2008-08-21, 02:17
Bannlyst
Arg

Jag sitter och blir ännu mer upprörd när jag lusläst händelserapporten och insatsprotokollet.
Polisinsatschefen skriver att han bedömer att resurserna varit tillräckliga och att alla gjort ett mycket bra arbete och visat god arbetsvilja.

Jag förstår att Arboga, liksom min hemort ligger på landet. Men jag har ändå ett par frågor:
*Ska det behöva ta över en timme innan första hundpatrull kommer till platsen för att påbörja ett saksök?
*Är det rimligt att det tar mer än fyra timmar innan teknikerna kommit till platsen, när fastigheten ansågs säkrad efter tio minuter.

Jag tycker hela det här fallet är ett bevis på att vi behöver något som påminner om New Scotland Yard. En länsfristående polisorganisation som rycker ut snabbt vid grova brott.
Hade en sådan funnits i Stockholm borde man kunnat ha hunnit dit på 1,5 timme.
Istället har vi nu hamnat i detta läge, där jag inte vet vilken dom som gör mig mest upprörd.

*Att en urusel platsundersökning och förundersökning gör att en mördare (ja, det är jag rätt säker på...) går fri.
*Att domstolen av politiskt korrekta skäl dömer en person, trots att det inte finns någon tillräcklig bevisning.
2008-08-21, 02:22
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tawlan
Jag sitter och funderar på detta. CS verkar bara flumma, hon försöker inte försvara sig riktigt. Hon agerar liksom inte som en oskyldig person. Hon bara nekar till morden och nekar till alla möjligheter som kan rädda henne (mvännerna i köping etc).

Min fråga är, försvarsadvokaterna, kan de inte bli jäkligt lessa på hennes attityd? Så att de underpresterar eftersom hon själv agerar skyldig på så många olika sätt. Tar de inte ett snack med henne o bara

"Lyssna, hela stället tror du är skyldig. Du måste skärpa dig om vi ska bevisa din oskuld. Sluta ljug så att vi kan få lite trovärdighet"

Jag kanske bara flummar. Men de känns så bissart o vara en försvarsadvokat för CS.

Blir hon frikänd, då är det ju en klar hit för både Tanja Brettschneider och Per-Ingvar Ekblad och deras karriärer.

Ska man vara en bra advokat, då måste man stå ut med en klient som uppför sig underligt, tygla sina personliga känslor under resans gång och knipa igen fast man innerst inne kanske har åsikter om klientens uppförande och skuld.

Uppdraget i sig kräver att man skyddar klienten med näbbar och klor.
2008-08-21, 02:55
Bannlyst
Jag har hört flera stycken här säga att de tror att CS är skyldig, men att hon samtidigt inte bör fällas pga den svaga bevisningen. Av ren nyfikenhet bara - menar/tror ni att det kommer att vara såhär i framtiden? Att man kan komma undan med vad som helst, barnamord inkluderat, bara för att man varit smart eller haft tur nog att inte lämna efter sig någon biologisk bevisning?

Och hur sjutton kunde folk isåfall bli fällda överhuvudtaget förr i tiden? Jag vet inte exakt när man började tillämpa DNA-undersökningar och dylikt, men jag har för mig att det inte var tidigare än någon gång på 80-talet.
2008-08-21, 03:11
Medlem
Är ett datum satt för domen?

Här är min gissning:

Dömd i tingsrätten
Friad i hovrätten
HD tar inte upp målet

Palmemordet i repris!
Senast redigerad av larsxe 2008-08-21 kl. 03:13.
2008-08-21, 06:01
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja som det ser ut så kan hon bli fri, men troligen aldrig rentvådd.

Jag skulle vilja fråga er som tror på CS som GM , om hon blir friad hela vägen kommer ni då att tro att hon är oskyldig? Tror ni familjen kommer att göra det?

Nej, jag kommer att fortsätta vara övertygad om hennes skuld till sådana fakta dyker upp som omöjliggör det - eller om Emma ändrar sig.
(typ: When hell freezes over..)

