2008-11-24, 19:19
  #12133
Medlem
Steppvargens avatar
Spekulationer inför Hovrätten

Att RPU-teamet bedömde att CS inte lider av en allvarlig psykisk störning tror jag gynnar henne i HR. Rent juridiskt ska det inte spela någon roll, men brottets karaktär är av den arten att gk/gm rimligen borde vara tillräckligt sjuk för fängelseförbud. (kvinnor döms i större utsträckning än män till LRV). Jag tror det är svårt för samhället att acceptera att en kvinna kan begå sådana här våldsbrott utan att vara allvarligt psykiskt störd (även den gode GW började ju svamla om att hon kan ha haft en medhjälpare med sig, en kvinna kan naturligtvis inte begå ett sådant här våldsamt dåd utan att ha varit styrd av en man, tycks många tro).

Nu har hon ju inte själv velat medverka i RPU-undersökningen. Just detta faktum säger dock en del och teamet hade henne trots allt under uppsikt ett par veckor.

För övrigt anser jag att utgången i HR är 50/50. Enligt min bedömning går det rättsmässigt att motivera både en friande och fällande dom. Tyvärr tror jag att utgången till viss del är något av ett lotteri baserat på juryns tidigare erfarenheter (tror att olika juryn skulle komma fram till skilda slutsatser).
Detta fall är komplicerat.

Skulle det dock visa sig att E genomgått en ny minnesundersökning med positivt resultat så är även jag övertygad om att det blir en fällande dom, vilket i så fall skulle kännas rätt.
2008-11-24, 19:36
  #12134
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Då kan jag tipsa dig om at läsa kontoutskrifter och studera datoer! Venner forteller ochså om en sliten CS som inte hadde ätat nogonting andra dagar..
Den första sätningen från mitt sitat til dej ang. din totala miss om sms samtalen mellan CS och A. Cars startar med behov at låna 700 kr....

Edit: Inte så viktigt, men jag ville poengtära at CS hadde en dårligt ökonomi och du har vel fått med dig alla behov för at låna pengar?? Slutsatsen kan vera at hon inte klarade sig så bra i sin vardag i Sverige....Hon mådde mycket dårligt av flera årsakor........Psykologen hon sist talade med forstod detta och ville få til en ökonomisk ordning för henne.
Ser man CS kontoutdrag så lever hon defenitivt inte fett men nog fick hon ändå tillvaron att gå runt ekonomiskt. Ser bara att hon bett vänner om ekonomisk hjälp två gånger. Det du syftar på med hjälp av lån från AC var den 071220
"good! today i transferred money from my german to my swedish account and i´m not sure if the money will be there to morrow and then it´s weekend..so i´m a little afraid i won´t make it to the airport and home and such. so if it doesn´t work could you lend me 700 sek??"

Sen kan man ju läsa i Es blogg att hennes ekonomi heller inte var den bästa.

Så jag förstår inte varför CS ekonomi intresserad dig. Det var ju inget rånmord i arboga.
2008-11-24, 19:49
  #12135
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ser man CS kontoutdrag så lever hon defenitivt inte fett men nog fick hon ändå tillvaron att gå runt ekonomiskt. Ser bara att hon bett vänner om ekonomisk hjälp två gånger. Det du syftar på med hjälp av lån från AC var den 071220
"good! today i transferred money from my german to my swedish account and i´m not sure if the money will be there to morrow and then it´s weekend..so i´m a little afraid i won´t make it to the airport and home and such. so if it doesn´t work could you lend me 700 sek??"

Sen kan man ju läsa i Es blogg att hennes ekonomi heller inte var den bästa.

Så jag förstår inte varför CS ekonomi intresserad dig. Det var ju inget rånmord i arboga.

CS fick inte alls sin ekonomi att gå runt på egen hand.
Mycket möjligt att hon bara lånat pengar av vänner två gånger, men hon fick rätt mycket pengar från sin mor.
2008-11-24, 19:53
  #12136
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ser man CS kontoutdrag så lever hon defenitivt inte fett men nog fick hon ändå tillvaron att gå runt ekonomiskt. Ser bara att hon bett vänner om ekonomisk hjälp två gånger. Det du syftar på med hjälp av lån från AC var den 071220
"good! today i transferred money from my german to my swedish account and i´m not sure if the money will be there to morrow and then it´s weekend..so i´m a little afraid i won´t make it to the airport and home and such. so if it doesn´t work could you lend me 700 sek??"

Sen kan man ju läsa i Es blogg att hennes ekonomi heller inte var den bästa.

Så jag förstår inte varför CS ekonomi intresserad dig. Det var ju inget rånmord i arboga.

