2008-08-03, 15:01
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIdel
Det där är fel. Systemvetare kan väl börja sin karriär som programmerare, liksom många andra datorstudarerande gör. Många fortsätter sina karriärer som it-arkitekt/it-strateg, projektledare, systemutvecklare, verksamhetsanalytiker...

Vilket förvånansvärt ofta verkar bero på att många av dagens systemvetare är så otroligt dåliga på att programmera och har låg förmåga att lära sig nytt inom de områdena, därför får de vandra vidrare till andra mer icketekniska roller.
Citera
2008-08-03, 15:23
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
men vad jag vet så innehåller den systemvetenskapliga utbildningen i alla fall i Umeå rätt så mycket programmering.. Och för att motivera sig för att studera måste man väl gillar att programmera? (har själv plågat mig genom programmeringskurser i C++ och vet hur omotiverande sådana studier är då man inte har intresset).
Bara för att man har ett genuint intresse för datorer behöver det inte betyda att man gillar allt inom dataområdet. Därför ställde jag frågan "vad är det som är så intressant med datorer..

Hur mycket programmering och matte de som läser SVP kan förväntas kunna varierar väldigt mycket över landet, de som läse i Göteborg idag kan i vissa fal lite Java och lite PHP, inget mer, vilket är under all kritik eftersom de är för okunniga för att vara användbara.

Motivationen? Tja varför är du intresserad av ekonomi?

Vem som helst har råd med en vettig dator idag och utvecklingsverktygen är i flera fall gratis, instegströskeln är alltså väldigt låg vilket jag tror bidrar. Du får en möjlighet att skapa något helt nytt och eget med omedelbar feedback på om det funkar eller inte.
Citera
2008-08-03, 15:44
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
de som läse i Göteborg idag kan i vissa fal lite Java och lite PHP, inget mer, vilket är under all kritik eftersom de är för okunniga för att vara användbara.
Problemet är väl att det är svårt att lära ut programmering, i regel måste man börja i tidig ålder och ha ett stort intresse för att bli riktigt duktig. Att "läsa sig igenom" en systemvetarutbildning utan att ha intresset gör ingen särskilt duktig, och då spelar det ingen roll vart man läst.

Microsoft till exempel vill ju egentligen att man lär sig programmera i 12-14 års ålder för att vara tillräckligt duktig vid 22-25 års ålder.
Citera
2008-08-03, 16:07
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Hur mycket programmering och matte de som läser SVP kan förväntas kunna varierar väldigt mycket över landet, de som läse i Göteborg idag kan i vissa fal lite Java och lite PHP, inget mer, vilket är under all kritik eftersom de är för okunniga för att vara användbara.

Motivationen? Tja varför är du intresserad av ekonomi?

Vem som helst har råd med en vettig dator idag och utvecklingsverktygen är i flera fall gratis, instegströskeln är alltså väldigt låg vilket jag tror bidrar. Du får en möjlighet att skapa något helt nytt och eget med omedelbar feedback på om det funkar eller inte.

Motivationen kommer väl från genuint intresse, annars blir väl studierna ett helvete och utan motivation så ger studierna inget? Och utan intresse så kommer antingen framtida jobb bli en pina eller så väljer man att jobba med något annat, och då är väl de investerade pengarna i utbildningen bortkastade?

Varför jag är intresserad av ekonom? Genunint intresse i samhällsfrågor tror jag ligger i grunden. Sen att jag alltid gillat att ha hand om pengar (som kassör, fört kassabok mm) är väl också en bidragande orsak. Det fanns väl ingen i min närhet som blev särskillt överraskad när jag kom in på ekonomprogrammet. Med ett intresse så har jag motiverat mig att ta mig igenom 5 års ekonomistudier under tuffa förhållanden som ingen "vanlig student" upplever.

Det jag vill ha fram är att bara för att man gillar datorer behöver man nödvändigtvis inte gilla att gå Systemvetenskapprogrammet eller någon ingenjörsutbildning i datateknik. Beror väl helt på vilket intresse man har.. Ett exempel.. Min sambo älskar att pyssla med datorer, men jag kan inte se honom gå en ingenjörs/svp, det överensstämmer inte med hans intresssen. Däremot är han väldigt duktigt på nätverkssidan och har en del utbildning inom detta. Han har aldrig gillat skolan, men då han fick läsa det han tyckte var intressant fick han högsta betyg.
Citera
2008-08-03, 16:20
Medlem
Citat:
Vad är det som är "intressant" med datorer? Alla "datanördar" gillar ju inte att programmera, och systemvetare brukar programmera ganska mycket.

