2013-04-21, 19:28
Medlem
slashing_swords avatar
Blivande systemvetare även här efter att ha pluggat lite annat tidigare. Ser fram emot kursstarten i höst, hoppas på att det blir lika intressant som det verkar!
Citera
2013-04-22, 06:31
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Blivande systemvetare!
Även om systemvetare och civilingenjörer är "samma" här i Sverige, så är det fortfarande en extrem fördel att ha pluggat till civilingenjör när det kommer till arbetsmöjligheter och lön om du vill jobba utomlands.

Jag har även själv pluggat systemvetenskap, dock hoppat av och tänker börja på KTH nu till höst. Någon som har frågor?

Denna syn har även jag fått. Vill man utomlands så är det inte systemvetare man ska studera utan istället studera ingenjör.

Känns som systemvetenskap inte är så gångbart internationellt.
Citera
2013-04-22, 15:39
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Denna syn har även jag fått. Vill man utomlands så är det inte systemvetare man ska studera utan istället studera ingenjör.

Känns som systemvetenskap inte är så gångbart internationellt.

Och som med så mycket annat så är det ju en fråga som blir väldigt individuell och kopplad till just det jobb man söker.
Citera
2013-04-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Och som med så mycket annat så är det ju en fråga som blir väldigt individuell och kopplad till just det jobb man söker.
Självklart är det individuellt, men vi diskuterar i generella termer nu. Om vi ska snacka om individuell kompetens och enskilda yrken så skulle diskussionen inte ta slut.

Men vill du ha ett exempel så får du ett. Om du vill jobba som någon sorts utvecklare efter din examen, så är en civilingenjörsexamen inom IT/data att föredra internationellt då det är mer känt, samt har ett bättre rykte och låter bättre i de flestas öron, då en ingenjör kan mer. Kolla runt på nätet så kommer du förstå vad jag menar. Ett av USA:s, Sveriges och många andra delar i världens mest efterfrågade master examen är just en examen i datalogi/computer science, och en sådan examen får man oftast från tekniska högskolor, där man oftast läser till någon form av ingenjör.
Citera
2013-04-22, 18:48
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Självklart är det individuellt, men vi diskuterar i generella termer nu. Om vi ska snacka om individuell kompetens och enskilda yrken så skulle diskussionen inte ta slut.

Men vill du ha ett exempel så får du ett. Om du vill jobba som någon sorts utvecklare efter din examen, så är en civilingenjörsexamen inom IT/data att föredra internationellt då det är mer känt, samt har ett bättre rykte och låter bättre i de flestas öron, då en ingenjör kan mer. Kolla runt på nätet så kommer du förstå vad jag menar. Ett av USA:s, Sveriges och många andra delar i världens mest efterfrågade master examen är just en examen i datalogi/computer science, och en sådan examen får man oftast från tekniska högskolor, där man oftast läser till någon form av ingenjör.
Nu är väl dock inte en examen i Computer Science i USA motsvarigheten till en civilingenjörsexamen i Sverige?
Citera
2013-04-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Nu är väl dock inte en examen i Computer Science i USA motsvarigheten till en civilingenjörsexamen i Sverige?
Men herregud. Läs om, läs rätt. Exempel på jobb jag gav är utvecklare, civilingenjörsexamen jag utgick ifrån var inom IT/data, inte samhällsbyggnad, och 90 procent av de som läser civilingenjörsprogrammen inom informationsteknik eller datateknik väljer datalogi mastern.
Citera
2013-04-22, 19:51
Medlem
Sökt systemvetare Lund jag också
Citera
2013-04-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yostakka
Sökt systemvetare Lund jag också

Vad har du för betyg ?
Citera
2013-04-23, 06:45
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Men herregud. Läs om, läs rätt. Exempel på jobb jag gav är utvecklare, civilingenjörsexamen jag utgick ifrån var inom IT/data, inte samhällsbyggnad, och 90 procent av de som läser civilingenjörsprogrammen inom informationsteknik eller datateknik väljer datalogi mastern.

Denna syn har jag också fått. Både i USA och Asien. En examen i computer science är det som alltid efterfrågas inom IT-industrin vilket i Sverige är ingenjörsprogrammen i info.tek. eller data.tek.
Citera
2013-04-23, 08:29
Medlem
Bergakungens avatar
Det här skall vi väl kunna förklara:

Computer Science är ibland (men inte alltid) ungefär det vi kallar Datalogi. Det är en teknisk utbildning som tar sikte på maskineriet, tekniken, tekniska förmågor och programmering på hög och kvalificerad teknisk nivå. Denna utbildning är på den tekniska halvan av skalan, ibland mycket så. Ledord: "Teknisk excellens, konstruktion, innovation"

Systemvetenskap eller Informatik kallas ibland Informatics på utrikiska, men ibland heter det också "Computer Science". Denna utbildningen har ett fokus på systembyggande och väver samman teknologi med behoven hos organisationer och individer. Här är kommersiell nytta, förbättring och effektivitet nyckord. Ledord: "Organisationer, effekt och effektivitet".

Man bör välja mellan de här utbildningarna efter förutsättningar och intresse. Skillnaderna är inte så stora i efterfrågan utomlands, en duktig, socialt kompetent och initiativrik systemvetare ELLER en dito civing har goda möjligheter på arbetsmarknaden, oavsett region eller världsdel.
Senast redigerad av Bergakungen 2013-04-23 kl. 08:34.
Citera
2013-04-23, 09:29
Medlem
Som systemvetare tror jag det är viktigt att man ska ha jobbat ett par år innan man börjar läsa detta. Eftersom ingen konsult firma eller verksamhet funderar nog på att ta in folk utan arbetserfarenhet eftersom hela utbildningen handlar om att utveckla arbetsmetoder i befintliga verksamheter. Pluggar just nu i Lund och jag ser själv hur vilsna samt hur dåliga idéer folk som är under 25 år kläcker ur sig, detta är enbart för att de inte har erfarenhet ifrån arbetslivet vilket är ett måste enligt mig för att förstå hela innehållet i systemvetare linjen.

Vet inte om folk som har läst detta, håller med eller inte. Men min uppfattning är att erfarenhet är av stor vikt när man söker jobb med ett sådant examen.
Citera
2013-04-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här skall vi väl kunna förklara:

Computer Science är ibland (men inte alltid) ungefär det vi kallar Datalogi. Det är en teknisk utbildning som tar sikte på maskineriet, tekniken, tekniska förmågor och programmering på hög och kvalificerad teknisk nivå. Denna utbildning är på den tekniska halvan av skalan, ibland mycket så. Ledord: "Teknisk excellens, konstruktion, innovation"

Systemvetenskap eller Informatik kallas ibland Informatics på utrikiska, men ibland heter det också "Computer Science". Denna utbildningen har ett fokus på systembyggande och väver samman teknologi med behoven hos organisationer och individer. Här är kommersiell nytta, förbättring och effektivitet nyckord. Ledord: "Organisationer, effekt och effektivitet".

Man bör välja mellan de här utbildningarna efter förutsättningar och intresse. Skillnaderna är inte så stora i efterfrågan utomlands, en duktig, socialt kompetent och initiativrik systemvetare ELLER en dito civing har goda möjligheter på arbetsmarknaden, oavsett region eller världsdel.
Vad snackar du om? Systemvetenskap eller Informatik är inte Computer Science (Datalogi).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in