2008-08-24, 14:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Vad har ni för kommentarer till detta? Jag tycker att jag hängt med relativt bra i rättegången, kanske inte så väl som en del av er här men ändå! Har försvaret använt sig av hårstråna redan eller kommer de att göra det mer i slutpläderingarna?

Edit för tillägg: Alltså jag känner till hårstråna- det var inte så jag menade. Jag menar mer att jag tycker inte att fokus varit så stort på dem, som Expressen verkar förutse att de kommer att bli imorgon....
Försvaret har ju nästan inte 'använt sig av' någonting hitills, utom någon lite förströdd och perifer fråga till ett vittne ibland.
2008-08-24, 14:05
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte hur det kan komma sig att alla här, oavsett vad de anser om CS skuld, utgår som en självklarhet ifrån att tingsrätten kommer att göra en felaktig dom, och att hovrätten kommer att göra en korrekt sådan.

Risken att TR resonerar politiskt korrekt i ett så uppmärksammat mål finns. Det har förekommit tidigare. Det känns 50/50 idag söndag. Jag begriper inte varför TR ej har 2 domare, och 4 nämndemän, i Arbogamålet. Det avgörs av 2 kvinnor från Kolsva, ena målsägarens hemort med ca 2400 invånare, och en pensionär från Arboga. Plus lagmannen. Upprördheten över detta bestialiska brott mot två oskyldiga små barn och deras mamma har varit stor i allmänhet. Lokalt i synnerhet.
2008-08-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Risken att TR resonerar politiskt korrekt i ett så uppmärksammat mål finns. Det har förekommit tidigare. Det känns 50/50 idag söndag. Jag begriper inte varför TR ej har 2 domare, och 4 nämndemän, i Arbogamålet. Det avgörs av 2 kvinnor från Kolsva, ena målsägarens hemort med ca 2400 invånare, och en pensionär från Arboga. Plus lagmannen. Upprördheten över detta bestialiska brott mot två oskyldiga små barn och deras mamma har varit stor i allmänhet. Lokalt i synnerhet.

Av vilken anledningen föringar du du TR:s sammansättning? I en domstol råder inte känslor utan vederlagda juridiska fakta.
2008-08-24, 14:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag har försökt fundera ut hur man skulle ha burit sig åt för att undgå att lämna spår av sina röresler och aktioner, men det är svårt. Det är faktiskt ett skrämmande storebrorssamhälle som avslöjas i den här rättegången.

På gott och ont. Nj:s alibi, förutom flickvännen, bestod i att han betalat med sitt kontokort (den famösa lakritspucken mm) samt att han hade sparat sin bussbiljett. Den senare återfanns vid husrannsakan, liggandes i ett etui. Hur många sparar en enkel bussbiljett (ej busskort, remsa etc) och dessutom tar hem den efter resans slut och lägger den i en ask? Utan dessa två saker hade han kanske suttit fortsatt häktad under lång tid.
2008-08-24, 14:19
Medlem
Citat:
FUP s.1126.
Jodå det gjorde läkaren, som alltså inte behandlade patienten.

LÖGN Läkare du hänvisar till är medicinskt ansvarig och, vilket tydligt framkommer i FUP s 1126, har träffat C. Han har även lång erfarenhet av rättspsykiatri, vilket också framkommer.

Citat:
Observera att ingen läkare som hade hand om CS´ vård kontaktade polisen. Utan enbart denne läkare kände sig nödgad att 25 mars ringa upp den polisman som han hört tagit kontakt med SSP 19 mars, på det direktnummer just den polisen lämnat till SSP och som fanns uppskrivit i CS journal. Ingen av de läkare som hade diagnosticerat CS kontaktade polis.
LÖGN Ingen läkare har diagnosticerat C, då hon inte genomgått någon utredning.

Citat:
Däremot denne ringde och berättade att en kollega till honom hade funderat kring en diagnos som inte framkommer i hennes journaler. Rent kafferastskvaller. Polisanmälande läkare framförde "tendenser åt asbergerhållet", trots att han alltså aldrig haft CS som patient. Oprofessionellt så det stänker om det.

LÖGN Detta är forfarande medicinskt ansvarig, LR, som visst haft henne som patient, fortfarande med hänvisning FUP 1126

Citat:
Att läkaren dagen efter sitt polissamtal, 26 mars, råkade vara den som utlämnade CS´ journaler har ingen sagt något om, det är en annan sak och kan ske av den som finns där och har tid på avdelningen.

Det är medicinskt ansvarig som lämnar ut journaler.
Även en liten sanning kryper in här...

