2007-05-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Jag har goda erfarenheter av främst högskoleingenjörer samt personer utan akademisk utbildning som tagit sig fram ändå.

Systemvetare är värdelösa per definition men folk som helt saknar utbildning är det inga problem med... Är det så jag skall tolka ditt inlägg?? Då inser du nog det orimliga i ditt resonemang eller menar du att utbildningen till systemvetare fördummar människor...???
Citera
2007-05-24, 12:21
Medlem
ayanamiis avatar
Som datavetare funderar jag lite på vad en systemvetare egentligen gör, vad kan de /kan inte osv?
Citera
2007-05-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Systemvetare är värdelösa per definition men folk som helt saknar utbildning är det inga problem med... Är det så jag skall tolka ditt inlägg?? Då inser du nog det orimliga i ditt resonemang eller menar du att utbildningen till systemvetare fördummar människor...???

Inte alls. Jag beskriver mina erfarenheter.

Jag tror inte alls att utbildningen till systemvetare fördummar människor. Jag upplever att utbildningen till systemvetare inte utbildar människor i kompetensområden jag hittills behövt personal som besitter. Så enkelt är det.

Grundorsakerna kan vara många. En kan vara att jag inte jobbat i eller styrt projekt enligt traditionella vattenfallsmodeller där man sitter på strikta stolar. Jag tror inte på det sättet att arbeta. Jag vill att min personal ska kunna ambulera mellan analys/design, implementation, verifiering och validering samt operations. Jag vill driva "agile" projekt och det ställer höga krav på bred kompetens.

Tyvärr är min erfarenhet att man inte kan analysera ett problem till lösning.
Citera
2007-05-24, 14:17
Medlem
Kosstaskens avatar
Vi har en systemvetare i vår avdelning. Hon är som alla andra andra, kan varken mer eller mindre än pojkrums-datanördarna. Iaf inget som märks i det dagliga arbetet. Hon är en besservisser...om det har med utbildningen att göra låter jag vara osagt.

En annan systemvetare jag känner driver en liten klädbutik. Det säger väl inte så mkt men det är det jag vet om dem iaf
Citera
2007-07-22, 00:51
Medlem
Ni som Läser Systemvetenskap!

Hej!

Har länge funderat på Systemvetenskap och läst trådar som finns här, det ser intressant ut både från arbetsmarknadsvinkeln och mitt egna "intresse". Men jag vänder mig till er som läser eller har läst systemvetenskap, grejen är att jag inte har någon som helst erfarenhet och har överhuvudtaget aldrig programmerat eller sysslat något som har att göra med systemvetenskap. Min fråga är då, är detta en nackdel och kommer jag hacka efter avsevärt? Eller kan man hänga med från första stund i utbildningen utan erfarenhet av systemvetenskap?

MVH
Citera
2007-07-22, 01:14
Medlem
Nu har jag inte börjat än, men ändå:

Nej, jag tror inte det är ett (oöverstigligt) problem. För det första är ju inte det någon renodlad utbildning för programmerare, utan det är ju mer inriktat på att ge en bredare IT-utbildning där din tekniska förmåga bara är en en del. (Däremot inte sagt att jag tror det är nån nackdel att vara erfaren amatör-programmerare .)

För det andra är det ju faktiskt så att du är där för att _lära dig_. Har programmet inga förkunskapskrav på kurser i programmering så är det antagligen tänkt att du ska kunna komma in som total färsking och lära dig på egen hand under utbildningen.

Själv har jag bara sysslat med webbprogrammering (ASP+PHP) och det känns som en OK grund, men inget mer. Om nån månad (shit!) börjar jag studera systemvetenskap och hela den första terminen spenderas med kursen Informatik A och första momentet "Introduktion till Informatik" (5 veckor) verkar vara rätt lugn:

Citat:
Kursmomentet ger en introduktion till ämnet informatik. Syftet med momentet är att orientera om informatiks innehåll som omfattar både själva informationstekniken och dess sociala aspekter på informationsteknikens användning. Vidare orienterar momentet om universitet och universitetsstudier i allmänhet liksom vetenskap, särskilt informatik och samhällsvetenskap. Under momentet stiftar vi bekantskap med olika tillämpningar av informationsteknologin. Momentet innehåller laborativa moment där olika datortillämpningar utnyttjas.
Sen följer moment som verkar vara mer generell orientering kring IT och IT-system.
Citera
2007-07-22, 11:09
Medlem
Systemvetenskap sorterar in under samhällsvetenskap. Det är alltså ingen teknisk utbildning med mycket matte, på så sätt som en civ.ing. utbildning. Självklart finns det lite matte i systemprogrammet, pga datorer kräver matte, men det är en utbildning som ligger mittemellan hardcore matteprogram och någon mjukare typ psykologiutbildning. Systemvetenskap kanske är lite mera som ekonomutbildning? Ekonomerna läser ju en kurs matte, som systemvetarna och resten av ämnena är inte så matematiska och tekniska.

