2012-03-31, 20:56
Medlem
Jag funderar på att söka lösa distans kurser då jag inte har möjlighet att läsa ett program just nu.
Har ingen kunskap gällande programmering om man inte räknar in lite html förståss..
Tips på kurser att söka till hösten?
Citera
2012-04-02, 20:15
Medlem
gladdes avatar
För den som har frågor och funderingar kring Systemvetenskap vid Linköping Universitet, så hjälper jag gärna till att besvara dessa antingen via PM eller fortlöpande i tråden.

Rent generellt kan jag säga att det är en intressant utbildning med en bra kursblandning som genomsyras av programmering, projektledning, processer och IT.
Citera
2012-04-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladde
För den som har frågor och funderingar kring Systemvetenskap vid Linköping Universitet, så hjälper jag gärna till att besvara dessa antingen via PM eller fortlöpande i tråden.

Rent generellt kan jag säga att det är en intressant utbildning med en bra kursblandning som genomsyras av programmering, projektledning, processer och IT.

Du har PM.
Citera
2012-04-02, 22:30
Medlem
bosseblommans avatar
Angående vad man ska välja för inriktning och så;
min erfarenhet efter att ha jobbat ett antal år efter examen är att det man mest bevisar genom att ha tagit sig igenom en utbildning är att man har lätt att ta till sig kunskap och att man har hyfsat breda referensramar vilket kan vara bra när man ska relatera fenomen till varandra. Exakt vilka språk som ingått i programmeringskurser är ganska ointressant då de ändå får ses som en introduktion och ett smakprov av vad man lär sig när man börjar jobba. Vad är en fempoängs programmeringskurs mot att t.ex. programmera Java heltid i ett par år?
Fast självklart lär man sig massor på en systemvetarutbildning!
Citera
2012-04-04, 14:15
Medlem
Varför har Linköping enbart krav på matte b? läser man någon matte där? då jämför jag med t.ex. Uppsala där de har som krav Matte c.

Hur är Studentlivet jämfört med Uppsala eller Lunds??? Någon som vet??
Citera
2012-04-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priveonic
Varför har Linköping enbart krav på matte b? läser man någon matte där? då jämför jag med t.ex. Uppsala där de har som krav Matte c.

Hur är Studentlivet jämfört med Uppsala eller Lunds??? Någon som vet??

Matte B = Brist på studenter.

Däremot är det ganska enkelt att tex. visa att det egentligen enbart krävs de fyra räknesätten för all matematik som används inom svensk civilingenjörskonst och data-systemvetenskap inkl. alla matematiska inriktningar. (de fyra räknesätten, alltså + - * / ).

I övrigt så är det allmänt känt att universiteten hellre utbildar folk på kvällskurser i matematik C/D/E än tar Betyg A från dagens gymnasium. Det finns mycket goda matematiska anledningar till det.
Citera
2012-04-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Den enda anledningen till att jag inte har bestämt mig för att bli systemvetare än är hur tryggt arbetsmarknaden kommer vara i framtiden. Visst kan man säga så om alla yrken, men jag läste någonstans att företag oftast tar in nyexade systemutvecklare före erfarna? Vill inte sitta i den sitsen när jag är 45. Men det kanske bara är bluff och båg?

Bluff och båg, eller kanske snarare en vanföreställning från den du hört det av. Med erfarenhet har du i regel alltid jobb. Utan erfarenhet har du jobb i goda tider. Som vilken annan bransch som helst, med andra ord.
Citera
2012-04-04, 22:17
Medlem
gladdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorph
Du har PM.

Verkar som att du har inaktiverat möjligheten att ta emot PM!

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Matte B = Brist på studenter.

Jag vet inte hur många mattekurser som är inbakade i Uppsalas kurspaket men vid LiU är det bara en kurs som är på 6 hp. "Diskret Matematik och Logik". Min erfarenhet var att Matte C och derivata m.m inte var relevant för denna kurs ändå och inte vid programmeringsmomenten heller. Men goda kunskaper i matematik är givetvis alltid användbart.
Citera
2012-04-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladde
Verkar som att du har inaktiverat möjligheten att ta emot PM!

Jag har ingen aning vad felet är. Posta gärna här i tråden angående frågorna (dvs om du kommer ihåg) om främst matematiken.

Tack!
Citera
2012-04-07, 03:43
Medlem
Coopahs avatar
Eftersom Lund har så låg intagningspoäng och har varit under kritik i början av 2000-talet men sägts ha blivit bättre - är det lugnt att ta sin examen där och vara lika attraktiv på arbetsmarknaden än om man tar den i låt säga LKPG?
Citera
2012-04-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coopah
Eftersom Lund har så låg intagningspoäng och har varit under kritik i början av 2000-talet men sägts ha blivit bättre - är det lugnt att ta sin examen där och vara lika attraktiv på arbetsmarknaden än om man tar den i låt säga LKPG?
undrar samma sak
Citera
2012-04-07, 19:57
Bannlyst
Är det någon som studerar systemvetenskap programmet i Örebro? Hur ser schemat ut! Är det flera kurser som man läser samtidigt! Är det bra?

och sen

Är det seriösa studenter, eller är det bara alkoholister som festar hela tiden! För att jag gillar inte att festa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in