Jag brukar säga att alla är IT-experter mer eller mindre i större utsträckning i dagens informationssamhälle. Nåväl, du har fel när du skriver att systemvetare brukar programmera ganska mycket eftersom fokus inte ligger på programmering/software engineering. Kommer tillbaks till detta lite längre ner i inlägget.

Citat:
men vad jag vet så innehåller den systemvetenskapliga utbildningen i alla fall i Umeå rätt så mycket programmering.. Och för att motivera sig för att studera måste man väl gillar att programmera? (har själv plågat mig genom programmeringskurser i C++ och vet hur omotiverande sådana studier är då man inte har intresset).

De systemvetenskapliga utbildningarna kan mycket väl skilja sig beroende på dess profil. Uppsalas DSV lutar mer åt det datavetenskapliga hållet medans Systemvetarna i Jönköping mer inriktar sig på de ekonomiska aspekterna.

Jag läste själv 6 programmeringskurser på gymnasiet och vet hur omotiverad jag blev av det. Läser själv Systemvetenskap och är mer inriktad på de organisatoriska och ekonomiska aspekterna av IT. Bör jag då anse mig som en datanörd? Hur en datanörd defineras i olika ögon varier självklart i stor utsträckning.

Citat:
Vilket förvånansvärt ofta verkar bero på att många av dagens systemvetare är så otroligt dåliga på att programmera och har låg förmåga att lära sig nytt inom de områdena, därför får de vandra vidrare till andra mer icketekniska roller.
En systemvetare ska inte sitta och programmera och det är inte meningen heller efter en Systemvetenskaplig utbildning. Det stämmer heller inte att på grund av deras låga förmåga att programmera så "vandrar" de vidare till andra områden. Programmering är ingenjörernas uppgift och det är inte meningen att vi systemvetare ska programmera. Vi ska ha en grundläggande förståelse för IT-utvecklarnas arbete men fokus ligger på företag och organisationer och hur IT kan förbättra för verksamheten i sig. Programmering tillhör mer det tekniska området och inte det systemvetenskapliga huvudområdet.

Citat:
Kan kanske ber på att man på systemvetenskapliga utbildningar har fokus på andra områden och inte programmering därav handlar det inte om okunskap utan snarare om intresse.

För att sammanfatta Systemvetenskap då jag själv ska börja det tredje läsåret om ett par veckor.

För det första så är systemvetenskap ett samhällsvetenskapligt ämne dvs. som juridik, företagsekonomi och statsvetenskap det är alltså inget tekniskt ingenjörsämne eftersom man inte får en teknologie examen utan en filosofie kandidatexamen istället. Många informatiker/systemvetare brukar även bygga på med företagsekonomi och jobba mer som ekonomer men att dem har den grundläggande IT-förståelsen.

Programmering!

På sin höjd kanske man läser ett par programmeringskurser men jag däremot har än så länge endast läst en kurs i programmering och det räcker gott och väl då syftet inte är att jag ska jobba som en programmerare utan istället jobba med IT på ett verksamhetsplan och då mer beteendevetenskapligt. Självklart är ingenjörer bättre på programmering då man läser mycket mer programmering än vad vi systemvetare gör.
Nyckelorden på utbildningen är; Data, Information och Kunskap. Hur kan vi med hjälp av IT-verktyg hantera information och kunskap i en verksamhet och hur kan information omvandlas till kunskap.

IT-delen i programmet!

