2008-08-22, 23:40
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där är nog kulturberoende. För etthundrafemtio år sedan miste nästan alla föräldrar något barn i Sverige, och det var således något som man mer eller mindre kunde förbereda sig på. Att förlusten av barn är så traumatisk idag beror ju åtminstone delvis på att barnadödligheten är så läg, så att ingen förväntar sig att det ska hända.

Sen beror det ju självklart på ålder också. ett nyfött barn är visserligen ett barn, men inte i lika hög grad en egen person som en femåring eller en tonåring.

Jag håller med dig. Men reagerar på det fetmarkerade jag gjort. Att förlora barn på det sättet E gjort har ingenting med kulturberoende att göra. (Jag reserverar mig för att jag inte läst allt innan jag svarar.)
2008-08-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Missade detta tyvärr. Har nu läst sekretesslagen 14:2 och tolkar det som att anmälningsplikt gäller för brott begångna mot egna barn exempelvis. Tror inte den är tillämplig i detta fall, men är mer än lite trött i kväll. Anmälningsrätt föreligger om det kan misstänkas att ett brott har begåtts som har minst två års fängelse i straffskalan och på vilket det kan förväntas ett frihetsberövande straff.

Ja, men den amälningsplikten kan väl inte gälla om personen redan sitter åtalad för ett brott som fyller rekvisiten ovan?

Tanken är väl att om sjukvårdspersonal sitter inne med upplysningar som kan leda till att man hittar en förövare, så ska detta anses så samhällsviktigt att man får bryta sjukvårdssekretessen.

En psykiaters bedömning av en persons mentala tillstånd får väl inte kommuniceras till vilken polisman som helst bara för att personen sitter åtalad för ett grovt brott?
2008-08-22, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, jag anser inte att detta är en slump. jag har haft en hemmavävd teori om att Emma när hon vaknade var tillbaka i tolvårsåldern med de minnesbilder hon hade av den tiden. Tycker jag har fått det bekräftat av insatt användare i tråden.

Sen finns det en risk att anhöriga tolkade hennes prat som vi kan göra med ett horiskop. Om man läser ett horiskop så kan man alltid hitta saker som stämmer in. Det finns en risk att Emmas minnesbild har växt fram genom en ofrivillig växelverkan genom henne och anhöriga som "visste" att cs var skyldig.
Som jag förstår det kan inte TR bortse från denna risk.

Vari i E:s 12-ålder finns denna sköterska i Uppsala som hon påstår har barn med T? Varför påstår hon att T har barn med Tin* (som familjen tolkar som släktingen Lasses Tina).

Varför skulle E överhuvudtaget "vakna upp" i 12-åldern? Hon minns ju barnen från början, hade hon barn när hon var 12??
2008-08-22, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Ja, men den amälningsplikten kan väl inte gälla om personen redan sitter åtalad för ett brott som fyller rekvisiten ovan?

Tanken är väl att om sjukvårdspersonal sitter inne med upplysningar som kan leda till att man hittar en förövare, så ska detta anses så samhällsviktigt att man får bryta sjukvårdssekretessen.

En psykiaters bedömning av en persons mentala tillstånd får väl inte kommuniceras till vilken polisman som helst bara för att personen sitter åtalad för ett grovt brott?

Varför skulle det inte gälla?
2008-08-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoughalready
Jag skulle hävda att sannolikheten för att någon betedde sig på det sätt som CS gjort och med samma mängd av osannolika sammanträffanden (om vi nu hypotetiskt tänker oss att hon är oskyldig) skulle råka ut för att en okänd gärningsman mördar ens före detta pojkväns nya familj under tiden som man är ute och letar efter en runsten i mörkret är så liten att vi faktiskt med vårt rättssamhälle helt intakt kan bortse från den.

Så underbart sammanfattat. En matematiker som jag själv har insett detta och försökt förmedla detta. Övertyga de otrogna om det, Beaver, KlubBan, Tulpanen, men det är ju i och för sig inte så viktigt...
2008-08-23, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Bra uttryckt! Jag står bakom dina åsikter.
Tack!
2008-08-23, 00:10
Medlem
Citat:
Eufori???????? Menar vi verkligen samma sak med det ordet båda två?

Citat:
Jag håller med om att det är troliga hypoteser.

Det som skulle kunna tyda på att dådet ingick i en plan att få tillbaka var dels att CS bevisligen tänkt i termer av drastiska "master plans" för at få tillbaka T tidigare (självmordsförsöket), och dels att det är så jävla viktigt för CS att neka i sten. Om man bara vill hämnas på nån som har bestulit en på ens liv, så ger det väl mer effekt att tala om precis vad man har gjort, och varför, och vilken jävla kortsynt korkskalle den personen alltså har varit - hade han haft huvudet påskruvat på rätt håll hade han ju levat lycklig idag - och sedan gå med högburet huvud rakt in i Hinseberg. Det egna livet är ju ändå förstört, då kan man lika gärna tillbringa det på Hinsan, mot att karlsloken får lida och ångra sig så mycket som möjligt.

