2009-08-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murrvin
Ska läsa DSV i Uppsala till hösten, så får man väl se hur man trivs..
Hur tycker ni att man bör förbereda sig?

Vi ses där!
Jag har väl inte tänkt förbereda mig annat än köpa allt man behöver. Kurslitteratur och pennor osv..?
Citera
2009-08-04, 01:18
Medlem
Murrvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannon
Vi ses där!
Jag har väl inte tänkt förbereda mig annat än köpa allt man behöver. Kurslitteratur och pennor osv..?
Trevligt.
Nja, tänkte väl om det var nån som hade tips på sånt som kan vara bra att ha lite koll på innan man börjar.
Citera
2009-08-04, 02:25
Medlem
Har kurslitteratur till DSV i Kista ett par av de första kurserna där.
Har inte samma utgåvor som är aktuella nu men samma böcker i bra skick och säljer dem billigt, dock endast alla ihop.

IT för personligt arbete
IT i organisationer
Objektorienterad analys och design
Objektorienterad programmering

Böcker för alla de kurserna.

Om admin vill ta bort detta inlägg och att jag ist. postar det i köp o sälj så visst men jag tycker det är aktuellt i denna tråd. Ber om ursäkt ifall jag gjort fel.

Intresserad? PM:a!
Citera
2009-08-04, 05:31
Medlem
Jag ska läsa den här linjen på SU. Är det någon som vet var böckerna man behöver heter?

då för

IT för personligt arbete
IT i organisationer
Objektorienterad analys och design
Objektorienterad programmering

första terminen
Citera
2009-08-05, 08:37
Medlem
En annan fråga. Vad är igentligen den största skillnaden mellan en masterexamen och en civ ing? Förutom att ingenjörerna läser betydligt mkt mer Matematik :P
Citera
2009-08-05, 08:49
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
En annan fråga. Vad är igentligen den största skillnaden mellan en masterexamen och en civ ing? Förutom att ingenjörerna läser betydligt mkt mer Matematik :P
Iom bologna:

1) En civilingenjör får ut tre papper. Kandidatexamen, masterexamen och civilingenjörsexamen.

2) En civilingenjörsutbildning är näringslivsanpassad på ett sätt som många masterexamen inte är. 1½ års matematik, programmering; och lite andra småkurser är ju standard på civ. ing. eftersom det är kurser som låser upp många möjligheter.

Du kan läsa med kand.+mast. läsa 5 års ren genusvetenskap, vilket ger dig noll arbete efter avslutade studier. Med civ. ing. utbildningar är det tydligt vilka inriktningar som ger jobb och vilka som fokuserar på forskning.
Citera
2009-08-05, 09:54
Medlem
tack

En fråga till. Är undervisningen på föreläsningar osv på engelska på t.ex SU iochmed 80% av kurslitteraturen är på Engelska eller är det Svenska som gäller? Förstår att Masterutbildningarna är på engelska dock
Citera
2009-08-05, 11:03
Medlem
Skandiss avatar
Skulle tippa på att majoriteten av föreläsningarna är på svenska.

Dock är jag en sån person som föredrar engelska föreläsningar, när det inte görs med grötig svensk accent. Finns inget som är så svårt att förstå som snabbt översatta tekniska termer.
Citera
2009-08-05, 14:20
Medlem
Ziperias avatar
Hej! Vet någon hur det funkar det här med att vara reserv? efter första urvalet var jag reserv 4 i mitt första utbildningsval som är data och systemvetenskap, sen efter andra urval är jag på plats 2. Hur troligt tror ni det är att man kan komma in?
Citera
2009-08-06, 11:37
Medlem
Murrvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannon
Vi ses där!
Har inte fått mitt brev med information från UU än, föräldrarna vidarebefordrade det till mig, men misstänker att det har kommit bort i posten.. står det något där man måste veta just nu, eller kan jag vänta lite och hoppas på att det dyker upp?

Vilken kategori går DSV under förresten, ska ansöka om norska studielån och blir lite osäker..
  • Humanistiske fag
    Dette fagområdet omfatter f.eks. språk, historie, arkeologi, kunsthistorie, litteraturhistorie, filosofi og religionshistorie.
  • Kunst/kunsthåndverk
    Dette fagområdet omfatter utdanninger innen drama, teater, bildende kunst, kunsthåndverk, skulptur, design og film.
  • Økonomisk-administrative fag
    Dette fagområdet omfatter fagene økonomi og ledelse som i Norge blir tilbudt f.eks. ved Handelshøyskolen i Bergen og BI. "Bachelor in Business Administration", "Bachelor in Commerce", "Bachelor in Finance" og "Bachelor of Management" er eksempler på utdanninger innenfor økonomisk-administrative fag.
  • Samfunnsfag
    Dette fagområdet omfatter statsvitenskap, sosiologi, utviklingsstudier, geografi, sosialantropologi og sosionomutdanning.
  • Teknologiske fag
    Dette fagområdet omfatter tradisjonelle ingeniørfag og i tillegg fag som bioteknologi, radiografi og optometri/optikk.
Misstänker att det är "Samfunnsfag", men är inte 100% säker?
Citera
2009-08-06, 11:54
Medlem
black-swans avatar
[quote=Skandis]Iom bologna:

1) En civilingenjör får ut tre papper. Kandidatexamen, masterexamen och civilingenjörsexamen.
QUOTE]

Detta behöver dock inte stämma. Kandidat får alla ut, men det går att ta master och inte få ut en civ.ing. Samma gäller för civ.ing.
Citera
2009-08-06, 12:22
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Detta behöver dock inte stämma. Kandidat får alla ut, men det går att ta master och inte få ut en civ.ing. Samma gäller för civ.ing.
wut?

Om du tar en master får du i princip aldrig ut en civ. ing. examen. Det fåtal som gör det, är mycket väl medvetna om vilka papper de vill ha ut.

Om du tar en civ. ing. har du i princip alltid möjlighet att ta ut en master i dagsläget, iom bologna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in