2008-08-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Polisen har dykt i Arboga ån efter att det fått ett tips av en anonym man som hade en väninna som sett en kvinna kasta något i ån..
Dock var Arbogaån ganska stöm vid denna tid o ån har dybotten.

Om man tänker sig att det var en hammare som slängdes i ån kan den inte förflyttar många meter ens vid strid ström.
Jag undrar om det finns metalldetektorer som kan användas några meter under vattenytan?
Hur bar de sig åt när de hittade Mockfjärdsrevolvern (Palmemordet) i Djursjön flera år efteråt?
2008-08-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Där har du dock fel. Polisen har rätt att göra en kroppsbesiktning. RB 28:12 handlar om när man får göra en sådan. Det korta svaret är att CS definitivt hamnar inom den kategori av människor som får kroppsbesiktigas.

Man kan också tillägga att CS inte komma behöva kroppsvisiteras för att det finns tillräckligt med bevis att hon aldrig fött något barn.
2008-08-12, 18:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Om man tänker sig att det var en hammare som slängdes i ån kan den inte förflyttar många meter ens vid strid ström.
Jag undrar om det finns metalldetektorer som kan användas några meter under vattenytan?
Hur bar de sig åt när de hittade Mockfjärdsrevolvern (Palmemordet) i Djursjön flera år efteråt?

Hittade bara detta (Wikpedia, dock..):
"Revolvern hittades i november 2006 under privata dykningar i Djursjön väster om Mockfjärd, efter tips till tidningen Expressen. Ålänningen Christian Holmén på Expressen kontaktade två Åländska dykare, Benny Gustafsson och Ove Jansson, som redan efter tre timmar hittade vapnet som varit så eftersökt i 20 år. Revolvern överlämnades till polisen den 20 november 2006[3]. Enligt uppgifter till polisen slängdes revolvern i sjön i oktober 1983[3], varför det har ifrågasatts om vapnet verkligen användes vid mordet på statsministern den 28 februari 1986."

Själv tror jag inte att kläder o vapen dumpades i Arbogaån, jag tror de finns i Stockholm NÅGONSTANS..
2008-08-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Skulle hon ha fött ett barn och adoperat bort det, så har åklagaren fortfarande ett alldeles utmärkt motiv för brottet. Ett bättre motiv vill jag säga om man antar att planen var att döda barnen. Lite fantasi får man använda här.

Far du efter möjligheten att T skulle adoptera sina bonusbarn med en vidare svindlande tanke att CS/T´s barn ska vara ensam arvinge?
Nä, så tokigt kan jag väl inte tro du tänkte.
2008-08-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Från filmen den 12 mars syns det tydligt att det är fråga om mörka skor med en tjock vit rand nedtill, precis som på Vans Bearcat.

Detta har jag själv noterat särskilt utan att ha nämnt det tidigare. Jag tycker att man kan se Vans skor på vissa övervakningsbilder.
2008-08-12, 18:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Man kan också tillägga att CS inte komma behöva kroppsvisiteras för att det finns tillräckligt med bevis att hon aldrig fött något barn.

Nej, det finns ingen anledning att kroppsbesiktiga henne för åklagarens del eftersom man inte kan bevisa att hon inte fött barn med hjälp av en kroppsbesiktning. Det enda man eventuellt skulle kunna hitta är bevis för att hon faktiskt fött barn.

Sen är det ganska viktigt att hålla isär kroppsvisitation (leta igenom kläderna) och kroppsbesiktning (leta igenom kroppen på utsidan eller insidan).
2008-08-12, 18:45
Medlem
Citat:
Åklagaren vill visa att CS är en lögnare. Inte bara en vanlig lögnare, utan en lögnare som går så långt som att inte bara påstå att hon är gravid för att få tillbaka sitt ex, hon går steget längre och ljuger om att hon fött barnet, efter det går hon ännu ett steg och låtsas själv vara en person som adopterat barnet. Att gå så långt är att passera gränsen för mytomani och börja närma sig det sinnessjuka området.

Om åklagaren lyckas visa att CS ljuger om barnet så har han samtidigt lyckats visa att CS är allvarligt störd. Det är någonting som innebär att hennes trovärdighet i princip blir noll. Om han lyckas rasera CS trovärdighet så innebär det att domstolen inte kommer att fästa någon som helst vikt vid hennes egna uppgifter om vad hon gjorde morddagen.

Om man har tagit bort hennes egna uppgifter så finns bara den långa indiciekedjan kvar, den som börjar i CS besatthet av T och slutar i hallen i Arboga.

Detta är vad jag också tror är åklagarens strategi.
2008-08-12, 18:45
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Detta har jag själv noterat särskilt utan att ha nämnt det tidigare. Jag tycker att man kan se Vans skor på vissa övervakningsbilder.
Kan du då även se bärarna av skorna?
2008-08-12, 18:46
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Nej, det finns ingen anledning att kroppsbesiktiga henne för åklagarens del eftersom man inte kan bevisa att hon inte fött barn med hjälp av en kroppsbesiktning. Det enda man eventuellt skulle kunna hitta är bevis för att hon faktiskt fött barn.

Sen är det ganska viktigt att hålla isär kroppsvisitation (leta igenom kläderna) och kroppsbesiktning (leta igenom kroppen på utsidan eller insidan).

Med andra ord borde försvaret ropat efter en kroppsbesiktning om det funnits substans i det?
2008-08-12, 18:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Far du efter möjligheten att T skulle adoptera sina bonusbarn med en vidare svindlande tanke att CS/T´s barn ska vara ensam arvinge?
Nä, så tokigt kan jag väl inte tro du tänkte.
Nej en så tokig och obegriplig tanke hade jag inte.
Men vad tror du? Om nu det osannolika att ett adoptivbarn dök upp skulle hända. Skulle det få någon att ändra åsikt i skuldfrågan?
2008-08-12, 18:53
Medlem
Citat:
En sådan undersökning skulle troligtvis kunna gynna försvaret då de skulle hävda att det fanns en osäkerhetsfaktor i vad de fått fram, dessutom hur synd det var om Cs som fick genomlida detta "övergrepp"...

Nu är det ju uppenbart för var o en utan allvarliga läshinder att barnet aldrig existerat!

Spelar ju varken till eller från om hon har fött ett barn eller inte.
CS har tydligen ljugit om många saker i denna utredning. Om det är medvetet eller pga bristande språkkunskaper vet vi inte. Om det skulle bevisas att hon
inte fött något barn knyter den lögnen fortfarande henne inte till mordplatsen.
Sen har kvinnor ljugit om graviditeter sedan stenåldern för att försöka få fast en man.
2008-08-12, 18:58
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Med andra ord borde försvaret ropat efter en kroppsbesiktning om det funnits substans i det?

Det låter som ett rimligt antagande, men å andra sidan så verkar CS inte ha sveriges bästa försvarsadvokater om jag uttrycker mig diplomatiskt, så jag vet inte om man kan dra för stora slutsatser av att de inte efterfrågat en sådan.

Det kan finnas massor med orsaker, CS vill inte att försvaret ska göra det, CS har inga förlossningsskador, försvaret har inte tänkt på det. Förmodligen är det en kombination av alla tre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in