2021-02-13, 12:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Och komvux kurserna är dom något att ha?

Oavsett om du kör kurser eller lär dig själv kan du räkna med att lägga en hel del tid på självstudier, så såväl komvux-kurser som Youtube-filmer funkar bara du kommer igång. Kurser är väl bra men inte ett krav, finns även mängder av distanskurser mm., det viktiga är att komma igång bara.

Som @mazedaze skriver är en sommarmattekurs inte helt fel om du är ringrostig på matte, det underlättar rätt mkt i kurserna i programmering samt databaser.
Citera
2021-04-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Oavsett om du kör kurser eller lär dig själv kan du räkna med att lägga en hel del tid på självstudier, så såväl komvux-kurser som Youtube-filmer funkar bara du kommer igång. Kurser är väl bra men inte ett krav, finns även mängder av distanskurser mm., det viktiga är att komma igång bara.

Som @mazedaze skriver är en sommarmattekurs inte helt fel om du är ringrostig på matte, det underlättar rätt mkt i kurserna i programmering samt databaser.

Vilken matematik talar vi om? 2b?

Vilka kurser är bäst att ta i förhållande till systemvetenskap av: Gissar på dom två översta
Programmering
Webbutveckling
Webbserverprogrammering
Datorteknik
Digital kommunikationsteknik
Nätverksteknik
etc
Citera
2021-04-04, 22:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Vilken matematik talar vi om? 2b?

Vilka kurser är bäst att ta i förhållande till systemvetenskap av: Gissar på dom två översta
Programmering
Webbutveckling
Webbserverprogrammering
Datorteknik
Digital kommunikationsteknik
Nätverksteknik
etc

Mer matte generellt, med fokus på problemlösning samt förmåga att se samband. Inom databasteknik har man stor nytta av mängdlära, logik samt statistik medan programmering ofta även inkluderar algebra, talteori samt matematiska operatorer. Det bör alltså vara mer fokus på generell problemlösning snarare än specifika mattekunskaper för ett givet område.

Alla kurserna du listar känns vettiga, det är ju tekniska kurser men kan vara värt att fundera över vad man vill syssla med. Webbprogrammering diffar ju t.ex. ganska mkt mot hårdvaruprogrammering.
Citera
2021-04-05, 07:53
Medlem
Citat:
Mer matte generellt, med fokus på problemlösning samt förmåga att se samband. Inom databasteknik har man stor nytta av mängdlära, logik samt statistik medan programmering ofta även inkluderar algebra, talteori samt matematiska operatorer. Det bör alltså vara mer fokus på generell problemlösning snarare än specifika mattekunskaper för ett givet område.

Alla kurserna du listar känns vettiga, det är ju tekniska kurser men kan vara värt att fundera över vad man vill syssla med. Webbprogrammering diffar ju t.ex. ganska mkt mot hårdvaruprogrammering.

Nej, bara nej. Det är ingen som bryr sig om att du känner till hur man använder eulers phi-funktion, eller vad satsen om kvadratisk reciprocitet säger eller varför det är viktigt med saker som är kongruenta med 3 mod 4. Det enda branschen bryr sig om är att du har kodat C# i minst 5 år.
Citera
2021-04-05, 08:03
Medlem
Nouiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
[inlägg]
Har du någon åsikt om data- och systemvetenskapliga utbildningar kontra civilingenjörstbildningar? Jag kan själv inte riktigt bestämma mig vilken väg jag ska ta...
Citera
2021-04-05, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nouies
Har du någon åsikt om data- och systemvetenskapliga utbildningar kontra civilingenjörstbildningar? Jag kan själv inte riktigt bestämma mig vilken väg jag ska ta...

Jag har ingen aning tyvärr.
Citera
2021-04-05, 09:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej, bara nej. Det är ingen som bryr sig om att du känner till hur man använder eulers phi-funktion, eller vad satsen om kvadratisk reciprocitet säger eller varför det är viktigt med saker som är kongruenta med 3 mod 4. Det enda branschen bryr sig om är att du har kodat C# i minst 5 år.

Stämmer helt.

Nu var ju dock inte frågan om mattekunskaper är prio när man söker jobb utan om mattekunskaper är bra att ha när man programmerar.
Citera
2021-04-05, 09:54
Medlem
Citat:
Stämmer helt.

Nu var ju dock inte frågan om mattekunskaper är prio när man söker jobb utan om mattekunskaper är bra att ha när man programmerar.

Vardå? Det där är något som folk inte programmerar tycker om att skrika om, men när det blir skarpt läge så kan de aldrig förklara det.
Citera
2021-04-05, 10:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vardå? Det där är något som folk inte programmerar tycker om att skrika om, men när det blir skarpt läge så kan de aldrig förklara det.

Se mitt inlägg ovan.
Citera
2021-04-06, 13:30
Medlem
Citat:

Menar du att nyexade då har problem med att komma in på arbetsmarknaden?
Citera
2021-06-10, 19:08
Medlem
Hur skulle ni ranka följande utbildningar från it-högskolan som den bästa utbildningen. Tex vilken som ger jobb säkrast för framtiden/bäst att kunna/lön etc.

.Net-utvecklare
Applikationsutvecklare
Cloud Developer Azure
Frontend-utvecklare
It-Projektledare
Javascript-utvecklare
Javautvecklare
Mjukvarutestare
Citera
2021-12-12, 11:38
Medlem
Hej jag har lite frågor angående systemvetenskapliga programmet. Ska börja studera snart och skulle behöva ha lite svar på några frågor. Detta program är en av vägarna jag kikat på.

Det är en filosofie kandidatexamen.

Jag har ganska god datorvana, men jag har aldrig hållit på med programmering överhuvudtaget, är detta ett problem? Är det nog med kunskap man får på programmet för att kunna utföra jobb efter examen eller är man tvungen att ”vara intresserad” av programmering sedan innan?

De tre åren ser ut så här på universitetet jag tänkt läsa på;

År 1

Data- och informationshantering, 15 hp
Databassystem, 7,5 hp
Datakommunikation I, 7,5 hp
Forskningsmetodik, 7,5 hp
IT-projekthantering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering, 7,5 hp
Responsiv webbdesign, 7,5 hp

År 2

Artificiell intelligens, 7,5 hp
Design av webbapplikationer, 7,5 hp