2008-08-19, 03:20
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I förhör med E så framkommer en hel del som t.ex hur hennes minne tar fart då hon har haft nattliga samtal med sambon T som även förde minnesanteckningar.

Och vad har det med mitt ursprungliga inlägg att göra, det inlägget som du svarade på där jag citerade följande rader ur AB-artikeln?

"Läkarna tror att mamman så småningom kommer att minnas allt. Tills dess är huvudet bara fullt utav bara glada minnen av barnen".

Om du vill anklaga E eller T för att konspirera mot CS, då vill jag nog se lite mer än lösa spekulationer på det.

För min egen del tycker jag det faller på sin egen orimlighet, då E:s vittnesmål i sådana fall skulle vara avsevärt mer detaljerat.

T ex helt korrekt längd på CS, T vet ju hur lång hon är och ändra hennes ord till "Hello! My name is Chr...... Sch....." Lite mer stuns i utpekandet, så att ingen tvekan kan uppstå.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-19 kl. 03:22.
2008-08-19, 03:31
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Och vad har det med mitt ursprungliga inlägg att göra, det inlägget som du svarade på där jag citerade följande rader ur AB-artikeln?

"Läkarna tror att mamman så småningom kommer att minnas allt. Tills dess är huvudet bara fullt utav bara glada minnen av barnen".

Om du vill anklaga E eller T för att konspirera mot CS, då vill jag nog se lite mer än lösa spekulationer på det.

För min egen del tycker jag det faller på sin egen orimlighet, då E:s vittnesmål i sådana fall skulle vara avsevärt mer detaljerat.

T ex helt korrekt längd på CS, T vet ju hur lång hon är och ändra hennes ord till "Hello! My name is Chr...... Sch....." Lite mer stuns i utpekandet, så att ingen tvekan kan uppstå.
Man kan dessutom lägga till att E och T hade ett utmärkt tillfälle att göra CS än mer misstänkt när RJ säger att han har hört, från E och/eller T att CS hotat bl.a. barnen. Detta förnekas av både E och T och avfärdas som missförstånd. Agerar man så när chansen uppenbarar sig om man är ute efter att sätta dit någon?

Jag minns inte ordagrant hur det sades men andemeningen finns i inlägget.
2008-08-19, 03:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Nu pratar jag om allmänt om vittnen, för isåfall är ju ingen trovärdig om man ska gå efter vad du framför om E:s vittnesmål. Alla har läst tidningar och sett på TV.
Så då faller ditt argument att ett vittne kan vara trovärdigt
I detta fall var det att E själv skulle minnas händelsen då hon utsatts för kraftig våld på huvudet. Det finns att läsa i FUn.
Vittnen förhördes tidigt och då får TR gå på deras uppgifter som framkommit i förhör med polis.
Det handlar om två separata berättelser.
2008-08-19, 03:40
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Så ett vittne kan bara påverkas om denne har blivit slagen i huvudet med en hammare och, åtminstone tillfälligt, tappat minnesbilder?

Alla vittnen kan påverkas, varför skulle det vara så speciellt i det här fallet?

Enligt ditt resonemang så kan aldrig vittnen användas i rätten då inga vittnen kan anses vara tillförlitliga.

Men om jag som vittne INTE fått skallskador och nedsatt minne under en attack, så är det väl skit samma vad Aftonhoran eller flashbackhjon säger? Har jag sett att det var en kille utklädd till Fantomen som anföll mig, så har jag sett det också.
2008-08-19, 03:41
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
I detta fall var det att E själv skulle minnas händelsen då hon utsatts för kraftig våld på huvudet. Det finns att läsa i FUn.
Vittnen förhördes tidigt och då får TR gå på deras uppgifter som framkommit i förhör med polis.
Det handlar om två separata berättelser.
TR ska gå på dom vittnesmål som avläggs i rätten. Inte det som finns i FUP.
2008-08-19, 03:43
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Man kan dessutom lägga till att E och T hade ett utmärkt tillfälle att göra CS än mer misstänkt när RJ säger att han har hört, från E och/eller T att CS hotat bl.a. barnen. Detta förnekas av både E och T och avfärdas som missförstånd. Agerar man så när chansen uppenbarar sig om man är ute efter att sätta dit någon?

Jag minns inte ordagrant hur det sades men andemeningen finns i inlägget.

Det är bara att konstatera att E och T är värdelösa som konspiratörer när de missar öppet mål på det där sättet.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-19 kl. 03:46.
2008-08-19, 03:51
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det är bara att konstatera att E och T är värdelösa som konspiratörer när de missar öppet mål på det där sättet.

Ja
och man måste ställa frågan: Vad finns det för vinning för E att fabricera vittnesmålet för att hjälpa till att sätta dit "fel" förövare?

Hon har då ett stort problem - den riktige mördaren går lös därute!!
2008-08-19, 03:52
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
TR ska gå på dom vittnesmål som avläggs i rätten. Inte det som finns i FUP.
TR går oftast på tidiga vittnesmål i förhör med polis. Ju mer man smäller in från media ju mer värdelöst blir ens vittnesmål.
Ett ex. i denna rättegång är den fulle kroggästen som fick nobben av alkohol i baren och ombads lämna krogen. Denne killen fick vittna mot C pga att han ansåg henne dryg. Jag tror inte en seriös TR tar sådana vittnen på allvar.
2008-08-19, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Men om jag som vittne INTE fått skallskador och nedsatt minne under en attack, så är det väl skit samma vad Aftonhoran eller flashbackhjon säger? Har jag sett att det var en kille utklädd till Fantomen som anföll mig, så har jag sett det också.

Det är det givetvis inte då ett vittne kanske tvivlar lite på sina uppgifter men sedan läser i media och då blir mer säker på sina uppgifter, hade fantomen kanske en grön dräkt på sig, eller var den blå?

I media står det att Fantomen har en blå dräkt, jo men så var det nog.

Jag förstår verkligen inte den här besattheten utav att ett vittne skall hållas avskärmad från verkligheten så till den milda grad att vittnet närmast är att betrakta som en misstänkt.

Att vittnen kan ta intryck från media och liknande är inget nytt och så kommer det att förbli då det inte vore särskilt humant att låsa in vittnen.

Att förkasta ett vittnesmål pga att vittnet inte hållts avskärmad från omvärlden är helt befängt, skallskador eller ej.
2008-08-19, 03:58
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Bollar frågan till dig istället om vilka vittnen du anser har haft hög trovärdighet.
Själv anser jag ingen än så länge.

Också ett sätt att slippa svara.

Jag anser inte något av vittnena vara opålitliga då de jag tagit del av (vilket är långt från alla) redogjort för vad de sett/hört/gjort på ett trovärdigt sätt. Dock kan jag tycka det är synd att alla vittnen inte är helt samstämmiga vad det gäller iakttagelser men jag skulle absolut inte säga att de inte är trovärdiga eller att deras redogörelser ej duger.

Så där, här kommer bollen tillbaka....
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-19 kl. 04:05.
2008-08-19, 04:03
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Ja
och man måste ställa frågan: Vad finns det för vinning för E att fabricera vittnesmålet för att hjälpa till att sätta dit "fel" förövare?

Hon har då ett stort problem - den riktige mördaren går lös därute!!

Exakt! Det var detta jag bad Tulpanpernilla svara på i tidigare inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Min fråga till dig, eftersom du flera gånger tagit upp detta med att E´s minnesbild och trovärdighet skulle vara förstörd, tror du att det är viktigare för E att sätta dit CS än att sätta dit den verkliga gärningsmannen? Dvs. anser du E vara för insnöad på att gm är CS att hon konstruerar sina minnesbilder därefter? Jag tror personligen att det absolut viktigaste för henne och familjen är att få tag på den som begått brotten och om hon skulle ha minsta tvivel på CS är jag övertygad att hon skulle ta upp det med polisen.
2008-08-19, 04:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
TR går oftast på tidiga vittnesmål i förhör med polis. Ju mer man smäller in från media ju mer värdelöst blir ens vittnesmål.
Ett ex. i denna rättegång är den fulle kroggästen som fick nobben av alkohol i baren och ombads lämna krogen. Denne killen fick vittna mot C pga att han ansåg henne dryg. Jag tror inte en seriös TR tar sådana vittnen på allvar.
Nu ska jag vara så tråkig igen och be om källa. Det är mycket möjligt att du har rätt, men det går stick i stäv med vad jag har hört.

Kanske någon med mer kunskap än mig kan svara? Hamilkar? Muffin Man? Smålandstintin? beaver_se?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in