2009-05-08, 13:55
Medlem
Någon som pluggar detta på Stockholm Uni. och kan dela med sig lite av sina erfarenheter?
Citera
2009-05-09, 11:59
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorbazz
Det här låter som något för mig. Hur ser antagningsstatistiken ut?

Tittade på Uppsala, där verkar samtliga sökande ha blivit antagna, kan det verkligen stämma, Uppsala uni. då.

Söktalen har ökat på de flesta ställen så det är inte omöjligt att ett flertal orter faktiskt kommer att genomföra urval till systemvetarprogrammen. Det kommer dock med stor sannolikhet inte vara speciellt svårt att komma in ändå. Ett genomsnittligt betyg kommer antagligen räcka till gott och väl.
Citera
2009-05-10, 00:33
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistoteles
Någon som läser systemvetenskap på Göteborgs Universitet och kan berätta lite hur det är?

Du lär dig något litet java och något litet php, i övrigt stora mängder grupparbeten och fluffkurser. 25% av de antagna blir duktiga och väl värda att anställa (framför allt pga att de lärt sig saker av eget intresse och drivkraft) 75% borde göra något annat (vilket även syns på avhoppstalen, ~50% frånfall efter två år som på IT-universitetet är sådär).

Problemet med Systemvetare är att spridningen för de examinerde studenternas kunnighet är helt enorm, både inom klasserna och mellan de olika lärosätena.
Citera
2009-05-10, 01:12
Medlem
simpanboycools avatar
Om man aldrig har programmerat och vill lära sig lite programmering som man kan ha nytta av när man går systemvetar vad ska man då lära sig programmera? Hur lär man sig programmera? Det finns väll säkert hemsidor eller guider.
Citera
2009-05-11, 16:23
Medlem
simpanboycools avatar
Bumpar tråden i hopp om svar
Citera
2009-05-11, 16:37
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpanboycool
Om man aldrig har programmerat och vill lära sig lite programmering som man kan ha nytta av när man går systemvetar vad ska man då lära sig programmera? Hur lär man sig programmera? Det finns väll säkert hemsidor eller guider.
Börja med att gnugga strukturerad programmering, förslagsvis i C eller C++.
Citera
2009-05-15, 20:15
Medlem
Börjar få mersmak för detta program. Synd att jag måste vänta till nästa vår för att ansöka.

Men något som skulle vara intressant, skulle vara att få höra från någon/några examinerade inom detta område. Vad gör ni konkret idag? Hur ser lönerna ut?
Citera
2009-05-29, 17:00
Bannlyst
Jag har sökt till systemvetenskapsprogrammet i Linköping och bör väl komma in såvida inte intagningspoängen (som är löjligt låg) fördubblas.

Undrar dock lite vad det är för personer som söker till detta program. Är det så kallade "datanördar" eller är det mest random folk från samhällsvetenskaplig bakgrund. Eftersom intagningspoängen är såpass låg kan ju i princip vem som helst komma in så man undrar ju vad för personer man kan få läsa tillsammans med.
Citera
2009-05-29, 18:13
Medlem
putte31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Jag har sökt till systemvetenskapsprogrammet i Linköping och bör väl komma in såvida inte intagningspoängen (som är löjligt låg) fördubblas.

Undrar dock lite vad det är för personer som söker till detta program. Är det så kallade "datanördar" eller är det mest random folk från samhällsvetenskaplig bakgrund. Eftersom intagningspoängen är såpass låg kan ju i princip vem som helst komma in så man undrar ju vad för personer man kan få läsa tillsammans med.

Läste precis en artikel i JUSEK där det tydligen var ett stort tryck på just systemvetenskapsutbildningarna. Om det berör Linköping kan jag ej svara på.
Citera
2009-05-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte31
Läste precis en artikel i JUSEK där det tydligen var ett stort tryck på just systemvetenskapsutbildningarna. Om det berör Linköping kan jag ej svara på.

Antalet förstahandsssökande till systemvetenskap har nästan fördubblats i Linköping mot förra året. Från ~60 till ~115, programmet har 50 platser så antagningsgränsen borde öka. Jag hoppas att jag kommer in, har tyvärr rätt medelmåttiga betyg men det borde gå!
Citera
2009-05-29, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rSon
Antalet förstahandsssökande till systemvetenskap har nästan fördubblats i Linköping mot förra året. Från ~60 till ~115, programmet har 50 platser så antagningsgränsen borde öka. Jag hoppas att jag kommer in, har tyvärr rätt medelmåttiga betyg men det borde gå!

Har för mig att den statistiken jag sett från föregående år låg på typ 9.x, d.v.s. under 10. Det berodde väl dock på att alla platser kanske inte ens uppfylldes?

Hur mycket kan det egentligen öka på ett år kan man fråga sig. Jag borde väl sitta ganska säker på 16,5 i alla fall?
Citera
2009-05-29, 19:40
Medlem
Masterprogram i systemvetenskap

Hej på er!

Läser för närvarande systemvetenskap och funderar på att ta en master i detta ämne. Vid vilket lärosäte bör jag läsa om jag vill plugga systemvetenskap på masternivå? Sitter och funderar på IT och management vid LiU! Någon som har erfarenheter av systemvetenskap/informatik vid LiU, UU eller LU? Hur ser karriärvägarna ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in