Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Sen kan man vända på detta fråga sig varför CS hittade på den här adoptionshistorian om hon enligt åklagarens hypotes började planera morden redan första gången hammaren försvann i januari. Adoptionshistorian är ett garanterat sätt att bli misstänkt och undersökt och passar mycket dåligt in i en mordplan.
Du förutsätter att den som utförde det här handlade rationellt. Jag tror att den hypotesen kan kastas rakt ut genom fönstret. Låt mig ge några exempel på varför jag håller det för sannolikt:
1) morden begås mitt på ljusa dagen, det var i princip omöjligt för mördaren att veta om något vittne sett honom/henne ta sig in eller ut ur huset. Det är inte ett rationellt eller planerat beteende
2) morden begås med en hammare, de är präglade av ett grovt övervåld. Det är inte heller ett rationellt eller planerat beteende..
3) mördaren slår ihjäl två mycket små och försvarslösa barn. Det kan aldrig beskrivas som rationellt.
Jag tror att det egentligen är det som är grundproblemet, vår oförmåga att förstå icke-rationella handlingar. Saker som faktiskt är obegripliga för oss. Jag tror många har varit så arga på någon att de fantiserat om att slå dem på käften eller kanske till och med slå ihjäl dem. Men att gå från det till handling är ett mycket långt steg annat än i stundens hetta (att lappa någon på käften medan man står och argumenterar i en korvkö är en sak, att tre veckor senare åka hem till dem och slå dem på käften tyder på att man inte har alla indianer i kanoten). Det som hände i Arboga har ingenting med rationalitet att göra. Att tro att CS är så intelligent att hon planerat ett perfekt mord är idiotiskt. Hon (för jag är närmast övertygad om hennes skuld men lika övertygad om att hon med nuvarande bevisning kommer att frias, förmodligen även i tingsrätten) hade tur. Det händer. Även om vi kan förledas att tro annorlunda när vi tittar på CSI så är SKL inget magiskt slott där bevis uppstår av sig själva. Ibland finns det ingenting där. Eller så finns det men är dolt i den enorma mängd data som existerar att man inte kan hitta den.