Vill du bli bra på programmering, kernel hacker, Linux hacker, skriva spel, etc så ska du välja någon ingenjörsprogram. Jag tror systemvetarna läser typ endast 3-4 kurser i programmering, resten är teori om hur man driver projekt och sånt, typ. Jag känner en systemvetare som nästan är klar nu, och han knappt programmera, så är du rädd för programmering så är systemvetenskap rätt för dig. Ingenjörerna läser bara matte och bara programmering, inget om hur man driver projekt och såna mjuka ämnen.

Vill du bli generalist, sitta i projekt och möten och sånt, så kan du läsa systemvetenskap.
Citera
2007-07-23, 00:09
Medlem
Det är inga problem eftersom man börjar på A-nivå, dvs grundkurser som inte förutsätter förkunskaper. Har du programmerat tidigare har du givetvis ett försprång. Blir duktig på programmering kräver tid. Tipset är att sitta och knacka mycket. Försök komma på ett eget intressant projekt som du kan jobba med på fritiden, det brukar vara bra sätt att komma igång.

Du bör har rätt bra känsla för logik och matte även om det inte krävs så kommer det underlätta.
Citera
2007-07-23, 11:49
Medlem
Noonahs avatar
Som tidigare nämnts, men som jag vill understryka; det blir vad du gör det till. Är du intresserad av programmering så kommer du ha all tid i världen att lära dig en hel del och därmed också kunna få jobb inom det. Men vill du hellre bli projektledare inom mjukvaruutveckling är det "bara" att traggla dig genom programmeringskurserna och satsa på systemutvecklingen, där du får lära dig olika metoder och tillvägagångssätt med vilka man bäst går från planering till implementation.

Jag läser med vissa som inte kan programmera en rad utanför tentasalen men som ändå kommer få jobb då det alltid kommer behövas folk som kan leda projekt och samtidigt förstår de tekniska bitarna som måste stämma. Även om jag själv tycker programmeringen är mycket mer intressant :)
Citera
2007-07-23, 18:12
Medlem
Hoppas det går bra att stjäla tråden lite.

Ska börja studera systemventskap i uppsala till hösten och undrar helt sonika om det är tal om någon nollning för oss? Har inte hittat någon info angående någon nollning.

Ni som svarar på trådskaparens frågor får gärna berätta var ni pluggar också.
Citera
2007-07-24, 13:33
Medlem
Noonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe32
Hoppas det går bra att stjäla tråden lite.

Ska börja studera systemventskap i uppsala till hösten och undrar helt sonika om det är tal om någon nollning för oss? Har inte hittat någon info angående någon nollning.

Ni som svarar på trådskaparens frågor får gärna berätta var ni pluggar också.

Jag börjar läsa fjärde året till hösten och sitter i styrelsen i US...så jag vet med all säkerhet att det blir nollning, generalerna heter Sara och Petra :)
Citera
2007-08-15, 19:04
Medlem
Hej, har också läst systemvetenskap. Tog ut en kandidatexamen och har beslutat mig för att inte läsa D-nivå.
Varför det då...?
På tok för mycket flumämnen och låga krav på studenterna under hela utbildningen. Enda undantagen är programmeringskurserna (metod och konstruktioner).

Rekommenderar att ni läser fristående programmeringskurser och/eller databaskurser under utbildningen för att få mer kött på benen.

Vissa kurskamrater kan inte skriva ett program som skriver ut "Hello World" i konsollfönstret, och förmår ej skriva den simplaste select-satsen i sql.

Utbildningen i Umeå är rent ut sagt bedrövlig. Obefintliga resurser och trasiga datorer så att workshops blir en fars.

Men men....lycka till iaf! Kanske kommer att stormtrivas .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in