2008-08-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan man verkligen vägra svara på sådana frågor!? Givetvis förstår jag att man KAN det...men det e ju fruktansvärt misskrediterande för hennes trovärdighet... Kan man inte beordra en gynekologisk undersökning!? Tvinga henne? Jag antar att sånt inte är tillåtet här i Sverige...skulle väl strida mot de mänskiga rättigheterna... Men jag hoppas att hennes advokat har informerat henne om att risken för henne att åka fast är betydligt större när hon vägrar svara på så många relevanta (!) frågor!

Eftersom man kan tvingas genomföra en gynundersökning för att polisen skall se om man har narkotika på/i sig, så kanske man kan genomföra en inre kroppsbesiktning i ett sådant här fall också... Fast det har ju inte direkt bevisvärde för morden utan möjligen någon form av bevisvärde över hennes trovärdighet. Jag har svårt att tänka mig att det skulle bli av.
2008-08-05, 22:36
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Men varför erkänner hon bara inte att hon ljög om barnet!?
Hade hon gjort det hade det ju varit mer trovärdigt, kanske hade fler trott
på hennes oskuld, för att hon i alla fall var lite "ärlig". Men när hon bara ljuger o ljuger så sänker det ju hennes trovärdighet mer o mer. Förstår hon inte det!?

Hon kommer inte att erkänna någonting alls såvida inte åklagarsidan kan bevisa att hon ljuger. Så länge de inte kan det håller hon färgen.

De gånger CS inte kan hålla färgen hela vägen så slingrar hon sig istället och skyller t.ex. på att andra personer måste ha använt hennes dator utan hennes vetskap (angående adoptivpappans brev) eller att "det är ett lustigt sammanträffande" angående att det saknas en hammare i hennes hyresvärds lägenhet och att en hammare tillika är mordvapnet.

Det är ju uppenbart att hon ljuger på flera punkter men det går tyvärr inte alltid att bevisa.
2008-08-05, 22:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det har du rätt i! Men hur menar hon/tror hon att hennes nuv. beteende tolkas/uppfattas!? Hon kan väl inte ha fått för sig att detta försvar hon kör med ("jag vill inte svara", "det är privat") skulle funka bättre!?

Att hon är/varit besatt av T är ju utom allt tvivel. Varför erkänner hon inte bara det och säger typ "ja, jag var besatt av honom, jag fattar inte varför, ibland är kärleken blind - men jag har verkligen ingenting med morden o mordförsöket att göra". Det hade ju gjort det ännu svårare för åklagaren...Nu gräver hon ju bara sin egen grav...

Besattheten utgör ett motiv för attacken. Jag tror hon tjänar på att undvika frågor kring detta. Genom sina lögner om exempelvis barnet så kan hon styra åklagarens fokus.

Det blir svårt för åklagaren att ställa frågor av typen "Din besatthet av T., som visas av din lögn om barnet, uttryckte sig i flera telefonsamtal och besök i Arboga och runt E:s och T:s hus. Jag påstår att detta kulminerade i den fruktansvärda attacken den sjuttonde mars. Var det inte så, Christine?"

Hon kan då vifta bort frågan med "Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har inte sagt att jag fött ett barn. Jag har inte smygit runt deras hus. Din fråga är helt absurd."
2008-08-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
Jag tror inte att hon kommer klara av att hålla masken så länge till. om dom pressar henne som fan så bryter hon nog samman snart - det skulle hon behöva iaf. hon verkar hålla inne med alla sina känslor från det att T dumpade henne. hon vill inte vara lessen utan biter ihop istället, men det orkar man inte hur länge som helst.Åklagaren borde satsa på att få henne att berätta ännu mer om hur det kändes när T gjorde slut - där finns det kansek en öppning. Hon kan vara som en ketchupflaska - först kommer ingenting, men om man lirkar på rätt sätt kommer allt - och kanske även en lösning på arbogamorden.
Sätt in psykologer till åklagarens hjälp i rätten. psykologer som står på CS sida och som visar att dom bryr sej - ungefär som med Ander Eklund. CS måste känna förtroende innan hon börjar prata.
Dom kanske har gjort allt det här, men kanske inte tillräckligt isf.

Jag hoppas du har rätt!!
Fattar inte hur hon kan sitta inne med allt detta på sitt samvete!! Fattar inte för fem öre...hur kan man vara så jäkla KALL, OKÄNSLIG och AVTRUBBAD!? Att hon inte bara dör inombords av vad hon har gjort...bara bryter ihop och erkänner! Fattar inte hur hon ens orkar andas efter allt hon ställt till med... För jag antar att det är hon som är gm, kan inte tänka mig ngn annan gm just nu. Finns ju ingenting som pekar på en annan gm.
Slutligen... hur funkar hennes psyke som bara kan ignorera dessa hemskheter!? Har hon förträngt vad hon gjort!? Tror ni att hennes försvarare verkligen tror på hennes oskuld?
2008-08-05, 22:39
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är benägen att hålla med, men är inte säker.

Om hon erkänner lögnen om barnet så är det i praktiken som att erkänna sin besatthet av T.. Detta under en period då hon påstår sig ha kommit över honom (väl?). Risken blir då att åklagarens frågor får ett fokus kring detta. Nu när hon inte erkänt att hon ljög om att ha fött barn så blir det svårare för åklagaren att ställa frågor kring hennes besattet. CS erkänner helt enkelt inte denna.

