2008-08-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Visst är det mycket som kan betraktas konstigt.
Inget illa om E men då hennes beskrivning av CS som tilltänkt gm så utgår hon från ett gammalt foto hon sett från Ts bilddagbok.

FUn sid. 903
På fråga om E har någon uppfattning om hur tjejen ser ut svarade hon att på bilderna så vet E att hon
uppfattade, visste att det var hon, men inte idag. Bildmässigt så…hon har ju sett henne på kort men inte mer än
så.
E ombeds beskriva henne som hon såg henne på kortet.
-" Kanske min längd, ganska mullig, hon ser inte svensk ut, inte mörk eller nå´t sån´t där men det syns att hon
inte är svensk, ganska högt hårfäste. Hon såg inte så glad ut på bilderna" uppgav E.

Tycker det är en konstig beskrivning av CS utseende också. "Hon ser inte svensk ut" som om alla svenskar är rågblonda, smärta personer. CS ser ut som vilken svensk, mörkhårig tjej som helst ju. Inte för att det kanske har så stor relevans för vittnesmålet, men jag tycker uttalandet är underligt.
2008-08-15, 22:57
Medlem
osekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En sak jag tänkt på är att CS måste varit otroligt effektiv. Om jag skulle bli hamrad i huvudet så jag föll...skulle då mina barn bara stå och titta på? Skulle de bli så chockade att de frös fast psykiskt s a s och stod stilla där i hallen utan att säga ett knyst? Skulle de vara så lojala mot mig? De verkar inte varit handgemäng, dvs att de försökt skydda mamma eller varandra så CS måste nog knockat båda ungefär barnen samtidigt tror jag. Att de stod brevid varandra och inte hann förstå så mkt. Sedan måste hon väl då stått lutad över dem och slagit alla de där 100 slagen i deras huvuden då. Men borde de inte varit slagna i ansiktet om hon gjort så? Som jag förstår det var deras ansiktshud intakt. Jag får dock inte ihop bilden att hon kan ha gjort på annat sätt. Att ett av barnen ska ha bevittnat både mamma och syskon bli hamrade utan att själv ens springa iväg.

Någon teori kring detta?

M gick ju fram till E efter att hon blivit nerslagen, och det var där han först blev slagen också innan han förflyttades bakåt. När hon var klar med M gick hon på S.
Finns info i FUP, men orkar inte leta var just nu för jag ska precis hoppa in i duschen. Kan kolla det sen isf om det är av intresse...
2008-08-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oseko
M gick ju fram till E efter att hon blivit nerslagen, och det var där han först blev slagen också innan han förflyttades bakåt. När hon var klar med M gick hon på S.
Finns info i FUP, men orkar inte leta var just nu för jag ska precis hoppa in i duschen. Kan kolla det sen isf om det är av intresse...

Ok, jag förmodar att det här var för hemskt och obegripligt för de små

Saga var ju ganska "stor" ändå. Så rädd hon måste varit. Edit: Saga var ju den yngre väl. Nåja, rädd var hon säkert ändå.
2008-08-15, 22:59
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det jag vet är att T har skrivit sina arbetstider i smedjans kalender 13-20 men att han ändå har väldigt oregelbundna tider. Så detta är inga regelbunda fasta tider.

