2008-08-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Visst är det mycket som kan betraktas konstigt.
Inget illa om E men då hennes beskrivning av CS som tilltänkt gm så utgår hon från ett gammalt foto hon sett från Ts bilddagbok.

FUn sid. 903
På fråga om E har någon uppfattning om hur tjejen ser ut svarade hon att på bilderna så vet E att hon
uppfattade, visste att det var hon, men inte idag. Bildmässigt så…hon har ju sett henne på kort men inte mer än
så.
E ombeds beskriva henne som hon såg henne på kortet.
-" Kanske min längd, ganska mullig, hon ser inte svensk ut, inte mörk eller nå´t sån´t där men det syns att hon
inte är svensk, ganska högt hårfäste. Hon såg inte så glad ut på bilderna" uppgav E.

Jag tycker inte att den beskrivningen utav CS är så uppåt väggarna fel utifrån de gamla korten på henne, på flera utav de gamla kort som finns på henne så är hon väldigt "rund" i ansiktet och på kortet på henne i soffan så kan man ana något som lätt kan liknas vid valkar kring magen. det höga hårfästet är ju även det korrekt.

Vad är det du vänder dig emot i beskrivningen utav henne?

Vilken bild är det hon gör beskivningen utifrån?
2008-08-15, 23:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
känner inte igen sig själv på övervakningsbilder trots att hon själv fått upplysa om vilken tid hon anlänt till Arboga resp. avrest därifrån;

Det vore rätt kul att få dessa bilder redigerade av en bildexpert. Där har jag faktiskt full förståelse att C inte känner igen sig själv.
2008-08-15, 23:30
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
8 minuter innan hon stiger på tåget som ska föra henne till platsen för ett dubbelmord och ett mordförsök skriver hon in ordet "röjda" som ett sparat meddelande i sin mobil. - Det blev lite fel här: "Undanröjda" var ordet.

Har man kunnat fastslå att hon skrivit detta efter att morden begåtts? Jag uppfattade det enbart som att hon hade sparat detta som ett utgående, men ej skickat, sms och hennes förklaring på detta var att hon sparade ord hon inte kunde eller kände igen! Vill minnas att hon även hade skrivit trottoar eller liknande!
2008-08-15, 23:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catie
Mycket av det som tagits upp i rättegången är ju helt irrelevant för huruvida man är skyldig till ett mord. T ex är det inte relevant om hon befunnit sig i Arboga, för isåfall kunde man ju arrestera alla 10000 arbogabor. Det är heller inte förbjudet att promenera runt med en hammare. Och ska alla svartsjuka stalkande ex i Sverige dömmas för mord.

För att bindas till ett brott behövs iaktagelser av ett händelseförlopp. Det är det som de olika bevis du tar upp handlar om. Det är alltså inte avsikten att fälla alla som varit i Arboga med mera. Det är konstigt att du och så många andra inte förstår detta.

Samma sak gäller för övrigt för alla bevis. Det är sålunda inte så att man arresterar alla om högteknologiska iaktagelser finns. Det är inte förbjudet att lämna fingeravtryck på en hammare, hur många dna-tester man än gör, och så vidare.

De olika termer av typen 'indicier' och 'tekniska bevis' som används har jag för övrigt ingen respekt för. De är av den märkliga typ av fenomen som tycks peka på att juridik är en alldeles egen värld bortom naturlagarna. Jag vet inte om det faktiskt finns någon juridisk grund för detta i svensk lag, men jag hoppas verkligen att så inte är fallet.
2008-08-15, 23:32
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag tycker inte att den beskrivningen utav CS är så uppåt väggarna fel utifrån de gamla korten på henne, på flera utav de gamla kort som finns på henne så är hon väldigt "rund" i ansiktet och på kortet på henne i soffan så kan man ana något som lätt kan liknas vid valkar kring magen. det höga hårfästet är ju även det korrekt.

Vad är det du vänder dig emot i beskrivningen utav henne?

Vilken bild är det hon gör beskivningen utifrån?
Det handlar inte om att peka ut en människa hur man uppfattar personen se ut på kort, utan hur man uppfattade personen i verklighet.
2008-08-15, 23:33
Medlem
airbags avatar
Citat:
CS var i Arboga den 12, 14 och 17 mars - iklädd en mörk jacka med huva. Tidigare var hon i Arboga i slutet av januari - och även då var en hammare försvunnen i hennes hyresvärdinnas verktygslåda.

CS har planerat morden länge och väntade bara på lämpligt tillfälle att utföra dem - med kallt blod. Hon har inte för en sekund trott att hon skulle komma att misstänkas: Väldigt lugn, en tänkande och funderande människa som ofta gick sin egen väg, intresserad av historia och arkeologi, en jättesnäll, mjuk och omtänksam tjej - enligt T:s karakteristik av henne. Hennes förra pojkvän ska visst ha omkommit i en bilolycka (vilket CS inte nämner under alla polisförhör - ens i avledande syfte).

Lite tankspridd är hon också - som de flesta historieintresserade människor med forntiden som specialitet: Glömmer sina dagboksanteckningar hos en pålitlig vän ("Du har förstört mig - jag hatar dig för det."), färgen på sina skor, skosnören, jackor och cykelpumpar, försummar att rensa bort alla gamla foton från sin hårddisk, måste söka flera hundra gånger innan informationen går in, slår fel telefonnummer, trodde att hon hade en mörkgrön jacka i sin klädgarderob som polisen letade efter på övertid utan att finna, glömde att hon åkt bil till Arboga med en hemlig vän som hon inte vill avslöja pga Arboga-torpeder, blev rånad på sin plånbok vari ett viktigt mobiltelefonkort förvarades, känner inte igen sig själv på övervakningsbilder trots att hon själv fått upplysa om vilken tid hon anlänt till Arboga resp. avrest därifrån; känner inte heller igen sin ljusa jacka/kappa som borde kontrastera mot hennes mörkblå jeans tillika tygskor.

