2008-08-15, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Som jag förstår det låg alla beslagtagna hammare i en stor järnskrottunna som bara töms någongång per månad då den är proppfull. CS hammare_låg således i den tunnan. Däremot kan man väl sia om hammaren kanske var väl rengjord?

Eller som det skrivits ganska många gånger här..att hon inte hade någon hammare alls med sig till Skavsta utan det var hennes förklaring till att hyrestantens hammare var försvunnen. Hon kanske försökte ligga steget före och räknade inte med att bli MT så snabbt? Kanske var hennes plan att någon först mycket senare skulle påminna sig om att den hammaren som av misstag hamnat i hennes packning blev kvar på flygplatsen..
2008-08-15, 12:47
Bannlyst
Citat:
Som jag förstår det låg alla beslagtagna hammare i en stor järnskrottunna som bara töms någongång per månad då den är proppfull. CS hammare_låg således i den tunnan. Däremot kan man väl sia om hammaren kanske var väl rengjord?

Vad är det du inte fattar? Hon har inte lämnat ifrån sig någon hammare på skavsta ens. Den är nedgrävd i skogen någonstanns eller på botten av en djup sjö.
2008-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Lägenhetsinnehavaren har (såvitt jag minns) inte kunnat identifiera sin hammare, vilken således saknas och kan möjligen vara det redskap som användes vid dådet.
2008-08-15, 13:07
Medlem
Waadis avatar
Att slå ner E i hallen, snabbt är väl både en uttänkt manöver då det där är minst insyn utifrån, men även förklarligt ur affekt-läget som måste ha krävts för att göra det. Minsta händelse i mötet där kunde ha hindrat dådet. För en förstagångs-mördare borde det vara 'vanskligt' att möta en människa som man byggt upp ett irrationellt fiktivt hat mot öga mot öga. Risken att garden bågnar om den hatade rivalen blir en person är nog ganska stor, misstänker jag. Om man är någotsånär intakt psykiskt.

Det förbryllar mig, brottet kräver starka känslor, kräver en hög grad av verklighetsfrånvaro: hur har i så fall cs rationellt kunnat planlägga detaljerna inför gärningen under dessa omständigheter?
Familjen hade ju inte bott särskilt länge i villan.
Inte bara tillfället, utförandet men också efterarbetet kräver en mängd kunskaper och förberedelser för att göra "rätt" val.
Hon hade inte bara "tur", eftersom delar av hennes agerande, enligt utredningens antaganden, tyder på att hon vill komma undan med brottet.

Kan detta ha varit "projektet" som under en tid gav CS mening i livet? Kan hennes fokus så starkt ha styrts mot tanken på om hon skulle lyckas med dådet och sedan komma undan med det? Är hon så affekterad att effekterna för offren och de anhöriga inte når in i hennes hjärna. Först kommer de livgivande adrenalinchockerna av tankar på att lyckas med brottet och uppnå sitt motiv, sedan kommer adrenalinchocker för att komma undan i Jakten på en mördare, därefter hypas systemet i det mindgame som häktningen inneburit och därefter rättegången. Under de omständgheterna befinner man sig lånt ifrån sitt innersta, där ånger och medkänsla finns. Möligen är detta som ett enda långt triumftåg för en cs som befinner sig i händelsernas centrm mer levande än på länge.
2008-08-15, 13:12
Medlem
zziixxs avatar
LÄngden

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag tänkte så här:
Hade det inte varit smartare att köpa en hammare på tex Clas Olsson när det var som mest folk där? Är nog ganska tryggt om man gör det innne i Stockholm?

Ang. Es beskrivninga av S som 20 cm kortare än hon är i verkligheten:
När ska det gå in att den lilla yttertrappan är 20cm hög? O att man rimligtvis står NEDANFÖR denna när man ringer på dörren, i alla fall vid dessa hus?
Capish?

Men om du fick en sådan fråga om längd på en person skulle du väl ta hänsyn till om personen stod på trappen eller nedanför. Dessutom har ju E släppt in henne (- hon skulle ju bara komma in och hälsa (fu))och därmed stått i "samma plan" som CS.
Jag kan lova att försvaret kommer att trycka på detta i slutanförandet. För att CS ska kunna dömas måste man kunna utesluta en annan gärningsman och E´s utsaga öppnar dörren för det.
2008-08-15, 13:14
Medlem
zziixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Lägenhetsinnehavaren har (såvitt jag minns) inte kunnat identifiera sin hammare, vilken således saknas och kan möjligen vara det redskap som användes vid dådet.

