2008-08-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Du får tycka vad du vill. Det finns oro inte bara här utan även hos åklagare, advokater och en viss expert att Emmas minnen kanske inte är äkta. Jag hade säkert inte tvivlat om DE vore helt säkra.
Tingsrätten, som enhälligt bedömt C skyldig, tvivlar inte. Målsägande tvivlar inte.
Men de tvivlar du uttryckligen starkt på!
Citat:
Vissa här är så måna om att CS ska inom lås och bom att de struntar i Emmas säkerhet. Jag förstår att ni tror att detta jag tagit upp handlar om att CS ska frias, men det handlar inte om det. Jag vill att Emma ska kunna känna sig säker i framtiden.
Emma struntar helt säkert inte i sin säkerhet.
Men enligt dig, och annat löst folk här, är hon inte trovärdig...
2008-08-29, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Tingsrätten, som enhälligt bedömt C skyldig, tvivlar inte. Målsägande tvivlar inte.
Men de tvivlar du uttryckligen starkt på!

Emma struntar helt säkert inte i sin säkerhet.
Men enligt dig, och annat löst folk här, är hon inte trovärdig...

Jag menar inte att hon inte är trovärdig. Hon kan vara övertygad om att minnena är äkta och att hon är helt säker. Det behöver inte vara så för det.
Hennes tanke att hon kanske måste söka skyddat boende även om CS låses in tyder på en osäkerhet.

Jag vet hur svårt det är att få skyddat boende. Det är sista utvägen när ingenting annat hjälper. Man börjar med att ordna hemligt nummer och kan få överfallslarm etc, OM inte det hjälper, om hotbilden är så pass stark, då kan man få skyddat boende. Men VAD skulle ge denna hotbild?
2008-08-29, 08:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Den rädslan du pratar om här (och som man mycket väl förstår) tar hon ju med sig i bagaget vart hon än flyttar. Den lämnas inte kvar i Arboga.
Jag tycker personligen att det måste vara bättre att bo kvar nära släkt och vänner som kan hjälpa henne att känna trygghet?

Känner E behov av att fly Arboga även om CS låses in på lång tid KAN man tolka som att hon inte är riktigt säker på att rätt gm åkt fast.

Jag tror att E rent allmänt känner en stor rädsla, och den kommer nog att sitta i väldigt länge. Det är klart att det känns bättre för henne om CS hamnar bakom låsta dörrar.

Men man måste ju också tänka på att CS kan ha fått beundrare, som tänker sjuka tankar. De kanske kan ge sig på både E och T.

Det behöver inte bara vara beundrare. Så exponerat som detta fall har blivit
så kan man ju tänka sig att någon idiot får för sig att göra något dumt.

Man vet aldrig vad som kan hända. Jag har full förståelse för E:s rädsla, samtidigt som jag nog känner att hon borde bo kvar i Arboga, där hon har släkt och vänner. Det kanske hon bestämmer sig för att göra, men med skyddade personuppgifter, om jag har förstått en tidningsintervju rätt.
2008-08-29, 09:05
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fennomanius
Lite OT, men jag kan inte hålla inne med vad jag tycker.
Har man reptilhjärna så har man ( jag).
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1281724/svenska-mannens-brev-till-christine

Jag tycker att den åtalade damen kan dela cellplats med herr A Eklund så kanske tycke kan uppstå. Det vore en besparing för samhället.

Ja? Eklund sitter väl oxå på oklara grunder?
Ett framtvingat erkännande o planterat DNA?
Alla dessa oskyldiga...
2008-08-29, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tror att E rent allmänt känner en stor rädsla, och den kommer nog att sitta i väldigt länge. Det är klart att det känns bättre för henne om CS hamnar bakom låsta dörrar.

Men man måste ju också tänka på att CS kan ha fått beundrare, som tänker sjuka tankar. De kanske kan ge sig på både E och T.

Det behöver inte bara vara beundrare. Så exponerat som detta fall har blivit
så kan man ju tänka sig att någon idiot får för sig att göra något dumt.

Man vet aldrig vad som kan hända. Jag har full förståelse för E:s rädsla, samtidigt som jag nog känner att hon borde bo kvar i Arboga, där hon har släkt och vänner. Det kanske hon bestämmer sig för att göra, men med skyddade personuppgifter, om jag har förstått en tidningsintervju rätt.

Det är precis det jag menar. Och jag hoppas att det är även så Emma menar. Skyddat boende är en drastisk åtgärd som kräver en stark hotbild, inte tankar på vad som kan hända.
2008-08-29, 09:21
Medlem
fennomaniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja? Eklund sitter väl oxå på oklara grunder?
Ett framtvingat erkännande o planterat DNA?
Alla dessa oskyldiga...

Detta spektakel som denna rättegång numera blivit, gör att jag cyniskt och primitivt betraktar det hela endast som samhällsekonomiskt besparande med ett sammanboende av just detta par. Ett önsketänkande.

