2013-01-19, 21:16
Medlem
Mr.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ja, det är datavetenskap jag syftar på. Vad är skillnaden mellan SU:s datavetenskap program, data och systemvetenskap och datalogi program, och vad är det för examen jag får uträttat?

Datalogi programmet ges i sammarbete med KTH. Datalogi är mer matematiskt lagd än det andra två programmen.
Citera
2013-01-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Svensson
Datalogi programmet ges i sammarbete med KTH. Datalogi är mer matematiskt lagd än det andra två programmen.
Okej. Vad är då skillnaden mellan datavetenskap och data och systemvetenskap? Ger det olika examen/yrken?
Citera
2013-01-20, 00:55
Medlem
Soundstorms avatar
Citat:
Okej. Vad är då skillnaden mellan datavetenskap och data och systemvetenskap? Ger det olika examen/yrken?

Om man kollar på programmens innehåll( för datavetenskap samt data och systemvetenskap så skiljer sig innehållet som sagt en del(men detta har du kanske redan kontrollerat, eller snarare jag antar att du gjort det). Det man tydligt kan konstatera är att det är ett mer tekniskt fokus med mer programmeringsrelaterade kurser och matematik på datavetenskapsutbildningen, dock verkar det inte vara lika mycket eller i samma höga nivå som på UU:s datavetenskaputbildning(vilket du väl också nämnt något om tidigare). I övrigt så verkar många kurser återkomma på båda programmen dock, år 1 är det väl endast någon enstaka kurs som skiljer som inte finns med på båda programmen etc. .

Men båda verkar dock leda till en examen med samma namn, eller snarare att huvudämnet kommer heta detsamma för att använda terminologi som används på andra universitet, som UU där systemvetenskapsutbildningen ger en examen med huvudämne informationssystem istället.

Yrkesmässigt skulle jag dock rent spontant tro att båda kan leda till likvärdiga yrken, även om datavenskapsutbildningen är mer riktad till de som enbart vill jobba med programmeringsprocessen inom hela systemutvecklingsprocessen till skillnad från dsv-utbildningen som är tänkt att tänka flera delar inom systemutvecklingsprocessen(antar jag enligt innehållet) om än mer grundligt.
Citera
2013-01-20, 00:57
Medlem
Datavetenskap och data- och systemvetenskap ger båda en examen i informatics. Datalogi vet jag inte.
Citera
2013-01-20, 02:11
Medlem
Biggless avatar
Citat:

Skulle säga att när ja tittar på utbudet på UU så är de för mycket matte för lite data. 40 HP är rätt mycket tid.

DSV så läser du ju bland annat om affärssystem och sådant medan UU är ju fokusen bara på programmeringen vilket är helt okej om de är programmering man vill jobba med. Men skulle inte vara något för mig
Citera
2013-01-20, 10:46
Medlem
Saltydixs avatar
Hej flashback,

Jag funderar på att söka till antingen Lunds systemvetenskap eller Malmös systemutvecklare. Har läst litegrann i den här tråden och jag verkar föredra datavetenskap pga mer programmering och matte.

Hos MAH heter examen Kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning systemutveckling (computer science på engelska) medan hos Lund är det kandidatexamen i systemvetenskap huvudområde informationssystem (Bachelor of Science in Information Systems).

Vad är er åsikt om detta jag vill helst ha mer programmering och matte och det lutar åt datavetenskap i malmö men Lunds universitet har mycket bättre rykte och jag är inte helt säker på hur mycket matte och programmering skiljer mellan de två programmen.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Saltydix 2013-01-20 kl. 10:52.
Citera
2013-01-20, 11:40
Medlem
Sitter och tittar lite på intagningspoängen till systemvetenskap senaste åren och ser att det ökade markant till HT12 jämfört med tidigare år. Detta går väl bara att spekulera i, trend eller tillfällighet?

Ser gärna att det sjunker en aning igen till HT13 så jag kan känna mig relativt säker på att komma in där jag vill
Citera
2013-01-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soundstorm

Om man kollar på programmens innehåll( för datavetenskap samt data och systemvetenskap så skiljer sig innehållet som sagt en del(men detta har du kanske redan kontrollerat, eller snarare jag antar att du gjort det). Det man tydligt kan konstatera är att det är ett mer tekniskt fokus med mer programmeringsrelaterade kurser och matematik på datavetenskapsutbildningen, dock verkar det inte vara lika mycket eller i samma höga nivå som på UU:s datavetenskaputbildning(vilket du väl också nämnt något om tidigare). I övrigt så verkar många kurser återkomma på båda programmen dock, år 1 är det väl endast någon enstaka kurs som skiljer som inte finns med på båda programmen etc. .

Men båda verkar dock leda till en examen med samma namn, eller snarare att huvudämnet kommer heta detsamma för att använda terminologi som används på andra universitet, som UU där systemvetenskapsutbildningen ger en examen med huvudämne informationssystem istället.

Yrkesmässigt skulle jag dock rent spontant tro att båda kan leda till likvärdiga yrken, även om datavenskapsutbildningen är mer riktad till de som enbart vill jobba med programmeringsprocessen inom hela systemutvecklingsprocessen till skillnad från dsv-utbildningen som är tänkt att tänka flera delar inom systemutvecklingsprocessen(antar jag enligt innehållet) om än mer grundligt.
Märkligt att det ger samma examen med tanke på att de skiljer sig åt så pass mycket. När jag tittar på den engelska översättningen så heter det datavetenskapliga programmet - "Computer Science and Software Engineering" och data och systemvetenskap - "Computer and System Science".