Det är helt riktigt!
2008-08-15, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Att slå ner E i hallen, snabbt är väl både en uttänkt manöver då det där är minst insyn utifrån, men även förklarligt ur affekt-läget som måste ha krävts för att göra det. Minsta händelse i mötet där kunde ha hindrat dådet. För en förstagångs-mördare borde det vara 'vanskligt' att möta en människa som man byggt upp ett irrationellt fiktivt hat mot öga mot öga. Risken att garden bågnar om den hatade rivalen blir en person är nog ganska stor, misstänker jag. Om man är någotsånär intakt psykiskt.

Det förbryllar mig, brottet kräver starka känslor, kräver en hög grad av verklighetsfrånvaro: hur har i så fall cs rationellt kunnat planlägga detaljerna inför gärningen under dessa omständigheter?
Inte bara tillfället, utförandet men också efterarbetet kräver en mängd kunskaper och förberedelser för att göra "rätt" val.
Hon hade inte bara "tur", eftersom delar av hennes agerande, enligt utredningens antaganden, tyder på att hon vill komma undan med brottet.

Kan detta ha varit "projektet" som under en tid gav CS mening i livet? Kan hennes fokus så starkt ha styrts mot tanken på om hon skulle lyckas med dådet och sedan komma undan med det? Är hon så affekterad att effekterna för offren och de anhöriga inte når in i hennes hjärna. Först kommer de livgivande adrenalinchockerna av tankar på att lyckas med brottet och uppnå sitt motiv, sedan kommer adrenalinchocker för att komma undan i Jakten på en mördare, därefter hypas systemet i det mindgame som häktningen inneburit och därefter rättegången. Under de omständgheterna befinner man sig lånt ifrån sitt innersta, där ånger och medkänsla finns. Möligen är detta som ett enda långt triumftåg för en cs som befinner sig i händelsernas centrm mer levande än på länge.

Jag tror att du har rätt i mycket i det du skriver om. Jag har själv tänkt precis i dom banorna.
Sen var det en tidigare skribent här som fick mig att tänka om i frågan på beställningsmord mm. Antalet slag...det tyder starkt på ett otroligt hatbrott, särskilt mot barnen. Jag tvivlar att en lejd mördare skulle klara av eller ens behöva slå så otroligt mycket.
Däremot är jag tveksam över CS känslor för T. Jag tror att hennes kärlek sakta vänts till hat och förakt och att hon inte var ute för att få honom tillbaka på något vis. Jag inbillar mig att det var hela situationen som störde CS. Familjen, barnen, huset, resan till Sälen allt det där hon ville ha men som hon inte fick. Någonstans är CS ett övergivet barn..en flicka som saknar sin pappa och som skär sig och inte klarar av att återigen bli övergiven.
De där barnen fick allting..de levde det liv hon kunde ha haft, jag tror hennes hat riktades starkt mot just barnen eftersom de stackarna fick ta emot mest slag. Sen ville hon att T skulle lida. Han skulle få må lika dåligt som hon själv mått och värre.

Det här blev kanske lite väl analytiskt men jag tror att det kan ligga något sånt här bakom.
2008-08-15, 13:55
Medlem
eloges avatar
Citat:

Ett väldigt intressant inlägg i kontrast till de överförenklade förklaringsmodeller som ofta presenteras. Har inga svar på dina frågor, men tycker att det är viktigt att de ställs.
2008-08-15, 13:58
Medlem
Citat:

Kan detta ha varit "projektet" som under en tid gav CS mening i livet? Kan hennes fokus så starkt ha styrts mot tanken på om hon skulle lyckas med dådet och sedan komma undan med det? Är hon så affekterad att effekterna för offren och de anhöriga inte når in i hennes hjärna.

Mm.. detta har jag också funderat mycket över.

Det är omöjligt att föreställa sig någon sitta och planera ett barnamord helt kallt under en längre tid utan att någongång reflektera över vad fan det är man håller på med egentligen.. Men well, CS är nog inte riktigt som oss andra.

