2009-05-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Har för mig att den statistiken jag sett från föregående år låg på typ 9.x, d.v.s. under 10. Det berodde väl dock på att alla platser kanske inte ens uppfylldes?

Hur mycket kan det egentligen öka på ett år kan man fråga sig. Jag borde väl sitta ganska säker på 16,5 i alla fall?

I slutändan kom alla in förra året enligt statistiken från LIU. Jag hoppas att du sitter säkert med 16,5 annars kommer inte jag heller in om inte hp-kvoten skulle vara låg. Jag har 15,3 samt 0,9. :P

Jag undrar även hur möjligheterna till master ser ut. Inte för att det är aktuellt på ett tag men det är alltid intressant att veta.
Citera
2009-05-30, 11:54
Bannlyst
Citat:
Undrar dock lite vad det är för personer som söker till detta program. Är det så kallade "datanördar" eller är det mest random folk från samhällsvetenskaplig bakgrund. Eftersom intagningspoängen är såpass låg kan ju i princip vem som helst komma in så man undrar ju vad för personer man kan få läsa tillsammans med.

Någon?
Citera
2009-05-30, 13:48
Medlem
Murrvins avatar
Citat:
Någon?
Jag har uppfattat det som att det är många som är allmänt IT-intresserade som söker, utan att alla behöver vara extrema "nördar".
Men, det är bara vad jag har fått för mig som sagt.

Har också sökt till hösten, och hoppas verkligen inte att det blir extrema antagningspoäng helt plötsligt.
http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Nyheter/Nyheter1/Systemvetenskap-allt-mer-populart/ < artikeln om ökat söktryck.

Har en fråga till er som har gått utbildningen, jag antar att en laptop är något man bör ha?
Funderar nämligen på att köpa en ny dator snart.. vore ju smidigt att skaffa en bärbar på en gång i så fall.
Citera
2009-05-30, 13:54
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Någon?

De riktiga nördarna brukar ju bli ingenjörer så jag tycker inte du skall vara orolig. Jag har undervisat i systemvetenskap i nästan 10 år och studentgrupperna är blandade. De sista åren väldigt få kvinnor men det går ju lite upp och ner.
Citera
2009-05-30, 13:59
Medlem
Teddilords avatar
Citat:

Någon?

Det är väl kanske 50/50, dock har väl många (långt ifrån alla) någon form av datorintresse eller datorvana. Knappt några "extrema nördar" som Murrvin säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Murrvin

Har en fråga till er som har gått utbildningen, jag antar att en laptop är något man bör ha?
Funderar nämligen på att köpa en ny dator snart.. vore ju smidigt att skaffa en bärbar på en gång i så fall.

Man klarar sig långt utan bärbar dator, det finns extremt gott om datorer med alla nödvändiga program installerade. Programmet har precis fått ny, större, datorsal också (antar att vi snackar LIU, har inte hängt med i tråden direkt...). Att anteckna med dator på föreläsningar tycker jag själv är mest till besvär, men en del gillar det.

[EDIT] Läser 1a året på LIU, och kan svara på frågor via pm om nödvändigt.
Senast redigerad av Teddilord 2009-05-30 kl. 14:02.
Citera
2009-05-30, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
De riktiga nördarna brukar ju bli ingenjörer så jag tycker inte du skall vara orolig. Jag har undervisat i systemvetenskap i nästan 10 år och studentgrupperna är blandade. De sista åren väldigt få kvinnor men det går ju lite upp och ner.

Hehe, det är inget jag oroar mig för. Det jag oroar mig för är att få en massa stolpskott som glidit in för att det är så minimala antagningspoäng som behövts. Men jag antar att dessa ofta hoppar av ganska snabbt i och för sig.
Citera
2009-05-31, 22:46
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Hehe, det är inget jag oroar mig för. Det jag oroar mig för är att få en massa stolpskott som glidit in för att det är så minimala antagningspoäng som behövts. Men jag antar att dessa ofta hoppar av ganska snabbt i och för sig.

Eller så blir det du som får baxa dem igenom grupparbetena eftersom tentorna är så lätta att de inte fungerar som gallringsmetod.

Går väl an om du har personer i gruppen som är medvetna om sina brister och är beredda att acceptera en kunnigare persons lösning (och förhoppningsvis även förstå den och därmed lära sig något)

Har du däremot otur och grupperas med personer som tror att de förstår saker de inte har en aning om och prompt skall häda sina felaktiga lösningar och slutsatser i alla lägen ja då har du problem.
Citera
2009-05-31, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Eller så blir det du som får baxa dem igenom grupparbetena eftersom tentorna är så lätta att de inte fungerar som gallringsmetod.

Går väl an om du har personer i gruppen som är medvetna om sina brister och är beredda att acceptera en kunnigare persons lösning (och förhoppningsvis även förstå den och därmed lära sig något)

Har du däremot otur och grupperas med personer som tror att de förstår saker de inte har en aning om och prompt skall häda sina felaktiga lösningar och slutsatser i alla lägen ja då har du problem.

Talar från egen erfarenhet eller? Men man får ju hoppas att de värsta kanske försvinner när det är såpass många mer ansökare än det är platser.
Citera
2009-06-01, 11:48
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard

Det där varierar nog beroende på studieort. Våra tentor har alltid fungerar ganska bra för att sortera bort lågpresterande.
Citera
2009-06-01, 14:00
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murrvin
Ja. Under programmeringskurserna var det förutsatt att folk satt med bärbara datorer. Detta gäller IT-Universitetet i Göteborg. Förut kunde man låna en bärbar, men nu hänvisar de till studentrabatter istället...
Senast redigerad av erkanperkan 2009-06-01 kl. 14:02.
Citera
2009-06-01, 14:55
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det där varierar nog beroende på studieort. Våra tentor har alltid fungerar ganska bra för att sortera bort lågpresterande.

Det låter bra att någon håller på kvaliteten i det allmäna förfallet, du är alltså inte verksam vid ITU-Gbg, KAU eller vid Högskolan Väst.
Citera
2009-06-01, 14:58
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkanperkan
Ja. Under programmeringskurserna var det förutsatt att folk satt med bärbara datorer. Detta gäller IT-Universitetet i Göteborg. Förut kunde man låna en bärbar, men nu hänvisar de till studentrabatter istället...

Vilket beror på att tidigare leasing/låneanvändare behandlade datorerna som skit och såg till att få alldeles för många maskiner stulna pga. att det ändå var "någon annan" som tog kostnaden.

Jag vågar påstå att du lär dig mycket mer under en föreläsning i programspråk om du inte har datorn igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in