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Vad ska vi ha istället? Endast juristdomare eller en tvättäkta jury?
Jag förordar att alla instanser ska ha jurister i majoritet.
2008-08-27, 14:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy

Enkelt val: vill du ha rättssäkerhet i det här landet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in