Personligen tror jag inte att CS lagt någon större möda i förarbetet med att sopa igen alla spår, rättare sagt hennes fokus har inte varit där, men för en någorlunda intelligent människa så är det nog omöjligt att inte tänka i såna banor. Det jag menar är att jag tror inte hennes tanke nånsin har varit att komma undan med det perfekta brottet men dådet har ändå planerats till stor del. Huvudsaken för CS var att dådet ö h t blev av, att hon fick förstöra familjelyckan för T. Med tanke på hennes psykiska tillstånd, alla depressioner och självmordsförsök de senaste åren så tänkte hon säkert att det inte egentligen spelar någon större roll om hon nu åker fast, allt är förstört ändå. Kanske hade hon planer på att ta sitt liv i Tyskland.

Sen har jag också tänkt som du angående att detta blev hennes "projekt". Att det blev hennes sysselsättning. Kontaktförsöken med T funkade inte så hon hittade en annan väg. När det först började talas om att CS hade stalkat T så tyckte jag det var lite väl magert med dokumenterad "förföljelse". Jag blev förvånad över att en person som var så besatt som CS inte ringde honom oftare, att hon inte dök upp på hans arbetsplats mer och att hon inte maxade graviditetsstoryn på olika sätt...

Men nu tänker jag att hon insåg efter ett tag att ringa, dyka upp hos honom, göra självmordsförsök osv inte skulle leda någonstans. När han sedan inte brydde sig om barnet och graviditeten mer än att vilja veta om det verkligen var sant.. ja då gick det överstyr för CS. Hon blev rasande över hans avvisanden och började i det tysta med detta "projekt". Hennes planeranden av dådet är det som har gett henne ångestlindring och är anledningen till att hon inte campat utanför deras hus 24/7.
2008-08-15, 14:01
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zziixx
Men om du fick en sådan fråga om längd på en person skulle du väl ta hänsyn till om personen stod på trappen eller nedanför. Dessutom har ju E släppt in henne (- hon skulle ju bara komma in och hälsa (fu))och därmed stått i "samma plan" som CS.
Jag kan lova att försvaret kommer att trycka på detta i slutanförandet. För att CS ska kunna dömas måste man kunna utesluta en annan gärningsman och E´s utsaga öppnar dörren för det.

Uttalanden från E är ju minnesfragment och alltså är det väl inte särskilt konstigt om hon inte minns om personen stod ett trappsteg ned eller inte. Hon minns ju även att hon "tittat upp" på gm, men sedan om detta är i samband med att de båda står i hallen eller om det är för att E ligger ned låter jag vara osagt. Att hon frivilligt släppt in gm är i dagsläget inte heller fastslaget då det inte finns någon redogörelse om händelseförloppet från någon gm samt att E som sagt endast har enstaka minnesfragment från kvällen i fråga.

Jag tror personligen inte det är en slump att dessa minnesbilder pekar mot CS som gm, och det faktum att E inte minns exakt och därför inte kan redovisa för ett exakt händelseförlopp är i mina ögon både logiskt och inte ett dugg konstigt.
2008-08-15, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur lång är N nya tjej och hur lång är hon? Har man tagit hennes fingeravtryck?

Hur lång är N nya tjej och hur lång är hon? ¿Que?

typ en tvärhand hög (1.40-1.50 max) och hon är typ en tvärhand hög (1.40-1.50 max)

Du frågade två gånger så det är väl bäst du får samma svar två gånger.

och nej, jag tror inte hon är daktad, känns dessutom kanske onödigt då hon befann sig i Motala tillsammans med Niklas.
2008-08-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst

Har inte tänkt på det så mkt tidigare men det här med hammaren är onekligen mystiskt (som så mkt annat)

CS har alltså erkänt att hon åkt fast med en hammare i tullen. Det är ju jävligt märkligt om det var en annan hammare hon åkte fast med och inte mordhammaren. Hon ägde väl ingen hammare själv eftersom hon lånat en av sin lägenhetsinnehavare. Men var har då lägenhetsinnehavarens hammare tagit vägen? Är det den som är mordhammaren och CS slängde den någon annanstans, köpte en ny hammare hon åkte fast med i tullen medvetet för att fria sig själv ifrån misstankar då hon trodde de skulle gräva i tunnan och kolla alla hammare i den?

Kan det vara så jävligt att hon verkligen lagt energi på att förvilla polisen och alla runt omkring?

Som ngn skrev det här kan ha varit hennes hobby. Jag vill även tillägga "Heltidsarbete". Hon studerade väl emellanåt, men enligt Aftonbladet har tyska staten och släkten till stor del försörjt henne i Sverige, m a o hon kan verkligen haft tid att planera det perfekta mordet inabsurdum

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in