2008-08-12, 16:41
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Då fick jag svar på min fråga. Filmen från den 12 mars, är det den man använt sig för att påvisa hennes gångstil också? Man tycker ändå att man på något sätt borde kunna urskilja om de är just ett par Vans Bearcat, vilket är en ful sko i sig.

Nu har jag inte sett filmen utan bara stillbilder (FUP s. 867 och framåt). Bilderna är tyvärr av ganska dålig kvalitet. Det går inte att helt säkert säga att det är fråga om Vans Bearcat. Vidare slumpar det sig så att endast en av tre kameror på Arboga station fungerade i mars 2008.
2008-08-12, 16:41
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag har lite försvårt att förstå varför åklagaren lägger så mycket tid och kraft i rättegången på att bevisa att CS inte har fött ett barn. Skulle hon ha fött ett barn och adoperat bort det, så har åklagaren fortfarande ett alldeles utmärkt motiv för brottet. Ett bättre motiv vill jag säga om man antar att planen var att döda barnen. Lite fantasi får man använda här.
Åklagaren vill visa att CS är en lögnare. Inte bara en vanlig lögnare, utan en lögnare som går så långt som att inte bara påstå att hon är gravid för att få tillbaka sitt ex, hon går steget längre och ljuger om att hon fött barnet, efter det går hon ännu ett steg och låtsas själv vara en person som adopterat barnet. Att gå så långt är att passera gränsen för mytomani och börja närma sig det sinnessjuka området.

Om åklagaren lyckas visa att CS ljuger om barnet så har han samtidigt lyckats visa att CS är allvarligt störd. Det är någonting som innebär att hennes trovärdighet i princip blir noll. Om han lyckas rasera CS trovärdighet så innebär det att domstolen inte kommer att fästa någon som helst vikt vid hennes egna uppgifter om vad hon gjorde morddagen.

Om man har tagit bort hennes egna uppgifter så finns bara den långa indiciekedjan kvar, den som börjar i CS besatthet av T och slutar i hallen i Arboga.
2008-08-12, 16:44
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Nu har jag inte sett filmen utan bara stillbilder (FUP s. 867 och framåt). Bilderna är tyvärr av ganska dålig kvalitet. Det går inte att helt säkert säga att det är fråga om Vans Bearcat. Vidare slumpar det sig så att endast en av tre kameror på Arboga station fungerade i mars 2008.

Okej, jag är verkligen skitfärsk i denna diskussion och började följa tråden idag. Antar att FUP är en förkortning av Förundersökningsprotokoll? Finns det till allmän beskådning och skulle du kunna länka mig det i utbyte mot en guldstjärna i kanten?
2008-08-12, 16:44
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
En rånare nekar för att det inte finns något som binder han till platsen, då kan rätten försöka sänka trovärdigheten. Genom att visa att han ljugit på krogen med att han har stor k*k. Å vem vill hala fram den till allmän beskådning när det handlar om ett rån.

Om åklagaren ville påvisa att motivet till bankrånet var av en Freudiansk natur så hade vi förstått liknelsen.
2008-08-12, 16:48
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Okej, jag är verkligen skitfärsk i denna diskussion och började följa tråden idag. Antar att FUP är en förkortning av Förundersökningsprotokoll? Finns det till allmän beskådning och skulle du kunna länka mig det i utbyte mot en guldstjärna i kanten?

Jag får tyvärr hänvisa dig till Västmanlands tingsrätt eller Polismyndigheten i Västmanland. Materialet kommer på en CD-skiva till en kostnad om 120 kr.
2008-08-12, 16:48
Bannlyst
Citat:
Jag har lite försvårt att förstå varför åklagaren lägger så mycket tid och kraft i rättegången på att bevisa att CS inte har fött ett barn. Skulle hon ha fött ett barn och adoperat bort det, så har åklagaren fortfarande ett alldeles utmärkt motiv för brottet. Ett bättre motiv vill jag säga om man antar att planen var att döda barnen. Lite fantasi får man använda här.

Sen kan man vända på detta fråga sig varför CS hittade på den här adoptionshistorian om hon enligt åklagarens hypotes började planera morden redan första gången hammaren försvann i januari. Adoptionshistorian är ett garanterat sätt att bli misstänkt och undersökt och passar mycket dåligt in i en mordplan.
Kan säga direkt att jag har ingen källa mer än min minnesbild om åklagarens hypotes.