Om 13-20 finns som T:s arbetstider i Smedjans kalender, kan det tidsintervallet mycket väl vara något som CS haft som riktmärke för när hennes "besök" måste vara klart. Smedjan, har hon vittnat om att hon känner till.
2008-08-15, 23:02
Medlem
Caties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Kanske morden inte alls var så noga planerade?
Om man tänker så här:
Efter att CS fått korgen av T, så försöker hon på alla vis få hans uppmärksamhet på sitt sjuka sätt. Själmordsforsök=funkade inte. Så sitter hon där i sin medömkan och googlar och googlar. Till vänner har hon gett inntryck av att hon och T fortfarande har det bra tillsammans, samtidigt som hon via sina spaningar på nätet ser hun T, E och barnen har det så fint. Jaha, då hittar hon på ett barn då, det måste nog fånga hans uppmärksamhet (enlig henne)?, eller ville hon bara "straffa" honom med detta?
Hur som helst, det får inte den effekt hon hoppats på. Googlar vidare, men kommer liksom ingen vart med detta. Hon tar ett steg vidare, hon börjar uppsöka Arboga, spionerar på den lycka hon tycker sig blåst på. Pinar sig själv med all denna svartsjuka. Det skulle vara hon! Inte E. Det skulle varit hennes barn T tog hand om, inte M och S.
Kanskje hon i sin förvrängda värld föreställer sig att de sitter där inne i huset och skrattar år henne och pratar skit. Känslomässigt förstörda människor kan konstruera upp de mest otroliga scener i sitt huvud.
Något ont växer innom henne. det växer och växer.
En dag spricker det totalt. Någon snabb impuls verkar det inte vara, snarare har det till slutt runnit över kanten för CS, ordentligt!
Det verkar lite långsökt att på snabb impuls packa ner en hammare, ta toget till Arboga för att sedan ringa på hos E och presentera sig.
Det har funnits gott om tid att tänka här, men någon lång planering behöver heller inte ligga bakom.
Något har gjort mycket ont i CS's inre. Skulden til detta onda ger hon T, men inirekt också hans nya familj. Hon mår skitdårligt, de mår alldeles utmärkt.
Det är här det rinner över för CS.
Ringa på et hus mitt i ett bostadsområde på en tid av dygnet då risken är mycket stor för att någon ser dig? Tror inte CS har tänkt så jättemycket på just det, det hon har tänkt på är att krossa denna familjelykka som skulle varit hennes. Meningen är att T ska få lika ont som henne, samtidigt som hon vill E och barnen ont. Dom ska inte få ha det bättre änn henne.....
Jaha.....Nu har jag bara spekulerat lite här, men i ett fall som detta undrar man ju hur mördaren tänker och känner, försker förstå alt detta ofattbara.

tycker jag var intressant skrivet av dig.

Men jag tror att hon snarare var jätteglad inombords den första veckan när barnens pappa satt anhållen. Då hade hon ju röjt den nya familjen ur vägen, och i hennes fantasier så tänkte hon antagligen återvända till sin kära och "trösta" honom. Trots ilska och hat mot honom så bottnar det ju naturligtvis i en kärlek och förälskelse, och det hatet finns ju just därför att de inte var tillsammans. Således försvinna om de vore.

Hade inte hennes mamma blivit diagnostiserad cancer och dött också under tiden? Det är väldigt vanligt att människor hänger upp sig på personer alternativt saker som kan ta dem tillbaks till den glada tiden innan en livskris. I det här fallet T. Allt som sker innan en livskris blir plötsligt jätteviktigt och det enda som kan återställa lyckan till det normala så att säga..

Hursomhelst så är kvinnan sjuk. Jag läser ofta i den här tråden men skriver sällan. Många vill dra slutsatser och förväntar sig att hon ska handla rationellt, och tänka som vi andra. Men har man ett sjukt inre så resonerar och handlar man inte rationellt t ex tar med sig hammare på planet, spekulationer om tiderna osv. jag skulle förmodla att hon har en dubbel personlighet där hon mycket väl kan ha en annan person i sig som hon numera förtränger, hennes andra sida tror således på fullt allvar att hon är oskyldig.

Gissar att den här kvinnan kommer att dömmas i tingsrätten pga allmänhetens press, men hon kommer definitivt att frias i hovrätten. Mycket av det som tagits upp i rättegången är ju helt irrelevant för huruvida man är skyldig till ett mord. T ex är det inte relevant om hon befunnit sig i Arboga, för isåfall kunde man ju arrestera alla 10000 arbogabor. Det är heller inte förbjudet att promenera runt med en hammare. Och ska alla svartsjuka stalkande ex i Sverige dömmas för mord. Nej. Hon kommer att frias. Tyvärr - För naturligtvis är hon skyldig.
2008-08-15, 23:02
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oseko
Ja du, finns mycket hon hävdar...
Du menar att det inte finns några "hemliga" vänner och tro mig, jag är helt öppen för den teorin. På det sätt hon redovisat det hela förefaller det ju mest troligt att hon fabricerat dessa vänner. Min teori att hon antingen gjort det själv eller förmått någon av dessa "hemliga vänner" är väl ungefär lika med "hon har låtsaskompisar", dvs hon intalar sig själv detta via sjukdom. för frisk är hon ju knappast, oavsett skyldig eller inte?
2008-08-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Om 13-20 finns som T:s arbetstider i Smedjans kalender, kan det tidsintervallet mycket väl vara något som CS haft som riktmärke för när hennes "besök" måste vara klart. Smedjan, har hon vittnat om att hon känner till.