Sorgligt nog så stämmer nog det. På SU:s hemsida så står det att "Datavetenskapliga programmet leder till filosofie kandidatexamen. Huvudområde för examen är data- och systemvetenskap." Medan UU och Mälardalens Högskola utfärdar "Teknologie kandidatexamen med huvudområdet Datavetenskap (Bachelor of Science in Computer Science)". Ska man då ta UU:s och Mälardalens tekniska datavetenskap framför DSV:s datavetenskap som egentligen inte är datalogi? Vilken är bredast, attraktivast och mest lärorik skulle in säga?
Senast redigerad av abhz 2013-01-20 kl. 13:18.
Citera
2013-01-21, 15:13
Medlem
Soundstorms avatar
Citat:
Märkligt att det ger samma examen med tanke på att de skiljer sig åt så pass mycket. När jag tittar på den engelska översättningen så heter det datavetenskapliga programmet - "Computer Science and Software Engineering" och data och systemvetenskap - "Computer and System Science".

Sorgligt nog så stämmer nog det. På SU:s hemsida så står det att "Datavetenskapliga programmet leder till filosofie kandidatexamen. Huvudområde för examen är data- och systemvetenskap." Medan UU och Mälardalens Högskola utfärdar "Teknologie kandidatexamen med huvudområdet Datavetenskap (Bachelor of Science in Computer Science)". Ska man då ta UU:s och Mälardalens tekniska datavetenskap framför DSV:s datavetenskap som egentligen inte är datalogi? Vilken är bredast, attraktivast och mest lärorik skulle in säga?

Skulle nog personligen säga att man bör välja det man finner intressantast då det för tillfället verkar vara rätt god tillgång på jobb inom IT-branschen även om datavetenskap(den mer tekniska varianten,inte samma som det är på SU) enligt Saco är mindre konjunkturkänslig som utbildning än systemvetenskap och motsvarande. Jag tror även att en mer teknisk orienterad utbildning inom datavetenskap(som UU:s exempelvis) kan vara attraktivare än SU:s "datavetenskap" då det för övrigt är aningen bredare eftersom SU:s utbildning innehåller mindre matematik och mest programmeringskurser vilket förvisso är användbart, men en utbildning som UU:s innehåller även det en hel del programmering etc. så jag tror nog inte man missar så mycket på den fronten.

Är man istället intresserad av hela utvecklingsprocessen bakom IT( se SDLC här, samt skulle tycka det är intressantare att förstå hur människor och organisationer använder IT etc. än att enbart programmera och räkna matte så kan ett program inom systemvetenskap vara ett intressantare val, om än lite mer konjunkturkänsligt och bitvis mer diffust.
Citera
2013-01-21, 18:16
Medlem
Zahles avatar
Hallå!

Jag funderar på att läsa systemvetenskap till hösten.

Ni som läst denna utbildning, har ni arbetat utomlands?

Jag antar att eftersom det inte verkar vara allt för svårt att få arbete bör man även kunna få arbete utomlands någorlunda lätt.
Citera
2013-01-21, 21:07
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Hej flashback,

Jag funderar på att söka till antingen Lunds systemvetenskap eller Malmös systemutvecklare. Har läst litegrann i den här tråden och jag verkar föredra datavetenskap pga mer programmering och matte.

Hos MAH heter examen Kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning systemutveckling (computer science på engelska) medan hos Lund är det kandidatexamen i systemvetenskap huvudområde informationssystem (Bachelor of Science in Information Systems).

Vad är er åsikt om detta jag vill helst ha mer programmering och matte och det lutar åt datavetenskap i malmö men Lunds universitet har mycket bättre rykte och jag är inte helt säker på hur mycket matte och programmering skiljer mellan de två programmen.

Tacksam för svar.
Undrar samma sak, vad är det för skillnad mellan dessa 2 egentligen?
Citera
2013-01-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Undrar samma sak, vad är det för skillnad mellan dessa 2 egentligen?

Hade samma frågor för exakt ett år sedan, det jag kom fram till är att om du läser på Malmö högskola så blir du låst till systemutvecklare men om du läser till systemvetare så får du en större bred samt att det väger tyngre på papper att du gått ut från Lunds universitet.

Som systemvetare kan du söka systemutvecklar jobb men som systemutvecklare kan du inte söka jobb som systemvetare.

Om det är programmering du är intresserad av så går det att välja till i termin 5 då väljer man vad man vill bli fördjupa sig på, visa väljer ekonomi andra väljer psykologi (tror jag dom kallar det för) sedan har vi den gruppen som väljer programmering.

Har själv inte gått på Malmö högskola men jag kan direkt säga att våran institution är väldigt rörigt till och från. Och visa kurser är rent utsagt flummiga som fan, men i det stora hela så får du en bred som gör att du i framtiden med ett systemvetenskaps examen lätt borde kunna hitta massvis med jobb.

Nu påstår jag inte att Malmö högskolas systemutvecklare är dålig utbildning, men som jag har förstått det så blir du låst till systemutvecklare om du studerar till det, samt att Malmö högskola bär inte lika hög status som Lunds universitet.
Senast redigerad av Poopo 2013-01-21 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in