2008-08-05, 22:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rent tekniskt är det ju så, men om rätten litar fullt ut på advokatens insinuationer att T. påverkat E., att E. genom media skulle ha uppfattat att en tysk kvinna var misstänkt samt att minnesprofessorns ord betraktas ostridbara så tror jag att E:s vittnesmål i praktiken inte skulle betyda något.
Visst. Men det är tre om där.
2008-08-05, 22:25
Moderator
Humbugs avatar
Får lite frågor när jag läser förundersökningsprotokollet.

Man hade hittat ett skärp eller liknande hemma hos tyskan. Detta hade gett reaktion mot medlet man använde för att hitta blod. Har man kunnat fastställa att det är blod och vems det är?
2008-08-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Får lite frågor när jag läser förundersökningsprotokollet.

Man hade hittat ett skärp eller liknande hemma hos tyskan. Detta hade gett reaktion mot medlet man använde för att hitta blod. Har man kunnat fastställa att det är blod och vems det är?

Blodet kom från CS själv.
2008-08-05, 22:27
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Inte mycket, men hon har erkänt att hon har rökt på!

Men om det nu är så att hon knäcker extra som kurir, så skulle det förklara många av de frågetecken som finns!

Hur hon försörjde sig, hennes resor runt om i Sverige (Arboga, Köping, Uppsala, Örebro), hennes resor runt om i Europa (Sverige, Tyskland, Holland, Grekland osv) med mera.
Total spekulation alltså.
2008-08-05, 22:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Nå, jag överdrev förstås om att det i sig nästan skulle räcka för en fällande dom. Men det är ju definitivt en mycket försvårande omständighet!

Och det måste ju gå att bevisa om hon talar sanning eller inte? Kolla upp med sjukhuset barnet ska ha fötts på och så vidare, kontrollera i deras arkiv, förhöra läkaren som ska ha förlöst barnet och så vidare.

Hon kommer ju så klart inte svara på frågan om vilket sjukhus barnet skulle ha fötts på. Förmodligen inte ens i vilket land.
2008-08-05, 22:28
Medlem
Lögnerna

Men varför erkänner hon bara inte att hon ljög om barnet!?
Hade hon gjort det hade det ju varit mer trovärdigt, kanske hade fler trott
på hennes oskuld, för att hon i alla fall var lite "ärlig". Men när hon bara ljuger o ljuger så sänker det ju hennes trovärdighet mer o mer. Förstår hon inte det!?
2008-08-05, 22:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
på hennes oskuld, för att hon i alla fall var lite "ärlig". Men när hon bara ljuger o ljuger så sänker det ju hennes trovärdighet mer o mer. Förstår hon inte det!?

Jag är benägen att hålla med, men är inte säker.

Om hon erkänner lögnen om barnet så är det i praktiken som att erkänna sin besatthet av T.. Detta under en period då hon påstår sig ha kommit över honom (väl?). Risken blir då att åklagarens frågor får ett fokus kring detta. Nu när hon inte erkänt att hon ljög om att ha fött barn så blir det svårare för åklagaren att ställa frågor kring hennes besattet. CS erkänner helt enkelt inte denna.
Senast redigerad av Troian 2008-08-05 kl. 22:33. Anledning: Utvecklade mitt resonemang
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Hon kommer ju så klart inte svara på frågan om vilket sjukhus barnet skulle ha fötts på. Förmodligen inte ens i vilket land.
Då saknar hon ju fullkomligt trovärdighet och alla kan utgå från att hon ljuger.

Varför i så fall ens fortsätta påstå något som är en uppenbar lögn?

Ljuger hon om detta försämrar det ju också hennes trovärdighet i allt annat. Knappast bra för henne.
Medlem
Citat:

Kan man verkligen vägra svara på sådana frågor!? Givetvis förstår jag att man KAN det...men det e ju fruktansvärt misskrediterande för hennes trovärdighet... Kan man inte beordra en gynekologisk undersökning!? Tvinga henne? Jag antar att sånt inte är tillåtet här i Sverige...skulle väl strida mot de mänskiga rättigheterna... Men jag hoppas att hennes advokat har informerat henne om att risken för henne att åka fast är betydligt större när hon vägrar svara på så många relevanta (!) frågor!
2008-08-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl

Ja, det hade varit enklast för henne att just säga att jo, jag mådde så dåligt att jag hittade på det där. Jag begriper inte varför hon vägrar svara på just det där om graviditeten, det skulle kunna vara så enkelt, att man kunde lägga det till handlingarna sedan. Hellre erkänna den lögnen än erkänna att man slagit ihjäl barnen liksom
2008-08-05, 22:33
Medlem
Citat:
Jag är benägen att hålla med.

Fast om hon erkänner lögnen om barnet så är det i praktiken som att erkänna sin besatthet av T.. Detta under en period då hon påstår sig ha kommit över honom (väl?).

Det har du rätt i! Men hur menar hon/tror hon att hennes nuv. beteende tolkas/uppfattas!? Hon kan väl inte ha fått för sig att detta försvar hon kör med ("jag vill inte svara", "det är privat") skulle funka bättre!?

Att hon är/varit besatt av T är ju utom allt tvivel. Varför erkänner hon inte bara det och säger typ "ja, jag var besatt av honom, jag fattar inte varför, ibland är kärleken blind - men jag har verkligen ingenting med morden o mordförsöket att göra". Det hade ju gjort det ännu svårare för åklagaren...Nu gräver hon ju bara sin egen grav...
2008-08-05, 22:33
Bannlyst
Jag tror inte att hon kommer klara av att hålla masken så länge till. om dom pressar henne som fan så bryter hon nog samman snart - det skulle hon behöva iaf. hon verkar hålla inne med alla sina känslor från det att T dumpade henne. hon vill inte vara lessen utan biter ihop istället, men det orkar man inte hur länge som helst.Åklagaren borde satsa på att få henne att berätta ännu mer om hur det kändes när T gjorde slut - där finns det kansek en öppning. Hon kan vara som en ketchupflaska - först kommer ingenting, men om man lirkar på rätt sätt kommer allt - och kanske även en lösning på arbogamorden.
Sätt in psykologer till åklagarens hjälp i rätten. psykologer som står på CS sida och som visar att dom bryr sej - ungefär som med Ander Eklund. CS måste känna förtroende innan hon börjar prata.
Dom kanske har gjort allt det här, men kanske inte tillräckligt isf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in