Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag menar att det är bra att det fortfarande finns journalister som synar våra makthavare och får dem att inför öppen ridå avslöja sin okunnighet, sin inskränkthet och sin avsaknad av objektivitet.
Jag är inte enig. Det strikta förbudet mot att yppa förutfattade meningar är till för att öka respekten för domstolen, inte för att öka rättsäkerheten. Vi människor kommer inte till våra slutsatser på det sätt som fiktionen bakom förbudet mot förutfattade meningar förutsätter. Vi gör precis som CU har beskrivit. Även om vi, mot all förmodan, skulle vara en fullständigt tabula rasa när vi kommer till förhandlingen, så börjar vi automatiskt fundera i slutsatstermer så fort rättegången startar, till en början på synnerligen ofullständig grund, vartefter på allt säkrare. Så länge vi kan ändra våra åsikter i takt med att mer bevisning ådagaläggs under förhandlingen, sker processen på det bästa sätt den bara kan - så länge det nu faktiskt är människor som ska sköta dömandet.
Men bara för att vi måste
kunna ändra våra åsikter i takt med att processen fortskrider, betyder naturligtvis inte detta att vi måste
göra detta i varje enskilt fall. Det kan naturligtvis mycket väl vara så att bevisningen hela tiden lutar åt ett visst håll. Vad CU - mycket omdömeslöst, det håller jag med om - har beskrivit behöver inte vara något annat än en fullständigt legitim och objektiv tankeprocess, där en från början svag och osäker slutsats blir starkare och starkare vartefter förhandlingen fortsätter.
Det omdömeslösa består att hon har babblat. Det finns ingenting som prompt säger att hennes dömande på minsta sätt har skett på något olämpligt vis.
Och då är vi tillbaka till kritiken mot media. Eftersom det i praktiken rent psykologiskt inte
går att att följa en sådan tankeprocess som jävsreglerna förutsätter, så ska alltså pressen ge blanka fan i helvete i att försöka få nämndemän att yppa hur den tankeprocessen faktiskt har gått till.