C kan lika gärna ha tagit upp en graviditet, så att E skulle få kännedom om T gärna springer runt med sin flöjt lite här och var. Iomed att T inte var säker var han tvungen att erkänna för E om sitt sexuella leverne. Sålunda inte mycket motiv utan mer skadeglädje, som tack för hans otrevliga sätt hon upplevt tidigare.
2008-08-12, 16:51
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Jag får tyvärr hänvisa dig till Västmanlands tingsrätt eller Polismyndigheten i Västmanland. Materialet kommer på en CD-skiva till en kostnad om 120 kr.

Då tackar jag för den informationen och fortsätter läsa denna tråd. Kul att det faktiskt verkar vara väldigt många kunniga i denna tråd.
2008-08-12, 16:52
Bannlyst
Citat:
Sen kan man vända på detta fråga sig varför CS hittade på den här adoptionshistorian om hon enligt åklagarens hypotes började planera morden redan första gången hammaren försvann i januari. Adoptionshistorian är ett garanterat sätt att bli misstänkt och undersökt och passar mycket dåligt in i en mordplan.

Du förutsätter att den som utförde det här handlade rationellt. Jag tror att den hypotesen kan kastas rakt ut genom fönstret. Låt mig ge några exempel på varför jag håller det för sannolikt:

1) morden begås mitt på ljusa dagen, det var i princip omöjligt för mördaren att veta om något vittne sett honom/henne ta sig in eller ut ur huset. Det är inte ett rationellt eller planerat beteende

2) morden begås med en hammare, de är präglade av ett grovt övervåld. Det är inte heller ett rationellt eller planerat beteende..

3) mördaren slår ihjäl två mycket små och försvarslösa barn. Det kan aldrig beskrivas som rationellt.

Jag tror att det egentligen är det som är grundproblemet, vår oförmåga att förstå icke-rationella handlingar. Saker som faktiskt är obegripliga för oss. Jag tror många har varit så arga på någon att de fantiserat om att slå dem på käften eller kanske till och med slå ihjäl dem. Men att gå från det till handling är ett mycket långt steg annat än i stundens hetta (att lappa någon på käften medan man står och argumenterar i en korvkö är en sak, att tre veckor senare åka hem till dem och slå dem på käften tyder på att man inte har alla indianer i kanoten). Det som hände i Arboga har ingenting med rationalitet att göra. Att tro att CS är så intelligent att hon planerat ett perfekt mord är idiotiskt. Hon (för jag är närmast övertygad om hennes skuld men lika övertygad om att hon med nuvarande bevisning kommer att frias, förmodligen även i tingsrätten) hade tur. Det händer. Även om vi kan förledas att tro annorlunda när vi tittar på CSI så är SKL inget magiskt slott där bevis uppstår av sig själva. Ibland finns det ingenting där. Eller så finns det men är dolt i den enorma mängd data som existerar att man inte kan hitta den.
2008-08-12, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
C kan lika gärna ha tagit upp en graviditet, så att E skulle få kännedom om T gärna springer runt med sin flöjt lite här och var. Iomed att T inte var säker var han tvungen att erkänna för E om sitt sexuella leverne. Sålunda inte mycket motiv utan mer skadeglädje, som tack för hans otrevliga sätt hon upplevt tidigare.

Långt innan de träffades? Jag vet inte vilka brudar du datear men jag har inte varit tillsammans med en enda tjej som skulle betrakta ett sånt brev som annat än just patetiskt.
2008-08-12, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enoughalready
Långt innan de träffades? Jag vet inte vilka brudar du datear men jag har inte varit tillsammans med en enda tjej som skulle betrakta ett sånt brev som annat än just patetiskt.

så varför tjata om graviditeten då?
2008-08-12, 16:56
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Då tackar jag för den informationen och fortsätter läsa denna tråd. Kul att det faktiskt verkar vara väldigt många kunniga i denna tråd.
Finns på piratebay, sök på arboga.
2008-08-12, 17:02
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Finns på piratebay, sök på arboga.

Att läsa bland kommentarerna verkade det inte helt cleant att dra ned den. Är de det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in