Om jag minns rätt sa hon idag att hon kom över honom i maj förra året. Det skulle då verka väldigt mysko om hon helt plötsligt ljög ihop ett barn i januari i år. Som du säger, det är mycket viktigt för henne att visa att hon inte varit besatt, bara väldigt deprimerad just efter uppbrottet.

Jag tror ändå att det hade varit bättre för hennes trovärdighet att erkänna det. Hennes lögner är alldeles för genomskinliga. Besattheten ger henne motivet men det bevisar fortfarande inget...
2008-08-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Besattheten utgör ett motiv för attacken. Jag tror hon tjänar på att undvika frågor kring detta. Genom sina lögner om exempelvis barnet så kan hon styra åklagarens fokus.

Det blir svårt för åklagaren att ställa frågor av typen "Din besatthet av T., som visas av din lögn om barnet, uttryckte sig i flera telefonsamtal och besök i Arboga och runt E:s och T:s hus. Jag påstår att detta kulminerade i den fruktansvärda attacken den sjuttonde mars. Var det inte så, Christine?"

Hon kan då vifta bort frågan med "Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har inte sagt att jag fött ett barn. Jag har inte smygit runt deras hus. Din fråga är helt absurd."

Ja...så är det visserligen. Men ändå (!) kan inte förstå att hon orkar. Vore det inte lättast att bara lätta på trycket..? Eller hon kanske chansar på en friande dom? Och behåller fasaden tills dess? Jag tycker att man bör beordra en gyn.undersökning för att sänka hennes trovärdighet med bevis. Finns det inga bevis så får man väl skaffa! Har detta varit på tal?
2008-08-05, 22:42
Medlem
Kissanheikas avatar
Citat:
Jag hoppas du har rätt!!
Fattar inte hur hon kan sitta inne med allt detta på sitt samvete!! Fattar inte för fem öre...hur kan man vara så jäkla KALL, OKÄNSLIG och AVTRUBBAD!? Att hon inte bara dör inombords av vad hon har gjort...bara bryter ihop och erkänner! Fattar inte hur hon ens orkar andas efter allt hon ställt till med... För jag antar att det är hon som är gm, kan inte tänka mig ngn annan gm just nu. Finns ju ingenting som pekar på en annan gm.
Slutligen... hur funkar hennes psyke som bara kan ignorera dessa hemskheter!? Har hon förträngt vad hon gjort!? Tror ni att hennes försvarare verkligen tror på hennes oskuld?

Jag hoppas också på detta! (alltså att hon pressas till hon bryter samman, det du citerade hängde visst inte med i mitt citat). Fast sen tänker jag: det kanske går att förtränga och hålla masken såpass om hon ändå planerar att ta livet av sig om hon släpps. Känns inte så otroligt att hon skulle kunna göra det.
2008-08-05, 22:44
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Jag tycker att man bör beordra en gyn.undersökning för att sänka hennes trovärdighet med bevis. Finns det inga bevis så får man väl skaffa! Har detta varit på tal?

Släpp nu detta med gynundersökningen. Det har ingen större betydelse. Alla av CS närmaste vänner har hörts i utredningen. Ingen kan berätta om att CS varit gravid.
Medlem
Få CS att tala?

Kan man inte sluta ge henne lugnande eller antideppresiva, så att hennes psyke blir svagare och hon inte orkar fortsätta med lögnerna längre!? Eller bryter det mot mänskliga rättigheter eller? Tror att medicinen kan göra henne starkare att orka ljuga, kanske lättare att få fram ett erkännande utan mediciner?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hm. Hur skulle det vara olagligt att t ex få ett FUP mailad till sig, eller få en uppsättning xeroxkopior av original-FUP:et?

Det strider säkerligen mot PUL att lägga upp protokollet på en torrentsida. Men vilken paragraf av PUL menar du skulle vara tillämplig mot att ladda ner det?

Edit: pucktvåa, typ

Bör väl vara brott mot upphovsrätten i och med att nedladdningslagen nu gäller. Där är det ju förbjudet att ladda ned upphovsrättsskyddat material. Och polismyndigheten eller FG är väl rimligtvis upphovsman?
2008-08-05, 22:45
Bannlyst
Citat:
Jag hoppas du har rätt!!

men grejjen är att om "Alla" tycker att hon är ett kallt, okänsligt monster och CS känner detta så kommer hon att sluta sig än mer i sitt försvar - i hennes värld är det kanske HON som är offret iom att T dumpade henne. på sätt och vis är det väl så också och därför måste man få henne att känna att hon faktiskt är sedd som ett offer också - inte bara en ev förövare, man måste nå i till hennes sårade själ och bygga ett förtroende därifrån. jag tänker att CS omedvetet vill att åklagaren ska se henne som ett offer innan hon accepterar honom och börjar snacka. om åklagaren är osmart och bara kör på så finns risken att hon aldrig öppnar sej vilket det också verkar bli som.
2008-08-05, 22:46
Medlem
Troians avatar
Edit.
Senast redigerad av Troian 2008-08-05 kl. 22:50. Anledning: Tog bort inlägget då det byggde på en feltolkning från min sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in