Valet av tiden är inte konstigt tycker jag. Tillräckligt för att det ska vara mörkt ute och lite folk i rörelse på gatan som kan se henne (strax före dådet kryllade det tydligen av barn ute) Allt i dagsljus vore farligt. Däremot visste hon väl inte riktigt hur lång tid dådet skulle ta. Hon chansade på att det skulle gå fort, men förväntade sig ändå säkert en marginal fram till 20, om det var då T kom hem oftast. Kanske var också planen att döda T ifall han skulle kommit på henne och reagerat negativt. Summan av kardemumman: Hon hade inget att förlora på valet av tid.
2008-08-15, 23:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Kanske morden inte alls var så noga planerade?
Om man tänker så här:
Efter att CS fått korgen av T, så försöker hon på alla vis få hans uppmärksamhet på sitt sjuka sätt. Själmordsforsök=funkade inte. Så sitter hon där i sin medömkan och googlar och googlar. Till vänner har hon gett inntryck av att hon och T fortfarande har det bra tillsammans, samtidigt som hon via sina spaningar på nätet ser hun T, E och barnen har det så fint. Jaha, då hittar hon på ett barn då, det måste nog fånga hans uppmärksamhet (enlig henne)?, eller ville hon bara "straffa" honom med detta?
Hur som helst, det får inte den effekt hon hoppats på. Googlar vidare, men kommer liksom ingen vart med detta. Hon tar ett steg vidare, hon börjar uppsöka Arboga, spionerar på den lycka hon tycker sig blåst på. Pinar sig själv med all denna svartsjuka. Det skulle vara hon! Inte E. Det skulle varit hennes barn T tog hand om, inte M och S.
Kanskje hon i sin förvrängda värld föreställer sig att de sitter där inne i huset och skrattar år henne och pratar skit. Känslomässigt förstörda människor kan konstruera upp de mest otroliga scener i sitt huvud.
Något ont växer innom henne. det växer och växer.
En dag spricker det totalt. Någon snabb impuls verkar det inte vara, snarare har det till slutt runnit över kanten för CS, ordentligt!
Det verkar lite långsökt att på snabb impuls packa ner en hammare, ta toget till Arboga för att sedan ringa på hos E och presentera sig.
Det har funnits gott om tid att tänka här, men någon lång planering behöver heller inte ligga bakom.
Något har gjort mycket ont i CS's inre. Skulden til detta onda ger hon T, men inirekt också hans nya familj. Hon mår skitdårligt, de mår alldeles utmärkt.
Det är här det rinner över för CS.
Ringa på et hus mitt i ett bostadsområde på en tid av dygnet då risken är mycket stor för att någon ser dig? Tror inte CS har tänkt så jättemycket på just det, det hon har tänkt på är att krossa denna familjelykka som skulle varit hennes. Meningen är att T ska få lika ont som henne, samtidigt som hon vill E och barnen ont. Dom ska inte få ha det bättre änn henne.....
Jaha.....Nu har jag bara spekulerat lite här, men i ett fall som detta undrar man ju hur mördaren tänker och känner, försker förstå alt detta ofattbara.
Ja, om CS är skyldig till detta så stämmer ditt scenario mycket bättre än det rena sagoscenario som målats upp att det fanns en plan att få T tillbaka.
2008-08-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det här med planeringen låter så otroligt. Hon åker till Arboga på fredagen med all sin mordrekvisita för att genomföra ett massmord. Då upptäcker hon att T är hemma. Då sätter hon sig på tåget hem och kollar i almanackan att hon har en lucka efter anställningsintervjuen på måndag att genomföra sitt massmord. Ok, då kontaktar jag min vännina och frågar om vi kan gå på krogen ikväll istället. Måste hem först och lämpa av min mordrekvisita och byta om. Stämmer detta så är jag mer nervös och fokuserad när jag skall åka och besiktiga bilen än vad hon är när hon skall genomföra ett massmord.

