2008-08-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
En psykiaters bedömning av en persons mentala tillstånd får väl inte kommuniceras till vilken polisman som helst bara för att personen sitter åtalad för ett grovt brott?

Det är inte alls "personens mentala tillstånd" det gäller utan brottets svårighetsgrad.
2008-08-23, 00:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
"Kring" är en bedräglig preposition i det här fallet. Man kan inte utesluta minnesöar fram till själva händelsen. Något "kring" som går tillbaka i tiden från händelsen kan inte uteslutas.
Med ”kring” menas i detta avseende en mer utvidgad tid kring händelsen och då närmast att jämföra med en svart ring i vars centrum ev. finns en liten röd prick. Den lilla röda pricken är då att likställa med en minnesö. Denna minnesö befinner sig nära ringens (händelsens) centrum, eller de eventuella sekunder som förflyter mellan det första slaget och det minnesutsläckande dito. Det är här som Borg klargjort att han inte kan utesluta minnesfragment, eller att delar av minnet har fungerat bättre tätt inpå slaget. Borg har samtidigt understrukit att han inte haft tillgång till samma material som SÅC men att han och SÅC i princip är av samma uppfattning.
Citat:
Här ger du uttryck för en digital värderingsprincip - etta/nolla - tillförlitligt/otillförlitligt. Men så är det farligt att resonera vad det gäller minnen - alla minnen har ju ett visst inslag av otillförlitlighet. Vad minnesexperterna säger är att det finns en högst betydande risk att de detaljerade sena minnesbilderna har suggererats fram. Vad de inte säger är att allt är lika otillförlitligt. Det finns betydande element i de tidiga förhören som knappast kan ha suggererats fram, eftersom de inte är med sanningen överensstämmande, men likafullt pekar mot CS. Men kan mycket väl tillmäta E:s minnesbilder och vittnesmål en viss vikt, utan att anse att det i sig och ensamt är avgörande. Det finns ju betydande stödbevisning som gör att också ett osäkert utpekande tillsammans med denna kan ligga till grund för en fällande dom.
Vilka minnen som suggererats fram, är äkta, ihopfantiserade eller drömda, eller vilka minnen som satts ihop av flera minnesfragment från olika källor eller tidsskeden, går inte att säga. – När E började förhöras hade hon en månads minnesbortfall. – Att vissa saker pekar mot CS kan förklaras med att CS sysselsatte såväl E:s som T:s tankar innan dådet ägde rum, med början i slutet av februari då T nåddes av CS:s brev ang. adoption m m. Det är nog min huvudsakliga invändning mot de ref. element som pekar mot CS.

Jag håller med om att allt inte behöver vara antingen/eller, eller lika tillförlitligt resp. lika otillförlitligt. Problemet är här att veta till vilken kategori den ena eller andra minnesbilden hör, och därav osäkerheten i bedömningen. Man kan diskutera fram och tillbaka kring E:s olika utsagor och vad hon egentligen menat, osv, men osäkerheten kommer att kvarstå. Det vore också en felaktig utgångspunkt att använda den misstänkta som facit. Lika gärna kan man i det här fallet som en uttolkande nyckel till minnesbilderna använda de gravida kvinnor som funnits bland vänner och släktingar, tidigare samtal mellan E och T angående vad E skulle göra om CS en vacker dag bara stod utanför dörren och presenterade sig, E:s undermedvetna oro för att T hade barn med en annan kvinna m m.
Citat:
Det handlar nu inte om hundra års forskning. Minnespsykologi är fortfarande en omogen vetenskap som inte är jätteväl sedd i vetenskapssamhället. Jag litar väsentligt mer på en neurolog som Borg än på en psykolog som Christiansson i minnesfrågor, alldeles oavsett Christianssons personlighet.
Borg reste inga invändningar mot vad SÅC anförde, utan menade att han och SÅC väsentligen var av samma uppfattning.
2008-08-23, 00:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, det finns en risk att det är så och det kan inte rätten bortse ifrån.
Fast det var inte det jag menade...
2008-08-23, 00:47
Medlem
ubersantas avatar
Tillsägelse utdelad till W.O.A.D
2008-08-23, 00:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Missade detta tyvärr. Har nu läst sekretesslagen 14:2 och tolkar det som att anmälningsplikt gäller för brott begångna mot egna barn exempelvis. Tror inte den är tillämplig i detta fall, men är mer än lite trött i kväll. Anmälningsrätt föreligger om det kan misstänkas att ett brott har begåtts som har minst två års fängelse i straffskalan och på vilket det kan förväntas ett frihetsberövande straff.
Nej, anmälningsplikten är inte tillämplig här, däremot självklart anmälningsrätten.
2008-08-23, 01:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, men den amälningsplikten kan väl inte gälla om personen redan sitter åtalad för ett brott som fyller rekvisiten ovan?

