Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Det förbryllar mig, brottet kräver starka känslor, kräver en hög grad av verklighetsfrånvaro: hur har i så fall cs rationellt kunnat planlägga detaljerna inför gärningen under dessa omständigheter?
Familjen hade ju inte bott särskilt länge i villan.
Inte bara tillfället, utförandet men också efterarbetet kräver en mängd kunskaper och förberedelser för att göra "rätt" val.
Hon hade inte bara "tur", eftersom delar av hennes agerande, enligt utredningens antaganden, tyder på att hon vill komma undan med brottet.
Kan detta ha varit "projektet" som under en tid gav CS mening i livet? Kan hennes fokus så starkt ha styrts mot tanken på om hon skulle lyckas med dådet och sedan komma undan med det? Är hon så affekterad att effekterna för offren och de anhöriga inte når in i hennes hjärna.
Mm.. detta har jag också funderat mycket över.
Det är omöjligt att föreställa sig någon sitta och planera ett barnamord helt kallt under en längre tid utan att någongång reflektera över vad fan det är man håller på med egentligen.. Men well, CS är nog inte riktigt som oss andra.
Personligen tror jag inte att CS lagt någon större möda i förarbetet med att sopa igen alla spår, rättare sagt hennes fokus har inte varit där, men för en någorlunda intelligent människa så är det nog
omöjligt att inte tänka i såna banor. Det jag menar är att jag tror inte hennes tanke nånsin har varit att komma undan med det perfekta brottet men dådet har ändå planerats till stor del. Huvudsaken för CS var att dådet ö h t blev av, att hon fick förstöra familjelyckan för T. Med tanke på hennes psykiska tillstånd, alla depressioner och självmordsförsök de senaste åren så tänkte hon säkert att det inte egentligen spelar någon större roll om hon nu åker fast, allt är förstört ändå. Kanske hade hon planer på att ta sitt liv i Tyskland.
Sen har jag också tänkt som du angående att detta blev hennes "projekt". Att det blev hennes sysselsättning. Kontaktförsöken med T funkade inte så hon hittade en annan väg. När det först började talas om att CS hade stalkat T så tyckte jag det var lite väl magert med dokumenterad "förföljelse". Jag blev förvånad över att en person som var så besatt som CS inte ringde honom oftare, att hon inte dök upp på hans arbetsplats mer och att hon inte maxade graviditetsstoryn på olika sätt...
Men nu tänker jag att hon insåg efter ett tag att ringa, dyka upp hos honom, göra självmordsförsök osv inte skulle leda någonstans. När han sedan inte brydde sig om barnet och graviditeten mer än att vilja veta om det verkligen var sant.. ja då gick det överstyr för CS. Hon blev rasande över hans avvisanden och började i det tysta med detta "projekt". Hennes planeranden av dådet är det som har gett henne ångestlindring och är anledningen till att hon inte campat utanför deras hus 24/7.