Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Ja, jo det var en lite udda formulerad reflektion bara, eftersom du uttryckligen sa att enligt dig hade vittnet nu tappat all trovärdighet eftersom hon kom ihåg vad CS hade för skor på sig. Hur du kom fram till den slutsatsen kring vittnets trovärdighet ville du dock inte utveckla mer än en raljerande harang om hur 300 kilos mördare skulle ha clowndräkt på sig. Det är humor det!
Problemet är att du tydligen konstant pendlar mellan humor, personliga reflektioner och påståenden. Det som gör det hela lite komplicerat är att du formulerar dina inlägg på ett sådant sätt att det är fullkomligt omöjligt att ens gissa sig till var det ena börjar och det andra slutar. Kvar blir en ofta hopplöst tilltrasslad post där man kastas mellan dina väninnor, clowner, påhittade situationer och dina slutsatser av allt det ovanstående.
Ja, jo jag skulle nog bli ganska förvånad om jag visste hur ofta vittnen tillrättalägger sina vittnesmål för att vara till lags. Har du några siffor på det eller sitter du och skämtar igen? Kanske en reflektion? En analogi grundad på hur många gånger du själv far med osanning när du umgås med dina väninnor?
Nu slumpar det sig så att jag faktiskt har sett ganska många rättegångar så det vore lite intressant att få höra lite siffror på hur vanligt det är med vittnen som ljuger.
Nej, du har helt rätt i att jag inte bevittnat så många Sharia-rättegångar. Jag tror dock att det inte spelar så jättestor roll i just den här diskussionen eftersom CS är inblandad i en helt vanlig svensk rättegång, jag har bevittnat ett otal sådana.
Sen är det iofs lite synd att jag är en så humorfri clown som inte fattar när du skämtar och när du är allvarlig. Det hade ju varit så mycket roligare för alla i den här tråden om vi kunnat samlas i ett gott skratt åt ditt clown-skämt.
Nej det fordras en viss intellektuell flexibilitet för att förstå att vissa saker jag skrev var jämförelser..försökte illustrera dem genom att ta ut svängarna så att så att alla skulle förstå..det gjrode de uppernbarlgien inte. Att inte kuna skilja på fantasi och verklighet är en stor brist hos dej. Att itne förstå personliga jämförelser likaså.
Du har fortfarande inte svarat på den viktigaste frågan: VAR skrev jag att vi borde ha ett sådant vittnesförfande?
Och det där med Sharialagarna var DU som drog fram. Inte jag. Jag väntar med spänning på att Hammurabis-och de Salonmoniska lagarna ska dras fram som nåt jag vill ha. Lite svårt att be mej lämna landet för att bosätta mej i länder där de tillämpas bara.
Du tror på fullt allvar att jag sitter och räknar när jag "hör" "antar" "sluter mej till med största sannoklikhet" att någon ljuger, överdriver eller har glömt.. för att tillrättalägga sitt vittnesmål i önskad riktning? Varför skulle nån ha intresse för att vilja se mina siffror? Rättens ledamoter är för det mesta fullt kapabla att själv dra dessa slutsatser. Efter nåra år i rätten är de flesta luttrade och till skillnad från dej utrustade med förmågan att bedöma trovärdighet utan vare sej siffor och paragrafer. Hur går det för dej i rätten när man lägger fram jämförelser för att illustrera något man vill ha sagt p åett paln som alla förstår. Även den tilltalade. Sitter du där där som den enda som inte fattat nånting? Kliv ner från dina höga hästar paragrafryttare och försök förstå att detta är ett forum. Inte en rättsal där allt ska analyseras med en vis jargong och i en viss ordning.Du låter som de jur stud som nosat på proppen och plötsligt slår sin uttråkade omvärld med paragrafer och siffror.
Det går över efter nåra år. Hos de flesta...