Citat:
CS´behandlande läkare på SSP skriver gång på gång efter att ha träffat CS att det bedöms att ingen suicidrisk föreligger. Man överför patienten till öppenvården. Ingen oro trots att man vet att hon avbrutit sin medicinering på egen hand eller utifrån nyligt suicidförsök eller annat som framkommit. När polisen förhör en av CS två behandlande läkare (s.1124)" var" patientens suicidrisk plötsligt "uppenbar". Hon uppger också att hon inte är förvånad om CS är kapabel till att använda grovt våld, trots att inte ett tecken på detta har framkommit under patientens kontakt med psykiatrin.

LÖGN Gång efter annan...Den du hänvisat till nu, FUP s 1124, är psykolog, inte läkare. De har, för informations skull, helt olika roller...
En psykolog får, med små undantag, inte ställa diagnos i Sverige - det är läkarna som gör det.

Om du nu ska lägga så mycket energi på ett inlägg - varför inte skriva sanning då?
Du kan säkert vilseleda någon som läser, som inte har tillgång till FUP - Men inte oss andra!
Senast redigerad av Vimperk 2008-08-24 kl. 14:26. Anledning: stavfel, igen...
2008-08-24, 14:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singalong
Av vilken anledningen föringar du du TR:s sammansättning? I en domstol råder inte känslor utan vederlagda juridiska fakta.

Som i fallet Mattias Flink då menar du? Gång på gång har TR visat att de bara är människor och låter sig påverkas av opinion och media. Om TR vore perfekt skulle inte en enda dom ändras i högre instans, nicht war?

Tidigare detta år dömde TR Tubays mördare till livstids fängelse, samt dömde ut skadestånd till hennes flera vuxna, hemifrånflyttade syskon. HR sänkte till 10 års fängelse och ogillade skadestånd till de nämnda, helt korrekt juridiskt. Det är en jäkla tur att det finns högre instanser som inte ägnar sig åt orealistiska tolkningar och, ibland, tyvärr även något slags godtycke.
2008-08-24, 14:24
Medlem
Tuesdays avatar
vimperk.

Läs journalkopiorna, inte enbart polisförhören.
2008-08-24, 14:26
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
På gott och ont. Nj:s alibi, förutom flickvännen, bestod i att han betalat med sitt kontokort (den famösa lakritspucken mm) samt att han hade sparat sin bussbiljett. Den senare återfanns vid husrannsakan, liggandes i ett etui. Hur många sparar en enkel bussbiljett (ej busskort, remsa etc) och dessutom tar hem den efter resans slut och lägger den i en ask? Utan dessa två saker hade han kanske suttit fortsatt häktad under lång tid.

Känner många som sparar alla sina kvitton, ser personligen inget konstigt i det. Däremot kan jag hålla med NJ i följande;

"– Det är konstigt att det ska ta tre dagar att kolla upp allt när det finns så konkreta saker att gå på som videoövervakning från Ica Maxi."

http://vasteras.expressen.se/Nyheter/1.1244474/jag-ar-saker-pa-att-tyskan-gjorde-det
2008-08-24, 14:28
Medlem
Citat:
vimperk.

Läs journalkopiorna, inte enbart polisförhören.

Så nu antyder du att LR ljuger också? I polisförhör?

Du överträffar snart C i förvrängningar...
2008-08-24, 14:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Så vitt jag har förstått är en sådan redan begärd, eller ska jag säga aviserad till målsägande att den kommer begäras - om nu lagen säger att man måste vänta tills slutplädering med att formellt begära den. (det sista här är en gissning från min sida)

Det tas upp i rätten imorgon. Hur ställer sig försvaret? (Inte för att det spelar någon roll eftersom rätten beslutar).
2008-08-24, 14:32
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singalong
Spekulatörerna dagspress/tv har ju sedan länge slutat att rapportera i målet. Och det av anledningen att det inte finns något som talar mot CS. Aftonbladet hade en blänkare om en kameramobil för att göra det negativt för CS. Att Expressen har uppgifter att "hårstrån från en främmande man" är ju fantastiskt. Hur tusan vet expressen detta? Eller saxade du fel?

Nej singalong, inget felsaxande här inte Att det funnits hårstrån på platsen som man kunnat fastställa tillhör en man eller pojke har varit känt länge, samt att det i Emmas hand fanns hårstrån utan rötter, som inte tillhörde CS, men som KAN vara Emmas egna (eller någon annans). Vad jag menade var att det inte tagits uppså mycket i själva rättegången ... men nu ska Expressen väl försöka få ut några lösnummer av det förstås...
2008-08-24, 14:32
Medlem
När du hänvisar till FUN, Tuesday, så ljuger du.
Du hänvisar inte till journalkopior...utan till FUN, s 1124 och 1126.
Med de hänvisningarna förvandlar du allt du skriver till lögn.

Varför har jag väldigt svårt att förstå...eller inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in