2012-04-08, 10:34
Medlem
En fråga till er som blir klara till sommaren:

Är det någon av er som redan nu har fixat jobb? Jag började nämligen läsa data- och systemvetenskap i Uppsala 2009 men hoppade av olika anledningar av. Jag pratade med en f.d. klasskompis som sa att några få (max 5?) hade fått internships, men att ingen av dem han pratat med hade lyckas landa ett "riktigt" jobb.

Hur ser det ut i resten av landet?
Senast redigerad av chuckles 2012-04-08 kl. 10:38.
Citera
2012-04-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chuckles
Jag började nämligen läsa data- och systemvetenskap i Uppsala 2009 men hoppade av olika anledningar av.

Om det inte var alltför personliga skäl (exempelvis att det var förmycket matematik eller att utbildningen inte höll måttet) får du gärna dela med dig.
Citera
2012-04-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorph
Om det inte var alltför personliga skäl (exempelvis att det var förmycket matematik eller att utbildningen inte höll måttet) får du gärna dela med dig.
Jag har tyvärr inte tid för något länge utlägg, men den korta versionen är väl att jag slutade för att utbildningen inte höll måttet. Vissa lärare och kurser var väl OK, men inte mer än så. Observera att jag bara lästa tre terminer, men enligt mina f.d. kursare verkar det inte ha blivit så mycket bättre sen jag slutade.
Citera
2012-04-08, 17:19
Medlem
Coopahs avatar
Vad jag har hört är att det ska vara väldigt lätt att få jobb som systemvetare, det du säger är ju tvärtom?
Citera
2012-04-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Vad jag har hört är att det ska vara väldigt lätt att få jobb som systemvetare, det du säger är ju tvärtom?

Detta har jag också hört, har en kompis som läser till systemvetare på Uppsala universitet och vad jag hört från honom har flera i hans klass redan fått jobberbjudande och ständigt är det mässor och möten med eventuella framtida arbetsgivare.
Citera
2012-04-08, 21:01
Medlem
Citat:
Jadu, jag vet bara vad min f.d. klasskompis sa. När jag började utbildningen fick vi nämligen höra att aaaallaaa skulle få jobb innan utbildningen var färdig, men det kan ju förstås vara så enkelt att folk inte har börjat leta kneg ännu.

Någon som går sista året och kan berätta hur det ser ut?

Edit: Jag snackade precis med en annan polare som konfirmerade att det bara är några få (typ 5, kanske någon till) som har fixat internships, men han trodde inte att någon faktiskt hade landat ett regelrätt jobb. Det verkar dock som att folk i alla fall blir kallade till intervjuer, så att (typ) ingen har jobb ännu behöver kanske inte betyda någonting...
Senast redigerad av chuckles 2012-04-08 kl. 21:33.
Citera
2012-04-09, 23:42
Medlem
Haren8s avatar
Är intresserad av att plugga Systemvetenskap på Universitet, vilka yrken jag få med denna utbildning och hur ser lönen ut? Är det något viktigt jag måste tänka på? Har ett relativt stort intresse för både ekonomi och IT. Är detta något för mig, alt andra utbildningar?

Hjälp en förvirrad student!
Citera
2012-04-12, 09:08
Medlem
gladdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorph
Jag har ingen aning vad felet är. Posta gärna här i tråden angående frågorna (dvs om du kommer ihåg) om främst matematiken.

Tack!

Ber om ursäkt för sent svar!

Är det mycket matematik som förekommer? Vilken nivå består diskret matematik och logik av?
Nej! Utöver den diskreta matematiken och logiken är det bara en kalkyleringskurs också.
Så det är totalt 6hp ren matte och sedan 7,5 hp kalkylering. Diskret kursen tror jag alla fixar om man bara lägger ner tillräckligt med tid för att verkligen lära sig. Läraren i den kursen är även over the top grym!
Citera
2012-04-12, 17:35
Medlem
Coopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladde
För den som har frågor och funderingar kring Systemvetenskap vid Linköping Universitet, så hjälper jag gärna till att besvara dessa antingen via PM eller fortlöpande i tråden.

Rent generellt kan jag säga att det är en intressant utbildning med en bra kursblandning som genomsyras av programmering, projektledning, processer och IT.
Har du någon info om jobbkarriär efteråt?
Citera
2012-04-13, 00:06
Medlem
gladdes avatar
Citat:
Har du någon info om jobbkarriär efteråt?

Vad jag vet så är svenska IT-branschen otroligt het just nu. Ingångslönen för en Systemvetare ligger runt 28000 enligt JUSEK. Utbildningen i sig är väldigt bred och dem flesta blir slutligen någon form av konsult. Detta kan vara inom bland annat systemförvaltning, systemutveckling, projektledning och programmering o.s.v.
Citera
2012-04-13, 00:35
Medlem
sabeltandads avatar
Jag hade tänkt att plugga nu till hösten. Det är jag inne på att läsa är:
-1 Informatik: Introduktion till informationssystem, 30.0 högskolepoäng , Lunds universitet, Lund
-2 Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem, 180.0 högskolepoäng , Lunds universitet, Lund

Efter att ha läst de båda utbildningsplanerna har jag förstått det som att punkt #2 ingår i punkt #1?
Detta grundar jag på
Citat:
Termin 1: Introduktion, 30 högskolepoäng
Termin 1 syftar till att den studerande visar grundläggande kunskaper om teorier och metoder inom området informationssystem, samt visar basal förmåga att självständigt och kritiskt delta i systemutveckling och utarbeta förslag till informations- och datasystem.
Stämmer det?

Min plan är alltså att först läsa den enskilda kursen på hösten, för att sedan vara ledig på våren och enbart jobba. Därefter haka på det fullständiga programmet igen hösten därpå. Hur blir det då jag redan läst en del av utbildningen?

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-13, 00:50
Medlem
kattbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabeltandad
Jag hade tänkt att plugga nu till hösten. Det är jag inne på att läsa är:
-1 Informatik: Introduktion till informationssystem, 30.0 högskolepoäng , Lunds universitet, Lund
-2 Systemvetenskapligt kandidatprogram - design av informationssystem, 180.0 högskolepoäng , Lunds universitet, Lund

Efter att ha läst de båda utbildningsplanerna har jag förstått det som att punkt #2 ingår i punkt #1?
Detta grundar jag på Stämmer det?

Min plan är alltså att först läsa den enskilda kursen på hösten, för att sedan vara ledig på våren och enbart jobba. Därefter haka på det fullständiga programmet igen hösten därpå. Hur blir det då jag redan läst en del av utbildningen?

Tacksam för svar!

Med tanke på att första terminen är på 30hp så känns det väldigt onödigt att göra kursen ett år tidigare... Det enda som kommer hända är att du förmodligen kommer hamna lite utanför klassen när du sedan börjar på programmet.

Men det ska inte vara några problem att göra som du gör, är förmodligen bara att tillgodoräkna den kursen. Hur som helst så bör du kontrollera med någon ansvarig på skolan, de kommer garanterat att kunna svara på dina frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in