Men nu var det väl helt upp åt väggarna Tulipanen? Hur fick du det att rulla vidare till Es ekonomi?
CS hade inget jobb, hon var försörjd av sin mor. Hon kan inte haft så många coins att rör sig med, med tanke på att de pengar hon hade och de hon lånade köpte hon tågbiljetter för.
Det finns ett avsnitt som behandlar när CS berättar om hur man hittar billigast möjliga flygbiljetter (det var ju en del resor åt andra hållet också) där man inser att hon är van att vända på enkronor.
2008-11-24, 19:58
  #12137
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Men nu var det väl helt upp åt väggarna Tulipanen? Hur fick du det att rulla vidare till Es ekonomi?
CS hade inget jobb, hon var försörjd av sin mor. Hon kan inte haft så många coins att rör sig med, med tanke på att de pengar hon hade och de hon lånade köpte hon tågbiljetter för.
Det finns ett avsnitt som behandlar när CS berättar om hur man hittar billigast möjliga flygbiljetter (det var ju en del resor åt andra hållet också) där man inser att hon är van att vända på enkronor.

Hon var dessutom tvungen att försöka sälja sin cykel på blocket. Så hon hade det nog knapert. Undra förresten om cykeln blev såld?
2008-11-24, 20:33
  #12138
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Men nu var det väl helt upp åt väggarna Tulipanen? Hur fick du det att rulla vidare till Es ekonomi?
CS hade inget jobb, hon var försörjd av sin mor. Hon kan inte haft så många coins att rör sig med, med tanke på att de pengar hon hade och de hon lånade köpte hon tågbiljetter för.
Det finns ett avsnitt som behandlar när CS berättar om hur man hittar billigast möjliga flygbiljetter (det var ju en del resor åt andra hållet också) där man inser att hon är van att vända på enkronor.

Strax innan den 17 mars, tillika den djävliga dag då detta vidriga dåd skedde, så fick CS jobb som turistguide. Med detta vill jag påpeka att allt trams om att detta dåd skulle kunna ha ekonomiska orsaker är nonsens.
2008-11-24, 20:39
  #12139
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Strax innan den 17 mars, tillika den djävliga dag då detta vidriga dåd skedde, så fick CS jobb som turistguide. Med detta vill jag påpeka att allt trams om att detta dåd skulle kunna ha ekonomiska orsaker är nonsens.


Jaha, och hur lång tid tar det innan man får lön på ett nytt jobb då?

Nu handlade det inte om att morden hade ekonomiska orsaker, om du går tillbaka några inlägg och läser rätt. Du "köper" Tulipanens virrande rakt av va? För ingen annan har påstått att den dåliga ekonomin hade med morden att göra ...
2008-11-24, 20:53
  #12140
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det blev ju lite diskussioner om sammansättningen av juryn i Tingsrätten i de här trådarna...

Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Tyvärr tror jag att utgången till viss del är något av ett lotteri baserat på juryns tidigare erfarenheter (tror att olika juryn skulle komma fram till skilda slutsatser).

Ingen jury i brottmål i Sverige.

Idag var sista dagen för FG att inkomma med huvudförhandlingsplan till Svea HovR. Om hon gjorde det kommer besked om vilka som ska vittna under de sju dagarnas hovrättsförhandling, om någon dag.

Rättegången förlades i Västerås av praktiska skäl. Tre målsägandebiträden, en försvarare och två åklagare har andra klienter och mål på hemmaplan som de behöver kunna arbeta med även under dessa veckor. Det är förstås också mer praktiskt för målsäganden samt vittnen att inte behöva spendera så många dagar i Stockholm. Sal 1 i V-ås är betydligt större, och mer lättkontrollerad ur säkerhetssynpunkt, än sal 14 i Sthlm.

Förhoppningsvis valdes inte en lokalpolitiker från Västmanland av praktiska skäl när flytten var bestämd.
2008-11-24, 21:03
  #12141
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ingen jury i brottmål i Sverige.

Idag var sista dagen för FG att inkomma med huvudförhandlingsplan till Svea HovR. Om hon gjorde det kommer besked om vilka som ska vittna under de sju dagarnas hovrättsförhandling, om någon dag.

Rättegången förlades i Västerås av praktiska skäl. Tre målsägandebiträden, en försvarare och två åklagare har andra klienter och mål på hemmaplan som de behöver kunna arbeta med även under dessa veckor. Det är förstås också mer praktiskt för målsäganden samt vittnen att inte behöva spendera så många dagar i Stockholm. Sal 1 i V-ås är betydligt större, och mer lättkontrollerad ur säkerhetssynpunkt, än sal 14 i Sthlm.

Förhoppningsvis valdes inte en lokalpolitiker från Västmanland av praktiska skäl när flytten var bestämd.


Var sitter Cs inlåst någonstanns? I Västerås?
2008-11-24, 21:03
  #12142
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Jaha, och hur lång tid tar det innan man får lön på ett nytt jobb då?