8 minuter innan hon stiger på tåget som ska föra henne till platsen för ett dubbelmord och ett mordförsök skriver hon in ordet "röjda" som ett sparat meddelande i sin mobil. - Det blev lite fel här: "Undanröjda" var ordet.

Hon kan också helt enkelt ha struntat i om hon skulle åka fast eller inte. När hon nu inte gjorde det (på bar gärning i alla fall) kör hon hela linan ut och blånekar. Dock utan att försöka rentvå sig själv på något sätt. Jag har en känsla av att hon skulle fortsätta neka även om bevis fanns.

Vad är grejen med alla de där orden i henne mobil?
2008-08-15, 23:36
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att peka ut en människa hur man uppfattar personen se ut på kort, utan hur man uppfattade personen i verklighet.

Nu förstår jag inte vad du pratar om, igen...

I texten du själv klippte in står det klart och tydligt att E ombeds beskriva personen som hon såg henne på kortet och ingenting annat:

Citat:
FUn sid. 903
På fråga om E har någon uppfattning om hur tjejen ser ut svarade hon att på bilderna så vet E att hon
uppfattade, visste att det var hon, men inte idag. Bildmässigt så…hon har ju sett henne på kort men inte mer än
så.
E ombeds beskriva henne som hon såg henne på kortet.
-" Kanske min längd, ganska mullig, hon ser inte svensk ut, inte mörk eller nå´t sån´t där men det syns att hon
inte är svensk, ganska högt hårfäste. Hon såg inte så glad ut på bilderna" uppgav E.
2008-08-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Har man kunnat fastslå att hon skrivit detta efter att morden begåtts? Jag uppfattade det enbart som att hon hade sparat detta som ett utgående, men ej skickat, sms och hennes förklaring på detta var att hon sparade ord hon inte kunde eller kände igen! Vill minnas att hon även hade skrivit trottoar eller liknande!

Precis. Hon kan väl inte vara så jäkla tankspridd att hon måstat anteckna i mobilen att personer blivit "undanröjda"? Verkar långsökt att hon vore så klantig att hon knappat in ord som handlar om mordet i mobilen -till sig själv.
2008-08-15, 23:38
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vet du vad SÅC pratade om när han vittnade? Pratade han om tester han gjort med E, eller pratade han om den forskning som finns? Eller en kombination?

Sa han inte att forskningen visade att man aldrig mindes något efter en sån skada som E drabbats av? Jag minns inte riktigt (häpp!), men du brukar ha koll.

Uppenbart så finns det människor som talar emot forskningen. Bl.a har vi fått berättat för oss i tråden hur människor minns saker efter allvarlig skall-trauma.

Enig. Håper ikke at man legger seg i støvet og ikke stiller spørsmålstegn ved minneseksperten.Hjernen er et meget komplisert instrument og det er mye vi ikke vet om dens funkjon.

Hva som er skadet og hvordan hjernen etter hvert kompanserer for skaden er vel kjent.

Når jeg leser hva E sier om minnesbilder tenker jeg på en slektning av meg:

Var på vei til sin kjæreste på sykkel. Bak på sykkelen hadde han en kokeplate hun skulle få.

En fyllekjører mejer han ned bakfra og stikker fra åstedet.

Han ligger så bevisstløs på sykehus i 14 dager. Kraniebrudd og store hodeskader. Han husker ingen ting fra ulykken når han våkner. Det ble antatt at skadene var så store at han ikke ville minnes noe heller.

Men han begynner å snakke om en symaskin og "rører" og blander ting...

De rundt ham tror han blander kokeplate med symaskin. Han forstår ikke hvorfor han stadig får disse tankene. Det går noen mnd.....

Så en dag ser han en bil som har reklame for verktøy. Nå dukker et symaskinmerke opp. Han vet ikke hvorfor, men foklarer at kroppen sier at det er viktig...
Politiet tok det på alvor og skjekket opp. Kunne en bil med reklamemerke være innblandet?

Føreren av bilen ble funnet og tilsto han hadde stoppet, men stukket fra stedet pga av alkoholpåvirkning. Firmabilen hadde symaskinreklamen min slektning husket.
Senast redigerad av limaha 2008-08-16 kl. 00:22.
2008-08-15, 23:39
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:

Men E blev ju ombedd att beskriva CS utifrån det kort hon sett, det har du ju t.o.m själv skrivit i ditt inlägg!!!!

Edit: Rock N Roll - du hann före pralinen denna gång!
2008-08-15, 23:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det vore rätt kul att få dessa bilder redigerade av en bildexpert. Där har jag faktiskt full förståelse att C inte känner igen sig själv.
Jag känner ju igen henne - och en av hennes bästa vänner; den hon tillbringade 20 dagar i Grekland med under sin höggravida tid månadsskiftet juli/augusti. Och hyresvärdinnan i S-näck har sagt att hon skulle känna igen även en ansiktslös CS på hennes karakteristiska hållning och gångstil. - Varför syns bara andra personers ljusa kläder - men inte CS:s ljusa jacka/kappa? Och varför är det bara en mörkklädd person som går som CS?
2008-08-15, 23:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nu förstår jag inte vad du pratar om, igen...

I texten du själv klippte in står det klart och tydligt att E ombeds beskriva personen som hon såg henne på kortet och ingenting annat:
Att E utgått och tolkat ett tidigare foto på C från Ts bilddagbok till sin beskrivning av gm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in