Tilläggas bör dock att min åsikt bara gäller just detta fall,
i ett liknande fall, där jag inte haft chansen att veta lite om Emma som sådan är det inte alls säkert att jag varit lika säker.
Emma har mitt fulla förtroende.
Senast redigerad av miapetter 2008-08-21 kl. 06:41.
2008-08-21, 06:11
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag sitter och blir ännu mer upprörd när jag lusläst händelserapporten och insatsprotokollet.
Polisinsatschefen skriver att han bedömer att resurserna varit tillräckliga och att alla gjort ett mycket bra arbete och visat god arbetsvilja.

Jag förstår att Arboga, liksom min hemort ligger på landet. Men jag har ändå ett par frågor:
*Ska det behöva ta över en timme innan första hundpatrull kommer till platsen för att påbörja ett saksök?*Är det rimligt att det tar mer än fyra timmar innan teknikerna kommit till platsen, när fastigheten ansågs säkrad efter tio minuter.

Jag tycker hela det här fallet är ett bevis på att vi behöver något som påminner om New Scotland Yard. En länsfristående polisorganisation som rycker ut snabbt vid grova brott.
Hade en sådan funnits i Stockholm borde man kunnat ha hunnit dit på 1,5 timme.
Istället har vi nu hamnat i detta läge, där jag inte vet vilken dom som gör mig mest upprörd.

*Att en urusel platsundersökning och förundersökning gör att en mördare (ja, det är jag rätt säker på...) går fri.
*Att domstolen av politiskt korrekta skäl dömer en person, trots att det inte finns någon tillräcklig bevisning.

Just vad gäller hundpatrullen har jag kanske lite att bidra med i alla fall.
Hundförare i Västamanland är stationerade i Västerås, mej veterligen.'Jag vet faktiskt inte hur många de är idag men jag vet att de tidigare inte imponerat vad gäller utbildning (ja. en av dem tog Ursut vid Nalles för x antal år sedan men det var inget "snyggt" gripande"..!) Jag håller med dej om att om hund funnits på plats direkt KAN de ha lyckats spåra gm till station via blodspår tex.
Just saksök är hur som helst svårt under de förhållanden som rådde.
Det har länge funnits röster som ansett att de frivilliga försvarsorganisationerna skulle ha listor för "stand-by" i katastrofsituationer o en sak är i alla fall säker: De bästa tjänstehundarna i det här landet finns inte hos polisen, de slavar på SBK...
2008-08-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ett av de få scenarier jag kan tänka mig, som skulle motsäga din åsikt - om nu CS frikänns - är att hon begår självmord och lämnar ett brev efter sig där hon tar på sig morden.

Sen kan man diskutera hur troligt det scenariot är.

Jag för min del, som för övrigt är övertygad om hennes personlighetsstörningar, tror inte en sekund att CS skulle vare sig ta på sig morden eller begå självmord.
"Självmorden" är endast hennes sätt att dämpa ångest, att fly för stunden från smärta. Det har aldrig varit meningen att dö. Det är en impulsiv handling borderlinare gör utan att tänka på konsekvenserna. Typiskt beteende......impulsivitet.

Ta på sig skulden...? ...Njäee.....kommer aldrig ske.
Det är det värsta tänkbara scenariot för E och alla inblandade att hon frias...eller fälls...spelar ingen roll. Jag tror inte , om det är CS som är den skyldige, att fallet nånsin kommer klaras upp. Hon fortsätter sina härvor av lögner.
Familjen till de mördade barnen kommer aldrig få ett avslut.....tror jag.

Edit: Psykopater kan inte botas.
Senast redigerad av Lupine 2008-08-21 kl. 07:04.
2008-08-21, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Jag har hört flera stycken här säga att de tror att CS är skyldig, men att hon samtidigt inte bör fällas pga den svaga bevisningen. Av ren nyfikenhet bara - menar/tror ni att det kommer att vara såhär i framtiden? Att man kan komma undan med vad som helst, barnamord inkluderat, bara för att man varit smart eller haft tur nog att inte lämna efter sig någon biologisk bevisning?

