2009-04-03, 22:31
Medlem
Någon som läser systemvetenskap på Göteborgs Universitet och kan berätta lite hur det är?
Citera
2009-04-03, 23:10
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistoteles
Någon som läser systemvetenskap på Göteborgs Universitet och kan berätta lite hur det är?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15942484&postcount=53
Citera
2009-04-06, 14:22
Bannlyst
Funderar på att välja Data- och Systemvetenskap på Uppsala. Men en sak funderar jag på, krävs det goda kunskaper i engelska? Är mycket av litteraturen på engelska?

Jag har läst eng A och B på gymnasiet, men nådde med nöd och näppe godkänt i båda kurserna.

Tacksam för svar!
Citera
2009-04-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashblock
Funderar på att välja Data- och Systemvetenskap på Uppsala. Men en sak funderar jag på, krävs det goda kunskaper i engelska? Är mycket av litteraturen på engelska?

Jag har läst eng A och B på gymnasiet, men nådde med nöd och näppe godkänt i båda kurserna.

Tacksam för svar!

Läser i Lund, och åtminstone 50-60% av litteraturen är på engelska. Främst programmeringsbiten består i huvudsak enbart av engelsk litteratur, det finns i princip inga bra svenska böcker inom området tyvärr.
Citera
2009-04-06, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Läser i Lund, och åtminstone 50-60% av litteraturen är på engelska. Främst programmeringsbiten består i huvudsak enbart av engelsk litteratur, det finns i princip inga bra svenska böcker inom området tyvärr.

Jag skulle nog ha problem med litteraturen, men skulle nog klara det tror jag. Men krävs det att man ska prata på engelska? Skriva på engelska? Är tentor på engelska?

Tack för ditt svar!
Citera
2009-04-06, 14:57
Medlem
Murrvins avatar
Jag har i alla fall sökt nu, hoppas att inte intagningpoängen skjuter i höjden på grund av ökat söktryck osv.

Var väl f.ö Platin som öppnade mina ögon för utbildningen i min tråd om IT-utbildningar så det får jag väl tacka för .
Det känns som att utbildningen kan passa mig rätt bra, men det kan man ju inte vara helt säker på.
Får se hur det går helt enkelt..

Vore kul att få en liten inblick i livet som DSV-student, hur mycket tid ni lägger ner på pluggande, saker som man bör kunna/repetera innan utbildningen osv.
Citera
2009-04-06, 15:21
Medlem
aazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashblock
Jag skulle nog ha problem med litteraturen, men skulle nog klara det tror jag. Men krävs det att man ska prata på engelska? Skriva på engelska? Är tentor på engelska?

Tack för ditt svar!

Både skriftliga och muntliga redovisningar på engelska förekommer på UUs program. Nästan all kurslitteratur är på engelska.
Citera
2009-04-06, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
Både skriftliga och muntliga redovisningar på engelska förekommer på UUs program. Nästan all kurslitteratur är på engelska.

Satan. Helvete.

Där sprack den idén också. Fanfanfan.

Pluggar du själv på det programmet i Uppsala?
Citera
2009-05-05, 00:31
Medlem
Är det inte ganska stor skillnad på DSV i Uppsala och Systemvetenskapliga programmet i Umeå?

Läste nämligen sistnämnda för nåt år sen, men hoppade av efter en termin. Skulle antagligen ha läst kursplanen mer noggrant för det var bara en massa sjukt tråkiga kurser i informatik, och typ en programmeringskurs på tre år!

Jag vill ju helst jobba med webbutveckling, kanske .NET-plattformen och ja.. programmera och utveckla. (Har sysslat med PHP/ASP-programmering och lite enklare databasdrivna applikationer, en bas som jag hoppas gör mig väl förberedd.)

Så man blir oroad när man läser att programmet i Uppsala (som jag sökt i höst) ger en "bred samhällsvetenskaplig IT-utbildning"... Kurserna som ges är ju i databasteknik, datavetenskap, programutveckling, systemutveckling, "Content Management Systems och webbprogrammering" osv?
Citera
2009-05-08, 01:42
Medlem
Vad är det som gör dig orolig? Att det är för mycket samhälle och för lite IT/programmering?(något förenklat)

Isåf finns det väl datalogiutbildningar att söka, inte minst i Uppsala.

mvh.
Scouse
Citera
2009-05-08, 02:54
Medlem
Det här låter som något för mig. Hur ser antagningsstatistiken ut?

Tittade på Uppsala, där verkar samtliga sökande ha blivit antagna, kan det verkligen stämma, Uppsala uni. då.
Citera
2009-05-08, 05:00
Medlem
Murrvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorbazz
Det här låter som något för mig. Hur ser antagningsstatistiken ut?

Tittade på Uppsala, där verkar samtliga sökande ha blivit antagna, kan det verkligen stämma, Uppsala uni. då.
Jupp.. litet intresse. Får se hur det blir i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in