Vi läser mer hur IT kan användas för att förbättra samt stödja organisationer och verksamheter - både på ett strategiskt långsiktigt vis men även vad avser praktisk IT-utveckling som webservices, applikationsintegrationer, XML, Business Intelligence, Affärssystem. Fokus ligger på hur IT effektivt kan stödja olika Informationssystem(IS). Fokus ligger också på IT Management dvs. mer om hur man kan samordna Affärsutveckling med IT-utveckling och integrera IT i affärsprocesser. Då pratar vi mer om verksamhetsutveckling och analysera verksamheter för att förstå hur IT kan användas fullt ut för att exempelvis analysera och påverka affärsprocesser. En annan viktig aspekt i utbildningen är den beteendevetenskapliga biten. Förstå sig på användarna som använder systemen för att frigöras till mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Förmodligen kommer ingen i min klass knacka kod eller skriva SQL frågor eftersom vi inte är ämnade för det utan mer jobba med strategiska verksamhetsfrågor så som IT-chef, IT-strateg, verksamhetsutvecklare,Affärssystemkonsult osv. Men visst en del, då fåtal, jobbar som IT-konsulter på logica(WM-data) osv.

Jag läser som sagt systemvetenskap men då till något som heter IT-Ekonom/Dataekonom. Dvs. vi läser 50% ekonomi och 50% IT. Till skillnad från andra systemvetenskapliga utbildningar så har man bakat in ett par extra ekonomikurser med andra ord så det skiljer inte så mycket. En annan viktig aspekt med systemvetenskap är att det är inom det samhällsvetenskapliga området så du bör vara intresserad av samhället i stort och dess uppbyggnad. Exempelvis så IT för oss är att beräkna hur höga avkastningar en IT-investering ger. Ett annat exempel är att använda sig av olika finansmodeller för att kontrollera en IT-investering.

Vart har då mina kompisar hamnat som är utexade systemvetare. Majoriteten jobbar med verksamhetsfrågor och IT. Hälften jobbar som ekonomer inom inköp, logistik, redovisning, revisor osv. Andra hälften jobbar som IT-samordnare, IT-strateger, IT-ansvarig, Projektledare osv.
Senast redigerad av Nicklas86 2008-08-03 kl. 16:25.
Citera
2008-08-03, 21:41
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Det är en hel del matematik ändå och du bör dessutom ha intresse/fallenhet för programmering.

Det är, så vitt jag vet, inte alls mycket matematik i jämförelse med civilingenjörsutbildningen. Lite matematik klarar jag nog av. Jag är mycket intresserad av programmering, och har varit det i många år.

Citat:
Vad är det som är "intressant" med datorer? Alla "datanördar" gillar ju inte att programmera, och systemvetare brukar programmera ganska mycket. Du kanske gillar att pyssla med nätverk och då är väl snarare en utbildning som kanske inriktar sig på nätverk du bör gå (eller kanske skaffa olika certifikat för olika "system").

Jag är som sagt intresserad av programmering, och av datasystem, databaser och liknande. Nätverk har jag sysslat lite med (uppdrag som nätverkstekniker), men det är ingenting jag direkt tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas86
För att sammanfatta Systemvetenskap då jag själv ska börja det tredje läsåret om ett par veckor.

För det första så är systemvetenskap ett samhällsvetenskapligt ämne dvs. som juridik, företagsekonomi och statsvetenskap det är alltså inget tekniskt ingenjörsämne eftersom man inte får en teknologie examen utan en filosofie kandidatexamen istället. Många informatiker/systemvetare brukar även bygga på med företagsekonomi och jobba mer som ekonomer men att dem har den grundläggande IT-förståelsen.

Programmering!

På sin höjd kanske man läser ett par programmeringskurser men jag däremot har än så länge endast läst en kurs i programmering och det räcker gott och väl då syftet inte är att jag ska jobba som en programmerare utan istället jobba med IT på ett verksamhetsplan och då mer beteendevetenskapligt. Självklart är ingenjörer bättre på programmering då man läser mycket mer programmering än vad vi systemvetare gör.
Nyckelorden på utbildningen är; Data, Information och Kunskap. Hur kan vi med hjälp av IT-verktyg hantera information och kunskap i en verksamhet och hur kan information omvandlas till kunskap.

IT-delen i programmet!