Och hur sjutton kunde folk isåfall bli fällda överhuvudtaget förr i tiden? Jag vet inte exakt när man började tillämpa DNA-undersökningar och dylikt, men jag har för mig att det inte var tidigare än någon gång på 80-talet.

Jag tror att många inklusive mig själv tror att CS har gjort detta men är inte HELT säkra. Rätten måste vara helt säkra på att det var hon innan hon kan fällas för detta. Det får inte finnas ett uns av tvivel. Det är ändå ganska viktiga saker som fattas och de kan inte välja att gå efter vad de tror har hänt.

Jag har skrivit det här tidigare...innan dnatekniken fanns så blev fler människor felaktigt dömda, men samtidigt har gamla och nya brott kunnat lösas just på grund av den nya tekniken. Det är på gott och ont det här med dna.
2008-08-21, 07:51
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon

Som Herr Sliskbersky brukar säga: -"Det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel" (hans favorit citat fö verkar det).

Det pratas mycket om minnes-experten osv, borde man då inte kunna vända på det isåfall, att det ska vara utom allt rimligt tvivel att E inte kan minnas dessa saker?

Är personligen väldigt intresserad av kroppsspråk, ponera att man videofilmat CS under förhören med en kamera som visar hela kroppen och en kamera som är zoomad i ansikte-ögon. Sedan låtit ett flertal experter analyserat kroppspråket och ögonen/ansiktsuttrycken. Det är lätt att ljuga med tal och skrift med kroppsspåket avslöjar dig i regel alltid, man kan nämligen inte styra över kroppens autonoma nervsystem som skickar ut signalerna. Misstänker man att någon ljuger koncentrerar man sig ännu mer på det som sägs, istället för att göra tvärt om dvs koncentrera sig på vilka signaler kroppen sänder ut.

Lite offtopic kanske men intressant......
Senast redigerad av siggehitz 2008-08-21 kl. 07:53. Anledning: Stavar som en kråka....
2008-08-21, 08:10
Medlem
miapetters avatar
[quote=siggehitz]
Citat:

Som Herr Sliskbersky brukar säga: -"Det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel" (hans favorit citat fö verkar det).

Det pratas mycket om minnes-experten osv, borde man då inte kunna vända på det isåfall, att det ska vara utom allt rimligt tvivel att E inte kan minnas dessa saker?

Är personligen väldigt intresserad av kroppsspråk, ponera att man videofilmat CS under förhören med en kamera som visar hela kroppen och en kamera som är zoomad i ansikte-ögon. Sedan låtit ett flertal experter analyserat kroppspråket och ögonen/ansiktsuttrycken. Det är lätt att ljuga med tal och skrift med kroppsspåket avslöjar dig i regel alltid, man kan nämligen inte styra över kroppens autonoma nervsystem som skickar ut signalerna. Misstänker man att någon ljuger koncentrerar man sig ännu mer på det som sägs, istället för att göra tvärt om dvs koncentrera sig på vilka signaler kroppen sänder ut.

Lite offtopic kanske men intressant......

Ja, det var intressant! Hur är det? Har förhören med CS videofilmats?
Däremot undrar jag om det skulle hålla som "bevis", o i så fall "bevis" på vad?
Att hon ljuger? Om man kan konstatera att hon via kroppsspråket ljuger på en direkt fråga om hon är gm är väl det farligt nära ett lögndetektortest vilket väl inte är tillåtet i Sverige? (varför inte förresten?)
F ö skulle väl en lögndetektor skena ihop m CS...
2008-08-21, 08:13
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om man kan konstatera att hon via kroppsspråket ljuger på en direkt fråga om hon är gm är väl det farligt nära ett lögndetektortest vilket väl inte är tillåtet i Sverige? (varför inte förresten?)
Det anses inte vara tillförlitligt.
2008-08-21, 08:19
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det anses inte vara tillförlitligt.

Jag tycker fan inte att CS är tillförlitlig,
hon borde förbjudas...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto