2008-08-15, 15:41
Medlem
BoISarens avatar
FUP Sid. 132
Citat:
Därefter kontrollerades tunnan med farliga föremål genom att hälla ut alla sakerna på ett golv.
Mest var det stickföremål, knivar mm, men 3 st hammare låg i tunnan.
En utav hammarna var en sk klohammare och den togs i beslag. Denna hammare hade storlek o utseende som den som Nakori ritat en skiss på.
Vidare fanns en mindre hammare som kan betecknas som en leksakshammare samt en större hammare av sk kulmodell.
2008-08-15, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Att slå ner E i hallen, snabbt är väl både en uttänkt manöver då det där är minst insyn utifrån, men även förklarligt ur affekt-läget som måste ha krävts för att göra det. Minsta händelse i mötet där kunde ha hindrat dådet. För en förstagångs-mördare borde det vara 'vanskligt' att möta en människa som man byggt upp ett irrationellt fiktivt hat mot öga mot öga. Risken att garden bågnar om den hatade rivalen blir en person är nog ganska stor, misstänker jag. Om man är någotsånär intakt psykiskt.

Det förbryllar mig, brottet kräver starka känslor, kräver en hög grad av verklighetsfrånvaro: hur har i så fall cs rationellt kunnat planlägga detaljerna inför gärningen under dessa omständigheter?
Familjen hade ju inte bott särskilt länge i villan.
Inte bara tillfället, utförandet men också efterarbetet kräver en mängd kunskaper och förberedelser för att göra "rätt" val.
Hon hade inte bara "tur", eftersom delar av hennes agerande, enligt utredningens antaganden, tyder på att hon vill komma undan med brottet.

Kan detta ha varit "projektet" som under en tid gav CS mening i livet? Kan hennes fokus så starkt ha styrts mot tanken på om hon skulle lyckas med dådet och sedan komma undan med det? Är hon så affekterad att effekterna för offren och de anhöriga inte når in i hennes hjärna. Först kommer de livgivande adrenalinchockerna av tankar på att lyckas med brottet och uppnå sitt motiv, sedan kommer adrenalinchocker för att komma undan i Jakten på en mördare, därefter hypas systemet i det mindgame som häktningen inneburit och därefter rättegången. Under de omständgheterna befinner man sig lånt ifrån sitt innersta, där ånger och medkänsla finns. Möligen är detta som ett enda långt triumftåg för en cs som befinner sig i händelsernas centrm mer levande än på länge.

Intressant inlägg.
Å ena sidan så har brottet karaktären av impulsbrott.
Å andra sidan menar man att CS har planerat det här in i MINSTA detalj , hur hon ska komma undan , när och hur hon ska utföra brottet osv.
2008-08-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamlon
Har vi inte haft den här diskussionen om Skavsta tidigare? Polisen visste vilken typ av hammare de letade efter och tog med sig de tre som kunde ha varit mordvapnet. Varför ska de ta med sig hammare som omöjligen kan ha varit mordvapnet?

// Hamlon aka Carl Hamilton

Men varför utesluta någonting?

Ok om de uteslöt sju stycken leksakshammare, men så jädra stor skillnad är det inte på hammare och hammare att man behöver utesluta flera stycken hammare? Varför inte analysera alla hammare utom leksakshammaren? Tänk omd et faktiskt inte var hyresvärdinnans hammare hon hamrade ihjäl dem med, utan en annan hammare som funkade utmärkt att slå ihjäl ngn med som fick ligga kvar i den där tunnan?
2008-08-15, 15:44
Bannlyst
hammaren är det minsta problemet. Alla som sett obduktionsbilderna vet att avståndet mellan gripklornas ytterkanter är tre centimeter (har jag för mig. är på jobbet och FUP är hemma.)
Då gör man rätt i att skita i alla hammare som har gripklor som är mindre än två eller större än fyra cm.
2008-08-15, 15:44
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis

Ok om de uteslöt sju stycken leksakshammare, men så jädra stor skillnad är det inte på hammare och hammare att man behöver utesluta flera stycken hammare? Varför inte analysera alla hammare utom leksakshammaren? Tänk omd et faktiskt inte var hyresvärdinnans hammare hon hamrade ihjäl dem med, utan en annan hammare som funkade utmärkt att slå ihjäl ngn med som fick ligga kvar i den där tunnan?
Läs FUP. Eller mitt inlägg en bit upp
2008-08-15, 15:45
Medlem
Citat:

Polisen letade efter en hammare med "spikklo" och hammare som inte hade det är inte intressanta...
2008-08-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Men hon avbröt själv sin medicinering tidigare, utan nedtrappning, så varför skulle hon öht vara medicinerad? En som själv avbryter medicineringen utan läkarkontroll är nog inte spec. intresserad av att bli medicinerad.

Nope, jag tror inte hon går på mediciner. Inte heller tror jag att mediciner påverkar en människa till att ljuga och ändra sin berättelse som hon gjort.

Biverkningar? Knappast.

Hon lär ju må skit av omständigheterna om inte annat. Ok, hon kanske satte ut sina mediciner själv förut, men att bli skyldigt eller oskyldigt häktad kan nog få dem flesta att vilja ta något lugnande, tror du inte?
2008-08-15, 15:47
Medlem
Citat:

Att de visste vad det var för hammare de sökte efter hade väl ändå ingenting med hyresvärdinnans hammare att göra utan baserades väl på uppgifter från teknikerna/obduktion?
2008-08-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamlon
Polisen letade efter en hammare med "spikklo" och hammare som inte hade det är inte intressanta...

Jag trodde det var kutym med spikklo på hammare. Jag har nog aldrig sett en hammare utan något att dra ut spik med.
2008-08-15, 15:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Enligt de första uppgifterna i media var dörren olåst för att katterna skulle kunna gå in och ut.
Du kan väl inte mena att dessa uppgifter skulle vara mer trovärdiga än alla senare, i förhör med mera, som säger motsatsen?
2008-08-15, 15:50
Medlem
Citat:
Jag trodde det var kutym med spikklo på hammare. Jag har nog aldrig sett en hammare utan något att dra ut spik med.

Det finns hundratals olika utföranden och storlekar på hammare.
2008-08-15, 15:50
Bannlyst
Citat:

Oj oj, det finns en massa olika modeller. Titta här till exempel

http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/Beskrivningar/Allmant/Lar_dig_hamra_-_Byggskolan/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in