Nu ska vi ägna oss åt nämndemansfrågan - hej å hå.
2008-08-29, 09:28
Medlem
Citat:
Jag vet hur svårt det är att få skyddat boende. Det är sista utvägen när ingenting annat hjälper. Man börjar med att ordna hemligt nummer och kan få överfallslarm etc, OM inte det hjälper, om hotbilden är så pass stark, då kan man få skyddat boende. Men VAD skulle ge denna hotbild?
Det är du som ältar skyddat boende - inte jag.
Med hänvisning till Es uttalande, där hon uttrycker oro - ingen hotbild.
Även när du refererar till vad hon uttrycker i media, klipper du ut en mening, och använder den meningen till att spä på misstron mot E.
Detta anser jag vara cyniskt.
2008-08-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag vet en tingsrätt där de filmade i början på detta år, i syfte att slippa kalla vittnen till hovrätten.
Det kanske varierar i landet, jag vet inte.

Aha. Jag tror att vi hade fått veta om denna rättegång varit filmad vid det här laget, därav mitt svar.
Om rättegången görs om däremot, kanske dom filmar.
2008-08-29, 09:36
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
I och med att hon säger "söka skyddat boende" så vill hon nog ha hjälp från staten. Jag förstår inte hennes resonemang om hon är så säker. Den rädsla hon känner löser hon bäst genom andra sätt.
Jag menar, det ska mycket till innan man väljer att lämna släkt och vänner.
Då är man ordentligt rädd anser jag.
Men hon gör som hon vill, absolut..hoppas bara hon inte räknar med skyddat boende för där kommer hon garanterat få nej.

För övrigt är jag förvånad över att du så bestämt tror dig veta hur Emma tänker?

Nu får du väl ge dig! Om nu CS skulle sättas bakom lås och bom så kan ju CS faktiskt ha bekanta, vänner, som vill hämnas och se till att E. elimineras.

Att Emma är rädd oavsett är absolut inget konstigt. Det är inte heller säkert att hon någonsin slipper sin rädsla. Du vet inte heller vad för slags skador E fått i skallen. Hennes nersystem kan ha satts ur spel och det är inget som går att arbeta bort via t.ex terapi. CS verkar tillräckligt suspekt/galen för att, vid inlåsning, se till att någon tar reda på var E finns! Att E är rädd är naturligt och inget bevis på att hon pekat ut fel gärningsman.
2008-08-29, 09:37
Bannlyst
Citat:
Det är precis det jag menar. Och jag hoppas att det är även så Emma menar. Skyddat boende är en drastisk åtgärd som kräver en stark hotbild, inte tankar på vad som kan hända.

Nu är du ute i perferin och letar småsten...

Nu är det inte skyddat beoende i den form som man ser på amerikanska actionfilmer som Emma menar när hon säger skyddat boende, utan mer skyddat identitet.

Sekretessmarkering på person kräver ingen direkt hotbild för att genomföras, och det är detta som är det mest troliga.
2008-08-29, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Nu är du ute i perferin och letar småsten...

Nu är det inte skyddat beoende i den form som man ser på amerikanska actionfilmer som Emma menar när hon säger skyddat boende, utan mer skyddat identitet.

Sekretessmarkering på person kräver ingen direkt hotbild för att genomföras, och det är detta som är det mest troliga.

Hur ska jag kunna veta vad hon menar? Jag kan bara läsa hennes ord i media.
2008-08-29, 09:52
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
ok. Ponera att försvaret får sin vilja igenom, rättegången
görs om. Vad tror ni om möjligheten att hitta nämndemän som ställer upp? För det första var det svårt redan förra gången, eftersom många ansåg sig för känslomässigt engagerade för att delta. För det andra har ju de allra, allra flesta läst kvällstidningarna vid något tillfälle och kommer säkerligen ha bildat sig en uppfattning om skuldfrågan. Jag vet, man kan fortfarande fatta opartiska beslut, men efter vad som hände med CU undrar man ju om de nämndemännen vill ställa upp, när de själva vet med sig att de lutar åt ett visst håll? Har det någonsin hänt att man inte hittar nämndemän? Vad händer då?

Ett av problemen var att åtal väcktes mitt i semestertider, och rättegången påbörjades medan många ännu hade ledigt. Sverige blir mer och mer europeiskt och befolkningen tar ut ledighet i augusti istället för i juli, eller mitt juli-mitt aug. Ett annat problem var det relativt stora antalet förhandlingsdagar.

Citat:
Det finns oro inte bara här utan även hos åklagare, advokater och en viss expert att Emmas minnen kanske inte är äkta.

Till och med FG ifrågasatte bl a E:s minnen av vita strumpor på GM. Hon sade, citat, Det EJ (*) uppfattade som vita strumpor kan vara den vita randen på vans-skorna. *FG sade naturligtvis hela målsägandens namn.

För att få igenom en sekretessmarkering hos skattemyndigheten krävs en väl dokumenterad hotbild.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in