Vi läser mer hur IT kan användas för att förbättra samt stödja organisationer och verksamheter - både på ett strategiskt långsiktigt vis men även vad avser praktisk IT-utveckling som webservices, applikationsintegrationer, XML, Business Intelligence, Affärssystem. Fokus ligger på hur IT effektivt kan stödja olika Informationssystem(IS). Fokus ligger också på IT Management dvs. mer om hur man kan samordna Affärsutveckling med IT-utveckling och integrera IT i affärsprocesser. Då pratar vi mer om verksamhetsutveckling och analysera verksamheter för att förstå hur IT kan användas fullt ut för att exempelvis analysera och påverka affärsprocesser. En annan viktig aspekt i utbildningen är den beteendevetenskapliga biten. Förstå sig på användarna som använder systemen för att frigöras till mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Förmodligen kommer ingen i min klass knacka kod eller skriva SQL frågor eftersom vi inte är ämnade för det utan mer jobba med strategiska verksamhetsfrågor så som IT-chef, IT-strateg, verksamhetsutvecklare,Affärssystemkonsult osv. Men visst en del, då fåtal, jobbar som IT-konsulter på logica(WM-data) osv.

Jag läser som sagt systemvetenskap men då till något som heter IT-Ekonom/Dataekonom. Dvs. vi läser 50% ekonomi och 50% IT. Till skillnad från andra systemvetenskapliga utbildningar så har man bakat in ett par extra ekonomikurser med andra ord så det skiljer inte så mycket. En annan viktig aspekt med systemvetenskap är att det är inom det samhällsvetenskapliga området så du bör vara intresserad av samhället i stort och dess uppbyggnad. Exempelvis så IT för oss är att beräkna hur höga avkastningar en IT-investering ger. Ett annat exempel är att använda sig av olika finansmodeller för att kontrollera en IT-investering.

Vart har då mina kompisar hamnat som är utexade systemvetare. Majoriteten jobbar med verksamhetsfrågor och IT. Hälften jobbar som ekonomer inom inköp, logistik, redovisning, revisor osv. Andra hälften jobbar som IT-samordnare, IT-strateger, IT-ansvarig, Projektledare osv.

Det låter mycket intressant - tack för svaret. Jag är, som tidigare nämts, intresserad av datasystem och deras tillämpning i företag och i affärsvärlden. Hur ser kraven ut för att komma in på en Data- och Systemvetenskaplig utbildning i Stockholm? Hur lång är utbildningen? Var kan jag få mer information?
Citera
2008-08-03, 22:45
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Det låter mycket intressant - tack för svaret. Jag är, som tidigare nämts, intresserad av datasystem och deras tillämpning i företag och i affärsvärlden. Hur ser kraven ut för att komma in på en Data- och Systemvetenskaplig utbildning i Stockholm? Hur lång är utbildningen? Var kan jag få mer information?

http://www.dsv.su.se/

Ett lite tips i all välmening är att om du framöver skall studera eller arbeta med något it-relaterat är att först anstränga dig lite själv först innan du frågar andra, då kommer du att bli mycket bättre bemött framöver.
Citera
2008-08-04, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Det är en hel del matematik ändå och du bör dessutom ha intresse/fallenhet för programmering.

Har själv endast behövt använda minimala matematiska kunskaper som ligger på matte c nivå. Fallenhet för programmering,ja, om du läser till ingenjör.
Citera
2008-08-04, 02:46
Medlem
erkanperkans avatar
Det är väl en viss skillnad mellan systemvetare och systemutvecklare, även om en systemvetare mycket väl kan jobba som en systemutvecklare. Err.

Nicklas86- Var läser du Systemvetenskap någonstans?
Citera
2008-08-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkanperkan
Det är väl en viss skillnad mellan systemvetare och systemutvecklare, även om en systemvetare mycket väl kan jobba som en systemutvecklare. Err.

Nicklas86- Var läser du Systemvetenskap någonstans?

En Systemvetare/informatiker kan givetvis anta sig en roll som systemutvecklare vad avser utveckling kring ett IT-system i en verksamhet omgiven av människor.

Jag läser vid Högskolan i Jönköping, själv?
Citera
2008-08-04, 16:15
Medlem
Kuggarns avatar
Nu har jag spikat ihop ett gäng trådar om systemvetenskap så i fortsättningen så blir det den här som gäller. /Mod
Citera
2008-08-04, 16:21
Medlem
yupyups avatar
Så, tänkte höra nu iom att terminen snart skall börja.
Har vi någon mer än jag som kommer börja på DSV i kista till hösten?
Tänkte främst på utbildningen Data och systemvetenskap samt IT och Ekonomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in