Nu handlade det inte om att morden hade ekonomiska orsaker, om du går tillbaka några inlägg och läser rätt. Du "köper" Tulipanens virrande rakt av va? För ingen annan har påstått att den dåliga ekonomin hade med morden att göra ...

Om du också hävdar att CS ekonomi inte hade med dådet att göra är vi helt överens. Jag köper ingens argument rakt av. "En bra karl reder sig själv".
2008-11-24, 21:20
  #12143
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Om du också hävdar att CS ekonomi inte hade med dådet att göra är vi helt överens. Jag köper ingens argument rakt av. "En bra karl reder sig själv".


Japp, vi är överens om den biten.

Den knappa ekonomin räcker uppenbarligen inte till både mat och tågresor. Inte undra på att CS tunnat ut så pass.
2008-11-24, 21:23
  #12144
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Välskrivet och intressant inlägg. Du besvarade mig angående hammaren.
Jag menar fortfarande att om CS planerat detta så är det helt ologiskt att låna en hammare till att mörda människor. Finns att köpa överallt t.o.m. på stormarknader för en billig penning. Även vissa second hand-butiker kan ha liknande saker. Nej, detta är inte logiskt. Inte ens en idiot skulle låna ett mordvapen av någon som kommer att sakna det och undra var det tagit vägen. Redan här spricker det för mig.

Skillnad dock om det inte var planerat i förväg. Då kan hon ha lånat hammaren av någon annan orsak men använt den som mordvapen när händelsen väl inträffade. Oplanerat. Det är mer logiskt.

Det är logisk av dig at tänka så...at det spricker för dig at hon inte kjöpte en hammare......Eller varfør inte en kniv? Men tenkte CS logiskt denna tiden? Jag tror at det var kaos i delar av kjänslor, den sidan av sig själv hon inte visade andra....som hon stängde av för at upprettholda en fasad utad...

Frågan er när tid CS bestämde at utføra morden...Och om du fölgjer mina spekulasjoner rundt detta: Hon kan mycket vel bara hatt tankar om at döda i början. En hammare är tilgjengelig i legenheten och den passar inn i fantasier om hur hon bruker sig själv ved at få ur sig sitt hat vid at knusa och denga lös på sina hatobjekter som har tagit från henne framtidsdrömmar....Ingen kniv eller annat vapen kunne tilfredstella en utlösning och frigöra dämningen av hatet hon bar på. Hon lägger hammaren i sitt skåp lik en misbrukare gömmar sin flaska eller pillar til et evnt. senare bruk. Å veta at det finns tilgjängligt, lugnar och kontrollerar i nuet.....(CS visste vel hvor hammaren fanns, när hon letade den fram från sitt skåp när L behövde den....

CS kan mycket vel ha tänkt at köpa en hammare, men dröyjade det. (Kontoen hennes er värd at titta på) Nogot hände som förte til at hon kjänslomessigt bara måste utføra sina planerade fantasier om at undanrö˙dja sina hatobjekt och ta sin hävnd. Jag tror den utlossningen kom när T svarade på "adoptionsbrevet" Kränkningen mot henne och fantasibarnet var dråppen som utlossade beslutet om at döda. Derför detta fruktansvåra vald mot barna! ( vald mot hovudet, och denna mängd av slag och och raseri tyder på et mycket, mycket personligt motiv. Tänk då at det er barn som er hatobjektet!)

Så på nogot vis menar jag det var båda planerad och oplanerad. Hon tänkte inte klart....planerade dårligt...var tankomessigt avsperrade från logikk. Kjänslorna överstyrde och blev til handligar....

Det kan finnas många förklaringar på varför hon anvendade L sin hammare, men jag landar på denna forklaring, som är min spekulajon över din vel logiska fråga omkring detta....

Jag kan legga til at planerad drap inte är vanleg at utföra med en hammare, men kan passa mycket bra til CS "kjänslomessiga" plan, at kjänna hon befriades från hatet ved at bruka detta verktyg ved at knusa och dänga för at befria sig själv från sitt raseri. (Tänk dig et barn som dänger lös på vegg eller annat objekt i raseri) Kjänslor hon inte kunne tala om och som fanns i et splittrande ego.

En hammare eller annat verktyg griper en GM efter när drap utörs i affekt.
Om GM kom innanfrån huset, fanns en hammare ved pc-en på arbetsrommet. Dørren var åpen och den lå lett synbar..
GM bar med seg sin hammare och levnade de döande, i den tro at inte bli mistenkt för brottet. Jag er säker på at GM är CS av flera andra grunner...
Håper du förstår min svorska
__________________
Senast redigerad av limaha 2008-11-24 kl. 22:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in