Mmm... men ditt scenario är inte så dumt ändå förutom det sista och då menar jag inte bilbesiktningen.
2008-08-15, 23:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
En sak jag tänkt på är att CS måste varit otroligt effektiv. Om jag skulle bli hamrad i huvudet så jag föll...skulle då mina barn bara stå och titta på? Skulle de bli så chockade att de frös fast psykiskt s a s och stod stilla där i hallen utan att säga ett knyst? Skulle de vara så lojala mot mig? De verkar inte varit handgemäng, dvs att de försökt skydda mamma eller varandra så CS måste nog knockat båda ungefär barnen samtidigt tror jag. Att de stod brevid varandra och inte hann förstå så mkt. Sedan måste hon väl då stått lutad över dem och slagit alla de där 100 slagen i deras huvuden då. Men borde de inte varit slagna i ansiktet om hon gjort så? Som jag förstår det var deras ansiktshud intakt. Jag får dock inte ihop bilden att hon kan ha gjort på annat sätt. Att ett av barnen ska ha bevittnat både mamma och syskon bli hamrade utan att själv ens springa iväg.

Någon teori kring detta?

Det är väl ganska vanligt att människor inte flyttar sig vid fara. Jag har flera gånger sett egna och andras barn 'frysa fast' i stället för att röra på sig om man påtalar omedelbar fara i t ex trafiken. Barn söker sig också till tryggheten, dvs i detta fall till sin mamma. Att m dessutom kanske ville rädda sin mamma är inte heller onormalt.
2008-08-15, 23:16
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:

Någon teori kring detta?

Lilla S höll sin nappflaska så troligt är väl att de kanske antingen satt och tittade på barnprogram och sen kom ut i hallen när de hörde tumult alt. att de redan befann sig i hallen när gm kom in och gav sig på E. Både S och M har fått många slag i huvudet men dock inte så många som 100 st. Antalet träffar är fler än slagen eftersom hammaren kan ha "studsat" eller gett dubbelslag om den t.ex. slog i både på ned- och uppvägen (knepigt att förklara) samt att gm även har slagit med "klosidan" som ger dubbla sår. Jag har försökt undvika bilderna på barnen i FUP men minns att både S och M träffats i ansiktet och fått sår där (pannan, vid sidan av munnen etc.). Alltså har de ej endast fått slag mot huvudet utan även mot ansiktet och till viss del även mot kroppen.
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-15 kl. 23:21.
2008-08-15, 23:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kanske morden inte alls var så noga planerade? /.../ Någon snabb impuls verkar det inte vara, snarare har det till slutt runnit över kanten för CS, ordentligt!
/.../
Ringa på et hus mitt i ett bostadsområde på en tid av dygnet då risken är mycket stor för att någon ser dig? Tror inte CS har tänkt så jättemycket på just det, det hon har tänkt på är att krossa denna familjelykka som skulle varit hennes. /..../
CS var i Arboga den 12, 14 och 17 mars - iklädd en mörk jacka med huva. Tidigare var hon i Arboga i slutet av januari - och även då var en hammare försvunnen i hennes hyresvärdinnas verktygslåda.

CS har planerat morden länge och väntade bara på lämpligt tillfälle att utföra dem - med kallt blod. Hon har inte för en sekund trott att hon skulle komma att misstänkas: Väldigt lugn, en tänkande och funderande människa som ofta gick sin egen väg, intresserad av historia och arkeologi, en jättesnäll, mjuk och omtänksam tjej - enligt T:s karakteristik av henne. Hennes förra pojkvän ska visst ha omkommit i en bilolycka (vilket CS inte nämner under alla polisförhör - ens i avledande syfte).

Lite tankspridd är hon också - som de flesta historieintresserade människor med forntiden som specialitet: Glömmer sina dagboksanteckningar hos en pålitlig vän ("Du har förstört mig - jag hatar dig för det."), färgen på sina skor, skosnören, jackor och cykelpumpar, försummar att rensa bort alla gamla foton från sin hårddisk, måste söka flera hundra gånger innan informationen går in, slår fel telefonnummer, trodde att hon hade en mörkgrön jacka i sin klädgarderob som polisen letade efter på övertid utan att finna, glömde att hon åkt bil till Arboga med en hemlig vän som hon inte vill avslöja pga Arboga-torpeder, blev rånad på sin plånbok vari ett viktigt mobiltelefonkort förvarades, känner inte igen sig själv på övervakningsbilder trots att hon själv fått upplysa om vilken tid hon anlänt till Arboga resp. avrest därifrån; känner inte heller igen sin ljusa jacka/kappa som borde kontrastera mot hennes mörkblå jeans tillika tygskor.

8 minuter innan hon stiger på tåget som ska föra henne till platsen för ett dubbelmord och ett mordförsök skriver hon in ordet "röjda" som ett sparat meddelande i sin mobil. - Det blev lite fel här: "Undanröjda" var ordet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in