Tanken är väl att om sjukvårdspersonal sitter inne med upplysningar som kan leda till att man hittar en förövare, så ska detta anses så samhällsviktigt att man får bryta sjukvårdssekretessen.

En psykiaters bedömning av en persons mentala tillstånd får väl inte kommuniceras till vilken polisman som helst bara för att personen sitter åtalad för ett grovt brott?
Jo, i princip - så länge det mentala tillståndet kan anses vara relevant för brottet. Det finns ingenting i sekretesslagen 14 §2 som stöder den tolkning du gör. Det handlar för det första i det här fallet om en anmälningsplikt, inte om en anmälningsrätt. Men för det andra skulle din tolkning vara orimlig. Den skulle ju förhindra att sjukvårdspersonal meddelar uppgifter som är friande för en redan misstänkt.
2008-08-23, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ja, men den amälningsplikten kan väl inte gälla om personen redan sitter åtalad för ett brott som fyller rekvisiten ovan?

Tanken är väl att om sjukvårdspersonal sitter inne med upplysningar som kan leda till att man hittar en förövare, så ska detta anses så samhällsviktigt att man får bryta sjukvårdssekretessen.

Här är sekretesslagen:

http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19800100.htm

Spontant så verkar den jävligt svår att tolka!
Väääldigt knepig lag.
Jag menar det förutsätter ju egentligen att sjukvårdsperonal ex. är juridikst kunniga, samt kan bedöma om en person kan misstänkas för ett brott som kan ge två års fängelse. Det förutsätter ju då att sjukvårdspersonal VET exempelvis straffsatser, och kan bedöma om personen i fråga kan antas dömas till två års fängelse eller inte!

Såvitt jag kan förstå , så sätter sekretesslagen i stort sett tystnadsplikten HELT UR SPEL om sjukvårdspersonalen misstänker att någon har begått ett brott.

För jävligt faktiskt, alldeles bortsett från det här brottet. Å andra sidan förstår jag att en sån här lag kan behövas för att förhindra brott och gripa brottslingar.

Men på det hela taget, en vansklig och tveksam lag. Jag undrar om motsvarande finns utomlands?
---
Invändning mot sekretesslagen, vilken jag tycker är befogad, från piratpartiet om jag inte missförstod:

"Det måste också göras klart att vissa grundläggande samhällsfunktioner alltid skall stå på medborgarens sida.
En sådan funktion är sjukvård - en läkare måste alltid stå odelat på patientens sida, och skall aldrig åläggas en rapportörfunktion mot polis eller andra myndigheter.

Det bör också finnas en rätt till helt anonym sjukvård vid särskilt integritetskänsliga behandlingar som förlossning och abort, om medborgaren inte önskar få dem registrerade över huvud taget.

Idag har rättsväsendet oinskränkta möjligheter att ta del av integritetskänslig information vid misstanke om grova brott. Det måste i stället vara så att viss information, som är lämnad i förtroende till samhället, aldrig ska vara tillgänglig för rättsväsendet eller liknande myndigheter. "

Piratpartiets sida:http://www.piratpartiet.se/

Samt utmärkta diskussionsforum:
http://forum.piratpartiet.se/
Senast redigerad av vhyt 2008-08-23 kl. 01:34.
2008-08-23, 01:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Människors intelligens och andra kvaliteter går sällan hand i hand med en ev. sjukare sida hos vissa. Svartsjuka och hämdbegär bär vi alla inom oss men i olika grader. De flesta väljer förmodligen att ställa till en scen, ta tjuren i hornen, och låta smärtan leva ut som en läkeprocess.
Ingen människa med sinnena i behåll gör slag i saken, även om vi alla någon gång utryckt oss ljudligt något om att vissa borde förpassas till Hin-Håle.
Jag tror ärligt talat att få människor löper linan ut........
Och de som gör det... är inte kapabla att ta sitt ansvar med högt huvud.
Det var inte fråga om att ta sitt ansvar med högt huvud. Det var fråga om att ställa till med maximalt med jävelskap för ett hatobjekt, och sedan med högburet huvud bära konsekvenserna för att ha gjort just detta.
Citat:

Vi diskuterar mänskliga katastrofer och jag vill så gärna tro att de flesta nöjer sig med att kasta salladsskålar, finaste servisen och att sparka foten genom dörren i vanmakt. Jag kan inte se framför mig hur en frisk människa kan göra någon annan illa med att planera sitt dåd....
Nej, inte en frisk, i meningen normal, människa. Men en människa med personlighetsstörning? Och om det inte handlar om mord har vi människor det här mönstret i oss allihop. Standardformulär 1A nar man säger upp folk för arbetsbrist är till exempel att man aldrig får få dem att tycka att de inte har någonting mer att förlora, för då kan de mycket väl hämnas på den gamla arbetsplatsen också på sätt som påtagligt skadar dem själva.
2008-08-23, 01:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Såvitt jag kan förstå , så sätter sekretesslagen i stort sett tystnadsplikten HELT UR SPEL om sjukvårdspersonalen misstänker att någon har begått ett brott.
...som är tillräckligt allvarligt. Ja, det förhåller sig i princip på det viset. Men observera att det stora flertalet brott inte är så allvarliga.

Jag måste nog säga att jag känner mig tryggare med ett system där grova förbrytare inte kan gömma sig i sjukvården, än med ett system som i den personliga integritetens namn ger vårdpersonal en absolut tystnadsplikt.
2008-08-23, 01:33
Bannlyst
Citat:
...som är tillräckligt allvarligt. Ja, det förhåller sig i princip på det viset. Men observera att det stora flertalet brott inte är så allvarliga.

Jag måste nog säga att jag känner mig tryggare med ett system där grova förbrytare inte kan gömma sig i sjukvården, än med ett system som i den personliga integritetens namn ger vårdpersonal en absolut tystnadsplikt.

Grova och grova , sekretesslagen 14:2
"Sekretess hindrar inte att uppgift som angår misstanke om brott lämnas till åklagarmyndighet, polismyndighet eller annan myndighet som har att ingripa mot brottet, om fängelse är föreskrivet för brottet och detta kan antas föranleda annan påföljd än böter."
---
Kanske jag tolkar det fel , men det ser i mina ögon ut som om sekretessen sätts ur spel om man kan misstänka brott som ger mer straff än böter.
Jaja det är väl O/T att fortsätta den diskussionen här.
2008-08-23, 01:33
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det verkligen något belägg för detta kategoriska påstående?

Du är välkommen att publicera något som motbevisar det jag påstår, Tills dess får du vackert lita på det jag säger.

Kvinnor mördar väldigt sällan och när de väl gör det, då är det oftast svartsjuka och ett sprucket förhållande med i bilden.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-23 kl. 01:51.
2008-08-23, 01:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Här är sekretesslagen:

http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19800100.htm

Spontant så verkar den jävligt svår att tolka!
Väääldigt knepig lag.
Lagen ser ju helt sjuk ut. Vad sägs om.
"Sekretess gäller för uppgift som har tillkommit eller inhämtats för myndighets räkning med anledning av myndighetens eller statligt eller kommunalt företags rättstvist, om det kan antas att det allmännas eller företagets ställning som part försämras om uppgiften röjs."
Det betyder att om en kommun blir stämd för något, undersöker stämningen och finner den korrekt, så har den som gjort stämningen brutit mot sekretessen. För att inte tala om konsekvensen vad gäller skattemyndigheter och rättsväsen. Att någon blivit oskyldigt dömd är enligt lagen en hemlighet som inte får röjas o.s.v.

Ännu sjukare är: " Sekretess utgör inte hinder mot att uppgift lämnas ut, om det är nödvändigt för att den utlämnande myndigheten skall kunna fullgöra sin verksamhet."

Som lagen ser ut kan man genom godtycke välja att fritt röja alla uppgifter när man vill eller att betrakta alla uppgifter som hemliga. Alltså var det inte mot lagen att berätta för polisen att CS kan vara en farlig person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in