Människors intelligens och andra kvaliteter går sällan hand i hand med en ev. sjukare sida hos vissa. Svartsjuka och hämdbegär bär vi alla inom oss men i olika grader. De flesta väljer förmodligen att ställa till en scen, ta tjuren i hornen, och låta smärtan leva ut som en läkeprocess.
Ingen människa med sinnena i behåll gör slag i saken, även om vi alla någon gång utryckt oss ljudligt något om att vissa borde förpassas till Hin-Håle.
Jag tror ärligt talat att få människor löper linan ut........
Och de som gör det... är inte kapabla att ta sitt ansvar med högt huvud.
Vi diskuterar mänskliga katastrofer och jag vill så gärna tro att de flesta nöjer sig med att kasta salladsskålar, finaste servisen och att sparka foten genom dörren i vanmakt. Jag kan inte se framför mig hur en frisk människa kan göra någon annan illa med att planera sitt dåd....
Jag vill tro att den som går över gränsen med berått mod, inte är samma människa som går med högt huvud in på Hinseberg.
2008-08-23, 00:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Domstolen har kallat in dessa minnesexperter för att få vägledning och för att få en mycket svårbedömbar fråga belyst. Bägge experterna är på det hela taget överens om att E inte kan minnas något kring händelsen men kan inte utesluta vissa minnesöar fram till händelsen.
Jag hoppas att du själv inser vad du själv skrivit här.
Med ”kring” avses här ett betydligt längre förlopp än de ”minnesöar” som eventuellt kan uppstå mellan det första slaget och det slag som orsakar att minnesfunktionen slås ut. – ”…på det hela taget” betyder ”i stort sett”, eller "i princip"; "i huvudsak" – men ingen regel utan undantag, dvs vissa minnesöar kan inte uteslutas. Med ”händelsen” avses det minnesutsläckande slaget.
Citat:
Jag vet inte vad du har för uppfattning om begreppet "mycket detaljerad", men uppenbarligen har vi olika uppfattningar om vad det innebär. Tvärtom anser jag att E:s utsagor tyder på självupplevda minnen. Det är knappast troligt att "Hi Im Tine" är ett konstruerat minne eftersom någon då måste ha planterat just det...och om man vill plantera minnen om CS så kanske man inte skulle välja att beskriva henne som för kort, med fel kroppsform och med ett annat namn.
"Det är knappast troligt..." tyder på att du håller öppet för att det kan vara ett konstruerat minne. - Det är alls inte nödvändigt att omgivningen planterar; det kan man själv göra på grundval av alla möjliga saker inkl. omgivningens minspel, ögonrörelser och åthävor.
Citat:
/.../ Ja, det är inte lätt att vara barnamördare.
En åtalad person ska anses vara oskyldig tills alla förefintliga fakta noga har prövats/värderats och dom fallit i målet. - Men det kanske du redan visste?
Citat:
Men i det här fallet finns det nog inte så mycket dubio som du vill påskina.
”…inte så mycket dubio…”! Ett är ett för mycket. – In dubio pro reo.
2008-08-23, 00:22
Medlem
Jo

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Jo -om brottet kan leda till 2 års fängelse: och det rör sig inte om att åtal måste föreligga. Det rör sig om att kännedom måste föreligga, att vederbörande patient har gjort sig skyldig till brott som kan leda till mer än 2 års fängelse. Det rör sig också om en SKYLDIGHET att kontakta rättsväsendet i förekommande fall.
2008-08-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag håller med dig. Men reagerar på det fetmarkerade jag gjort. Att förlora barn på det sättet E gjort har ingenting med kulturberoende att göra. (Jag reserverar mig för att jag inte läst allt innan jag svarar.)

Det är sant som du säger men i Arbogafallet är katastrofen större än så. Det innehåller så mycket mer än de förlorade barnen.
Vi andra föräldrar som förlorat barn upplever säkert samma smärta utan att för den delen jämföra detta med Arbogafamiljen.
Min mamma hade nio syskon och förlorade ett av dem i sin ungdom. Jag minns min mamma väl och hon nämnde sin förlorade bror men inte så mycket mer. Sorgen var säkert stor för henne men det var i en tid då kanske var fjärde barn gick förlorad.
2008-08-23, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, jag anser inte att detta är en slump. jag har haft en hemmavävd teori om att Emma när hon vaknade var tillbaka i tolvårsåldern med de minnesbilder hon hade av den tiden. Tycker jag har fått det bekräftat av insatt användare i tråden.

Sen finns det en risk att anhöriga tolkade hennes prat som vi kan göra med ett horiskop. Om man läser ett horiskop så kan man alltid hitta saker som stämmer in. Det finns en risk att Emmas minnesbild har växt fram genom en ofrivillig växelverkan genom henne och anhöriga som "visste" att cs var skyldig.
Som jag förstår det kan inte TR bortse från denna risk.

Då är du i sånt fall väldigt dåligt påläst eller så förstår du inte att jag självklart inte kan sitta och skriva ner allt E pratat om. Jag sitter inte och refererar till allt hon sagt, allt hon yrat om, vilket i en del fall har låtit som om hon var 14 år och i en del fall handlat om rent triviala saker som att hon måste hem och bada barnen, så din teori faller på att hon redan från dag ett kommer ihåg sina egna barn och små triviala detaljer om saker som skedde veckorna före dådet.
2008-08-23, 00:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det var INNAN dådet skedde. Efter dådet har E hört CS säga "Hi I´m Tine".
Ja, det finns en risk att det är så och det kan inte rätten bortse ifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in